۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
میدان فردوسی در تلاطم نرخ دلار

اختلاف نرخ بین قیمت فروش دلار در بازار آزاد و صرافی ملی، امروز سه‌شنبه ( ۱۶ آذرماه)، به بیش از ۳ هزار تومان رسیده، به عبارتی صرافی ملی نرخ دلار را ۲۷.۸۲۹ تومان اعلام میکند در حالیکه در بازار آزاد دلار در آستانه ورود به کانال ۳۱ هزار تومان است. شکاف نرخ بین دلار آزاد و نیما از این هم بیشتر است و از آنجایی که دلار نیما ۲۳,۲۷۱ تومان قیمت گذاری شده، این تفاوت نرخ با دلار آزاد به حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است و همین اختلاف قیمت ها است که بسیاری را با سودای کسب سود بادآورده به سمت میدان فردوسی روانه میکند.

خبری از فروشندگان ارزی در بازار نیست

به گزارش بیداربورس در چهارمین روز هفته، خبری از فروشندگان ارزی در بازار نبود، موضوعی که زمینه‌ساز دومین جهش دلار در هفته جاری شد. دلار در این هفته پس از رشد ۸۰۰ تومانی در ابتدای هفته، رشدی ۵۰۰ تومانی را هم در ۲ روز اخیر تجربه کرد. به گفته فعالان، روند افزایشی قیمت دلار موجب شده که بسیاری از معامله‌گران تمایلی به عرضه ارز نداشته باشند. در واقع معامله‌گران نگران این مسئله هستند که ارز خود را به فروش برسانند و بعد با افزایش قیمت‌ها دچار ضرر شوند. گفته می‌شود که در برخی از مقاطع روزهای شنبه و دوشنبه حتی افزایش قیمت دلار بدون ثبت معامله خاصی صورت گرفت. در این شرایط، اگر معامله‌گری ارز خود را به فروش می‌رساند، ممکن بود ناچار شود در قیمت‌های بسیار بالاتر ناچار به تهیه دوباره و جایگزینی ارز فروخته خود شود.

۵ درصد رشد دلار طی ۴ روز

 پنج‌شنبه هفته گذشته قیمت دلار ۲۹ هزار و ۳۵۰ تومان بود. با این حال، ظرف ۴ روز کاری نه تنها توانست مرز ۳۰ هزار تومانی را بشکند، بلکه روز سه‌شنبه خود را به آستانه مرز ۳۱ هزار تومانی رساند. دلار در این مدت توانست نزدیک به ۱۶۰۰ تومان، ‌معادل ۵ درصد رشد را به ثبت برساند. چنین رشدی از یکسو وسوسه خرید ارز برای بازیگران تازه‌وارد را بالا برده و از سوی دیگر موجب شده است که فروشندگان چندانی در بازار حضور نداشته باشند. شواهد موجود نشان می‌دهد بازار ارز به‌شدت تحت فشار ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک است و اگرچه در هفته‌های اخیر دولت تلاش کرده که با ایجاد محدودیت در اخذ ارز سهمیه‌ای خیابان فردوسی را خلوت کند، اما هنوز بسیاری به امید کسب سود از این اختلاف قیمت به سمت این خیابان روانه میشوند. اطلاعات تائیدنشده خبر از فضای امنیتی میدان فردوسی و عدم معامله در بازار میدهند.  

دلیل گرانی دلار چیست؟

تورم

اگرچه روند صعودی تورم به میزان کمی آهسته‌تر شده اما به نظر میرسد شیب تورم درآینده نمی‌تواند با سرعت زیادی کاهش یابد و چون تورم یکی از عوامل بنیادی در رشد یا کاهش ارزش پول ملی است، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت ارز در بلندمدت با افت مواجه شود و همین عامل می‌تواند محرکی برای افزایش تقاضا در بازار ارز باشد که عمدتا ناظر بر آینده قیمت ارز است. درواقع بازیگران اصلی بازار ارز نه تنها به فروش ارز خود تمایلی ندارند بلکه با روش‌های مختلف حجم منابع ارزی خود را افزایش می‌دهند.

  علامت صعودی درهم به دلار

یکی از عوامل مهمی که در روزهای اخیر زمینه‌ساز رشد قیمت دلار شد، افزایش معنادار قیمت حواله درهم بود. درهم در ابتدا توانست از خط بسیار حساس ۸ هزار تومانی عبور کند و در ادامه در روز گذشته بالای محدوده ۸ هزار و ۴۰۰ تومانی معامله شد. با درهم ۸ هزار و ۴۰۰ تومانی، ارزش دلار در بازار داخلی حتی می‌تواند به بالای محدوده ۳۱ هزار تومان برود. برخی فعالان اعتقاد دارند که بازارساز برای مدیریت قیمت دلار، می‌تواند عرضه حواله‌ای درهم را افزایش دهد. با این حال، برخی دیگری از فعالان باور دارند که افزایش قیمت دلار تحت تاثیر متغیرهای سیاسی صورت گرفته است.

رفتار انفعالی دولت و بانک مرکزی

در روزهایی که دلار با شیب تندی روند صعودی دارد و در بازار ارز بدون انجام معامله، نرخ دلار افزایش پیدا میکند،   بانک مرکزی و دولت با رفتار انفعالی خود نه تنها قدمی برای کنترل هیجان این بازار برنمیدارند بلکه با بی‌توجهی به افزایش نرخ دلار، هیجان این بازار را افزایش میدهند.

کسری بودجه دولت

با وجود رشد درآمدها، دولت همچنان با محدودیت‌های ارزی زیادی برای تامین کالاهای اساسی مواجه است و همین عامل موجب شد تا دولت در جریان ارائه لایحه ارز ترجیحی به مجلس از نمایندگان بخواهد سقف اختصاص ارز ترجیحی را تا پایان سال تا ۴.۶ میلیارد دلار افزایش دهند که این موضوع با مخالفت مجلس مواجه شد. به گفته مسئولین دولت برای تامین کالاهای اساسی تا پایان سال دست‌کم به ۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی، مازاد بر ۸میلیارد دلاری که در قانون بودجه تصویب شده، نیاز دارد. بنابراین حالا که مجلس با افزایش سقف تامین ارز ترجیحی تا پایان سال مخالفت کرده، فشار به منابع ارزی دولت بیشتر خواهد شد. همین حالا قیمت گندم در بازارهای جهانی به بالاترین رقم در ۹ سال گذشته رسیده است. برآوردها نشان می‌دهد دولت باید تا پایان سال ۵ میلیون تن گندم وارد کند که این میزان با توجه به نرخ‌های جدید به منابع ارزی بیشتری نیاز دارد. علت این حجم از واردات گندم این است که امسال به‌دلیل خشکسالی تولید گندم نسبت به سال قبل تا ۳۰ درصد کاهش یافته است و چنین نمونه‌هایی برای سایر بازارها هم دیده می‌شود.

مذاکرات برجامی

با توجه به اخبار و رویکرد مثبت ایران در اولین روز مذاکرات نرخ دلار در هفته گذشته روند نزولی گرفته بود اما با افزایش اخبار متناقض و در نهایت نیمه تمام ماندن مذاکران در ۸ آذرماه شیب صعودی دلار از پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد. از این رو مذاکرات و توافات برجامی را میتوان مهمترین دلیل افزایش نرخ دلار در روزهای گذشته اعلام کرد.

زمزمه حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ دلار نیما

از یک سو شنیده ها حاکی از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ است، کمااینکه معاون پارلمانی وزیر اقتصاد از حذف ارز۴۲۰۰ تومانی از بودجه۱۴۰۱ خبر داده و گفت: در بودجه بندی سال آینده برای حمایت از اقشار آسیب پذیر یک‌صد هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و از سوی دیگر خبر از افزایش نرخ دلار نیمایی و تبدیل به سنا هم میتواند موضوع تاثیرگذار دیگری بر بازار ارز باشد.

کد خبر 10489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =