حمله به حمایت شاخص ناکام ماند

شاخص کل بورس‌ ۹آبان به ۱میلیون و۳۴۰هزار واحد رسید و حمایت شد. پس از رشدی اندک و تامحدوده ۱میلیون و۴۵۶هزار واحد مجددا نزولی شد. طی روزهای اخیر مجددا به مرز ۱میلیون و۳۴۰هزار واحد رسید و در دور روز معاملاتی به کف حمایتی حمله کرد که البته با تقویت تقاضا در بازار، این حمایت به خوبی عمل کرد و شاخص اندکی تقویت شد. ازاین زاویه می‌توان گفت محدوده فعلی قیمت اکثر شرکت‌های بازار سهام، حمایتی عمل می‌کند و بازار در صورت نبود شوک منفی جدید، می‌تواند این سد دفاعی را برای خود نگه دارد.

واکنش مثبت هم‌وزن به حمایت‌ها

به گزارش بیداربورس شاخص هم‌وزن دقیقا مانند کل، عمل کرده و در محدوده ۳۶۰هزار واحد به خوبی حمایت‌ها عمل کرده‌اند. ۲۰آبان۹۹، اول تیرماه و۱۰آبان۱۴۰۰شاخص به محدوده ۳۶۰هزار واحد رسید و حمایت‌ها عمل کردند. ازاین زاویه برای ما بسیار مهم است که شاخص هم‌وزن بتواند در محدوده فعلی باقی بماند و با تجمیع پتانسیل‌ها به سمت بالا حرکت کرده و از محدوده حمایتی دور شود.

بازار رو به تعادل؟

هفته گذشته، در حالی بازار سهام کار خود را آغاز کرد که ۸۳٪نمادها منفی و ۲۷٪ بازار صف فروش بود اما رفته رفته بازار به تعادل رسید به شکلی که روز چهارشنبه ۵۷٪ نمادها مثبت، ۱۰٪ صف خرید و ۱۲٪ صف فروش بودند. رکورد کمترین ارزش معاملات ۶ماه اخیر نیز ثبت شدکه در محدوده۲.۷همت بود با این حال روز چهارشنبه ارزش معاملات به ۳.۳همت نزدیک شد و سرانه خرید حقیقی که به زیر۱۲میلیون تومان هر کد رسیده بود، روز چهارشنبه به مرز ۱۵میلیون تومان نزدیک شده بود.

چه زمانی بازار در رکود است؟

امروز در تقسیم‌بندی ما برای تعیین استراتژی معاملاتی، ارزش معاملات کمتر از ۳.۵همت رکود، تا ۶همت تعادل مثبت و بالای ۶همت رونق محسوب می‌شود. باور داریم که در بازاری که ارزش معاملات بالای ۶همت باشد، عمده سیگنال‌های صعودی، تارگت خود را لمس می‌کنند و در بازاری که ارزش معاملات زیر ۳همت باشد، p.e به سمت کمتر از p.e نسبی می‌رود همچنین سرانه خرید حقیقی اگر به شکل باثبات در محدوده ۱۸الی۲۰ میلیون تومان باشد، نشان می‌دهد که فعالان اصلی بازار هم در حال خرید و فروش هستند که البته هم‌اکنون سرانه در محدوده ۱۳میلیون تومان است.

خبرهای مهم بورس

بازار این روزها تقریبا به تمامی محرک‌های منفی، در سطح بالایی واکنش نشان داده وبه نظر می‌رسد که فعالان بازار جمع سناریوهای منفی را لحاظ و بسیاری از شرکت‌ها را قیمت‌گذاری کرده‌اند. در مقطع فعلی افزایش نرخ خودرو و آزادسازی آن، تعیین تکلیف بودجه، فاصله دلارنیما و سنا، نرخ بهره بین بانکی، تحرکات بازارجهانی در آخرین ماه سال میلادی و تاثیرات قطعی گاز بر صنایع مهمترین اخباری است که بازار سرمایه آن را دنبال می‌کند.

دلار نیما به ۲۷هزارتومان میرسد

جمع بدترین سناریوها و یا بهترین سناریوها، هیچگاه تبدیل به یک رخداد واقعی نمی‌شود. تجربه نشان داده که واقعیت‌ها آنقدر که فعالان بازار تصور می‌کنند سیاه یا سفید نیست و بصورت ناخواسته تحت تاثیر شبکه‌های ارتباطی خود دچار این نگرش می‌شوند و نگاه فازی ندارند. اکنون دلار نیمایی با شیب ملایمی صعودی است و منابع آگاه می‌گویند که نرخ دلار نیمایی تا پایان سال به ۲۷هزار تومان می‌رسد، البته ممکن است که آن زمان دلار آزاد، بالاتر رفته باشد و همچنان فاصله فعلی حفظ شود.

اعتراض به افزایش نرخ گاز سوخت در بودجه

از طرف دیگر بحث‌ها در خصوص تغییر نرخ گاز سوخت فلزات و پتروشیمی از ۳۰به۵۰٪ به جای ۱۰۰٪ پیشنهاد شده، این امید را ایجاد کرده که پیشنویس بودجه اندکی منطقی‌تر از انتظار باشد. منابع آگاه می‌گویند که در جلسه هیات وزیرات، وزیر صمت و اقتصاد به شدت نسبت به افزایش نرخ گاز سوخت اعتراض کردند و تغییراتی در آخرین دقایق، پیش از ارسال بودجه به وجود آمده است.

احتمال کاهش نرخ بهره بین‌بانکی

بانک مرکزی این هفته تزریق منابع نداشت اما منابع تزریق شده هفته قبل را نیز از بازار بین بانکی جمع نکرد ازین جهت تحلیلگران این حوزه معتقدند که نرخ بهره بین بانکی در هفته جاری نیز کاهش خواهد یافت. نرخ بهره بین بانکی از ۱۷.۹٪ در تیرماه به بالای ۲۱٪رسید که اثر روانی نامطلوب بر بورس داشت و پس از ماه‌ها، طی هفته اخیر مسیر نزولی در پیش گرفت. تداوم کاهش نرخ بهره بانکی یا حداقل ثبات آن، اثر روانی مثبتی بر بازار سهام خواهد داشت.

کد خبر 10597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =