رکود رو به نزول شاخص کل

شاخص کل بورس اوراق بهادار طی یک هفته اخیر حدود یک درصد بازده منفی داشت و با شیب ملایمی، رشد و افت‌ها را به نمایش گذاشت. کف قبلی شاخص کل یک میلیون و ۳۴۰هزار واحد بوده واکنون شاخص در محدوده یک میلیون و ۳۹۴هزار واحد قرار دارد.

شیب ملایمی در بازده منفی 

به گزارش بیداربورس شاخص هم‌وزن نیز، رفتاری مشابه شاخص کل داشت و با شیب ملایمی در مجموع بازده منفی را به ثبت رساند. کف قبلی شاخص هم‌وزن ۳۶۰هزار واحد بوده وامروز شاخص هموزن ۳۸۳هزار واحد است.

دلیل اختلاف بازده شاخص کل و هموزن

از ابتدای سال شاخص هم‌وزن بازده منفی حدود ۱۲درصد داشته اما شاخص کل ۸درصد بازده مثبت داشته است. یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد این فاصله، کاهش p.e fw , p.e ttm صنایع و شرکت‌های متوسط و کوچک بازار نسبت به میانگین p.e است در حالی که در صنعت پتروشیمی که وزن بالایی دارد، p.e fw در برخی نمادها به بالای میانگین P.e رسیده لذا اختلاف بازده شاخص‌کل و هم‌وزن را از ابتدای سال به این شکل مشاهده می‌کنیم.

تعادل بهم ریخت

بازار هفته گذشته در تعادل تعداد نمادهای مثبت و منفی کار خود را آغاز کرد اما روز شنبه ۷۵درصد نمادهای بازار منفی و ۱۹درصد بازار صف فروش شد. روزهای یکشنبه و دوشنبه وضعیت به حالت عادی بازگشت اما مجددا سه‌شنبه و چهارشنبه ۷۰ – ۷۲ درصد نمادهای بازار منفی و حدود ۱۷درصد بازار صف فروش بود.

در فضای فعلی، رونق دیده نمی‌شود

ارزش معاملات در هفته گذشته ۴.۲ – ۴.۹ همت در نوسان بود. سرانه خرید حقیقی در کل بازار عمدتا زیر ۱۴میلیون تومان بود و تنها روز دوشنبه به بالای ۱۷میلیون تومان رسید اما برای اینکه بازار در شرایط رونق باشد، ارزش معاملات باید حداقل ۶همت و سرانه خرید حقیقی باید صعودی و بالای ۲۰میلیون تومان باشد. در فضای فعلی، رونق دیده نمی‌شود اما فروشنده‌ها نیز مانند خریداران بسیار ضعیف هستند لذا بازار به شوک‌های منفی، واکنش‌هایی به اندازه صف فروشی ضعیف نشان می‌دهد اما روند نزولی تشکیل نمی‌شود و در واقع بازار دچار رکود بوده که با شیب ملایمی در جهت نزول قرار دارد.

کد خبر 10030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =