افزایش سرمایه اولیه سبدگردانی‌ها

مدتی است که سازمان بورس صدور مجوز نهادهای مالی از جمله سبدگردان ها را تسهیل کرده و این امر موجب شده که تاکنون بسیاری از فعالان بازارسرمایه در انتظار مجوز شرکت‌های خود باشند و حتی برخی از این افراد از دوران ریاست قالیباف مدارک خود را تحویل داده‌اند، اما هربار با بروکراسی اداری و نقض مدارک مواجه میشوند.

به گزارش بیدار بورس،  مدتی است که سازمان بورس صدور مجوز نهادهای مالی از جمله سبدگردان ها را تسهیل کرده و این امر موجب شده که تاکنون بسیاری از فعالان بازارسرمایه در انتظار مجوز شرکت‌های خود باشند و حتی برخی از این افراد از دوران ریاست قالیباف مدارک خود را تحویل داده‌اند، اما هربار با بروکراسی اداری و نقض مدارک مواجه میشوند.

تا امروز سرمایه لازم برای اخذ مجوز شرکت سبدگردان، حداقل ۴۰ میلیارد ریال بود و بسیاری از افراد که درخواست اخذ مجوز داشتند روی این سرمایه حساب کرده بوده و در صف اخذ مجوز به انتظار نشسته‌اند. اما در اقدامی ناگهانی و عجیب، به گفته دو تن از درخواست‌کنندگان مجوز سبدگردانی، پیش از اعلام عمومی مصوبه جدید برای افزایش سرمایه لازم تاسیس شرکت سبدگردان، شرط لازم برای اعطای مجوز به آنها افزایش سرمایه اولیه از ۴۰ به ۱۰۰ میلیارد ریال اعلام شده است. با این اوصاف سوالی که در ذهن مطرح میشود این است که آیا مصوبه‌ای که هنوز اعلام عمومی نشده، برای درخواست‌کنندگان از دو سال پیش، قابل تعمیم است؟

پیگیری‌ها به بن‌بست خورد

در این خصوص میثم فدایی، ‌ مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ضمن تایید این مهم گفت: افزایش سرمایه برای تاسیس سبدگردانی باید مصوب شود و پس از آن بصورت ابلاغیه اطلاع رسانی خواهد شد، البته این مسئله نیاز به توضیحاتی دارد که به زودی ارائه میشود. از سوی دیگر پس از پیگیری این موضوع از مدیر روابط عمومی سازمان بورس، سلیمی زاده گفت: در این خصوص جلسه ای با شورای عالی بورس در حال برگزاری است. البته پیگیری های دیگری هم از اعضای هیات مدیره سازمان انجام شد که در نهایت همگی به بن‌بست رسید.

دلیل افزایش سرمایه خلق الساعه، مدیریت بهینه ریسک نیست

این در حالی است که افرادی که در ۲ سال گذشته در انتظار مجوز خود به سر برده و ناگهان با سنگ بزرگی مانند افزایش سرمایه ۶۰ میلیارد ریالی مواجه شده بودند هم حرف هایی برای گفتن داشتند، به اعتقاد آنها افزایش خلق الساعه، حداقل سرمایه تشکیل سبدگردان فقط به ضرر درخواست‌کنندگان در صف تاسیس سبد است؛ زیرا این افراد بر اساس میزان حداقل سرمایه ۴ میلیاردی برنامه ریزی کرده اند (گزارشات توجیهی، تامین مالی مورد نیاز، توانمندی شرکا).

یکی از این افراد که نمیخواست نامش فاش شود، با تاکید بر این مهم که دلیل افزایش سرمایه خلق الساعه نمیتواند مدیریت بهینه ریسک باشد، گفت: سال گذشته زمانی که ارزش بازار سرمایه به مراتب بیشتر از حد فعلی بود، حداقل سرمایه ۴۰ میلیارد ریالی تعیین شده بود، از سوی دیگر از تعمیم مصوبه ای که هنوز اعلام نشده به درخواست های پیش از این نمیتوان ساده رد شد. وی ادامه داد: نتیجه این مصوبه به حفظ انحصار سبدگردان‌های فعلی و کاهش قابل توجه درخواست‌های تاسیس سبدگردانی منجر خواهد شد.

بعد از ۲ سال انتظار باید از ابتدا شروع کنیم

یکی دیگر از این افراد هم در این خصوص گفت: ما یک گروه چند نفره با میانگین سنی حدود سی سال و هر نفر ۱۰ سال سابقه تجربی و حرفه ای و علمی در بازار سرمایه هستیم که با طراحی ایده های سرمایه گذاری از تابستان ۹۹ به صورت رسمی درخواست مجوز سبدگردان داده ایم اما پس از دویدن ها و پاسخ ندادن های بسیار زیاد و چندین بار اصلاحات عجیب و غریب، اکنون که بیش از یک سال دوندگی ما میگذرد, اعلام میکنند که حداقل سرمایه برای تاسیس از ۴ میلیارد به ۱۰ میلیارد افزایش پیدا کرده و باید به صورت مجدد فرم درخواست با سرمایه ۱۰ میلیاردی فرستاده شود تا در لیست بررسی ها قرار گیرد.

وی با تاکید بر شعارهایی که پیش از این در سازمان بورس داده میشود مبنی بر سهولت در ارائه مجوز نهادهای مالی، گفت: این معنی رفع موانع و سهولت در مجوز کسب و کار است که پس از یک سال دوندگی باید از ابتدا برای تکمیل مدارک با سرمایه ۲.۵ برابر گذشته پروسه سخت و آزاردهنده مجوز را آغاز کنیم. کجای دنیا برای ایجاد کسب و کار  بیش از ۳۰۰ هزار دلار سرمایه از چند جوان می‌خواهند؟

وی در ادامه اضافه کرد: در این شرایط که کشور نیاز به ایجاد اشتغال و درآمد مالیات دارد، ما می‌خواهیم کسب و کار حرفه ای ایجاد کنیم که جوان های تحصیل کرده دیگر به اشتغال گرفته شوند و به درآمدهای مالیاتی کشور کمک شده باشد، اما با سنگ‌اندازی ها در این زمینه دلسرد میشویم.

فرصتی برای افزایش سرمایه بدهید

درواقع افزایش سرمایه ابتدایی برای یک نهاد مالی مانند سبدگردان که منابع مالی بسیاری در اختیار دارد، به نظر ضروری میرسد اما گره زدن این قانون به درخواست کنندگان گذشته کمی تامل برانگیز است. چراکه چنین شوکی میتواند بسیاری از درخواست‌کنندگان را منصرف کند. به عبارتی حتی اگر این مهم قرار است اجرایی شود، بجای شرط گذاشتن آن باید فرصتی برای درخواست کنندگان در نظر گرفته شود تا در زمان معین سرمایه خود را از ۴۰ به ۱۰۰ میلیارد ریال برسانند. اگرچه سهولت در اعطای مجوزها مزیت‌های بسیاری برای بازار سرمایه دارد، اما باید در خاطر داشته باشیم که عجله در تصویب مصوبات جدید، با کم دقتی و در نهایت آسیب به بازار سرمایه و فعالان آن منجر نشود. 

نویسنده: مژده ابراهیمی

کد خبر 9882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =