بازار مسکن با آمار غیرواقعی بانک مرکزی و مرکز آمار متشنج شد!

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران مدعی شد آمارهای غیرواقعی بانک مرکزی و مرکز آمار، بازار مسکن را به تشنج کشانده است.

به گزارش بیدار بورس، مصطفی قلی خسروی با اشاره به اینکه آمار و گزارش های بانک مرکزی، بازار مسکن را متشنج می کند؛ گفت:  بانک مرکزی از دولت یازدهم به بعد اقدام به انتشار ماهانه گزارش وضعیت بازار مسکن کرد اما به همراه داده‌های مرکز آمار، اشتباه است.

وی افزود: بازار مسکن فرآیندی آزاد دارد و به صورت خودکار کنترل می‌شود اما گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار این خودکنترلی را از بین برده و سبب تشنج شده است. به طور مثال خرداد سال گذشته، بانک مرکزی از افزایش ۴۸ درصدی متوسط قیمت مسکن در تهران خبر داد اما برآوردها حاکی از افزایش ۱۵ درصدی قیمت‌ها بود که با جو سازی بانک مرکزی، رشد قیمت‌ها ناگهان به ۹۰ درصد رسید!

این مقام صنفی ادامه داد: تصویب سقف ۲۵ درصدی اجاره بها توسط ستاد کرونا هم اشتباه بود. چون سبب شد مالکانی که تمایلی به افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها نداشتد این اقدام را انجام دهند. حتی افزایش اجاره بها به ۶۵ درصد هم رسیده است.

قلی خسروی گفت: مشاوران املاک برنامه ریز و سیاستگذار بازار مسکن نبوده و صرفاً دلال هستند. باید وزارت راه در این خصوص پاسخگو باشد اما مردم فکر می‌کنند مشاوران املاک قیمت را گران می‌کنند. در حالی که این گروه از فروش ارزان استقبال می‌کند.

وی در خصوص طرح اخیر کمیسیون عمران مجلس مبنی بر ساماندهی مشاوران املاک هم توضیح داد: این طرح به التهاب بازار مسکن دامن می زند. برخی نمایندگان ادعا می‌کنند مشاوران املاک قیمت مسکن را گران کرده اما صحت ندارد. ضمن اینکه مذاکره‌ای با این صنف در خصوص این طرح تاکنون صورت نگرفته است.

منبع: مهر
کد خبر 10484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =