لیدر کیست؟

 در صنعت پالایشی شنیده می‌شود که در گزارش حسابرسی وضعیت نرخ‌های صادراتی تعیین تکلیف شده و برخی از شرکت‌ها می‌توانند نسبت به اصلاح گزارش خود اقدام کنند. با این حال باید توجه کنیم که کرک اسپرد پاییز بسیار بهتر از تابستان بوده و خصوصا کرک اسپرد گازوئیل که ۴۰درصد سبد محصولات را تشکیل داده، تقویت شده است. بازار روز سه‌شنبه، به پالایشی‌ها به چشم لیدر نگاه کرد اما این صنعت گوی‌ومیدان را به بانکی‌ها سپرد.

چرخش نقدینگی میان گروه‌ها

یکی از اتفاقات خوب این روزها، چرخش نقدینگی میان گروه‌های مختلف است. بانکی‌ها روز سه‌شنبه با تقاضای قوی مواجه شدند. خودروسازان و غذا و دارو با بحث‌ حذف دلار ۴۲۰۰تومانی صف خرید تشکیل دادند، به‌طور کلی فضای بازار پویا بود.

بی‌اقبالی بازار به گروه‌های پرپتانسیل

علیرغم افزایش قیمت دلار آزاد و بحث‌ها در خصوص آزادسازی نرخ نیما فلزی‌ها با بی‌اقبالی بازار مواجهند و این در حالیست که اکنون این صنعت جز بهترین p.e های بازار است. صنعت #سیمان نیز علیرغم اصلاح قیمتی اما در کانون توجه بازار قرار نگرفته و به همراه فولادی‌ها، کمترین p.e های بازار را تشکیل داده است.

اوره پیشتاز

در پتروشیمی‌ها، اوره همچنان می‌تازد اما سایر محصولات وارد فاز اصلاحی شدند. PVCپس از فتوحات اخیر در مسیر اصلاح قرار گرفته و یکی از دلایل اصلی تضعیف محصولات پتروشیمی، توفیق چین در افزایش بااهمیت تولید زغالسنگ و کاهش قیمت آن است. چین با این کار توانست قیمت گاز در هنری‌هاب را تحت تاثیر قرار دهد.

سناریوهای متنوعی وجود دارد

با این اوصاف تعداد متغیرهایی که باید تحلیل و پیش‌بینی شوند، بسیار بالاست که فاصله زیادی نیز از هم دارند. بازار تحت تاثیر تلاطمات قیمت جهانی، نرخ ارز در بازار داخل، سیاست‌های مربوط به ارز ترجیحی، کسری بودجه، حذف قیمت‌گذاری دستوری و موضع‌گیری‌های سیاست خارجی قرار دارد و ارزش معاملات در هفته اخیر به بالای 30همت رسید که شرایط غیررکودی را پس از چند هفته علامت می‌دهد. ازاین جهت که نمی‌توان گفت نهایتا کدام سناریوها محقق می‌شوند و دولت بین آزادسازی اقتصاد و حمایت از اقشار ضعیف و حرکت‌های پوپولیستی، گیر افتاده، باید برای هر چیزی آماده بود. این مساله لزوم تشکیل یک پرتفوی متنوع بر اساس پتانسیل‌های احتمالی را گوشزد می‌کند.

بازار دست فعالان نام آشنانیست

پیش‌بینی واکنش بازار به تحولات، بسیار دشوار شده و به نظر می‌رسد که روند بازار دست فعالان نام آشنای بازار نیست. موج‌های حرکتی بازار کاملا خلاف انتظار فعالان قدیمی صورت می‌گیرد. لذا در غیرشفاف‌ترین مقطع هستیم بااین‌حال، چون فضای اقتصادی و مذاکرات برجامی شفاف است نگهداری ریال توصیه نمی‌شود.

کد خبر 9436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =