۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
با ۵۰ درصد تخفیف اوراق وام مسکن بگیرید

سیکل رکودی در بازار مسکن همانند دیگر بازارها وجود دارد، اما در آذرماه بر اساس آمار منتشرشده شاهد افزایش قیمت مسکن در کلانشر تهران بودیم که این افزایش بیشتر واکنش به اثر سیاست‌های دولت در قبال تولید مسکن است.

به گزارش بیداربورس در تازه‌ترین رویداد و براساس مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی بانک‌ها مکلف شدند سالانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان را به بخش مسکن اختصاص بدهند. به طور معمول بازپرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن با لحاظ ۳ سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله به این نحو است که برای تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی بدون سود دوران ساخت ماهانه ۷ میلیون تومان قسط توسط مشارکت‌کنندگان و دریافت‌کنندگان واحدها پرداخت می‌شود. از سوی دیگر طرح مسکن، طرح خرید و فروش متری مسکن در بورس کالا و حضور قوی مسکن در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان از آن دارد که مسکن به عنوان یکی از معضلات کنونی در تصمیمات دولت جایگاه ویژه ای دارد.

اوراق تسه چیست؟

در سال‌های گذشته شاهد استفاده از وام مسکن به عنوان یکی از روش‌های تامین مالی خرید مسکن بوده‌ایم. افراد برای دریافت وام مسکن باید از قبل سپرده‌ای در بانک مسکن داشته باشند. بدین معنا که با باز کردن حساب صندوق پس‌انداز یکم و نگهداری موجودی در آن به مدت یک سال، بانک تسهیلات خرید مسکن در اختیار سپرده‌گذاران قرار می‌دهد. اما ممکن است افرادی نیاز ضروری به وام مسکن داشته و زمان کافی برای باز کردن حساب و استفاده از تسهیلات سپرده در اختیار نداشته باشند. بانک مسکن برای چنین مواقعی اوراق تسهیلات مسکن را منتشر کرده که افراد می‌توانند با خرید این اوراق و ارائه آنها به بانک وام دریافت کنند. اوراق گواهی تسهیلات مسکن پیش‌تر در شعب بانک مسکن و تحت یک بازار غیرمسنجم معامله می‌شد و افراد با خرید این اوراق به نوعی هزینه فرصت مورد نیاز برای دریافت وام را خریداری می‌کردند. پس از پذیرش این اوراق در فرابورس، در عمل معامله این اوراق شکل رسمی و ضابطه‌مند به خود گرفت و در حال حاضر این اوراق مانند سایر سهم های موجود در فرابورس در ساعات معاملاتی خرید و فروش می‌شود و معاملات انجام شده در سایت  www.tsetmc.com قابل رویت است.

اوراق سوخته، نخرید

شما با هر اوراقی که خریداری می‌کنید امکان دریافت تسهیلات وام را دارید. ساز و کار به این شکل است که ارزش اسمی هر سهم۵۰۰ هزارتومان است به عنوان مثال برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی نیاز به ۲۰۰ برگه اوراق دارید. فقط اگر خواهان خرید اوراق تسهیلات مسکن هستید باید به یاد داشته باشید این اوراق زمان‌بندی دارند و تا فرصت استفاده از آنها به اتمام نرسیده، باید اقدام به دریافت تسهیلات از بانک مسکن کنید. از آنجا که اوراق امتیاز تسهیلات مسکن محدودیت اعتبار دارند، برای هر سری از اوراق با در نظر گرفتن تاریخ صدور آن، یک نماد تعریف می‌شود. این نماد معاملاتی شامل کلمه “تسه” (سه حرف ابتدایی تسهیلات) و چهار عدد است. از چپ به راست، دو رقم ابتدایی این عدد مشخص‌کننده سال و دو رقم بعدی مشخص‌کننده ماه صدور آن است.

براساس بخشنامه ابلاغی بانک مسکن به شعب در این زمینه نرخ سود تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده و جعاله تعمیر بدون سپرده ۱۸ درصد بوده و حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مذکور ۹۶ ماه معادل ۸ سال است. همچنین حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات جعاله مسکن بدون سپرده مذکور نیز ۶۰ ماه معادل ۵ سال خواهد بود

چگونگی خرید اوراق تسه

برای خرید اوراق تسه ابتدا باید مشتری در سامانه سجام ثبت‌نام و از طریق شعب  بانک مسکن  و یا سامانه آنلاین کارگزاری خود اقدام به خرید هر یک از اوراق مشخص شده تسهیلات مسکن کند.

چطور وام خرید مسکن بگیریم؟

وقتی اوراق خود را خریداری کردید حالا نوبت آن است که به شعب بانک مسکن مراجعه کنید اما فراموش نکنید مدارک مربوط به ملک مسکونی و گواهینامه‌های خود را به همراه داشته باشید.
در این مرحله اگر ملک شما، مشخصات مورد نظر بانک را داشته باشد شما می‌توانید تسهیلات اعطایی از محل این اوراق را،   معادل نرخ سود بخش مسکن بدون سپرده دریافت کنید.
۲ هفته تا ۱ ماه طول می‌کشد تا مراحل بانکی مورد نظر را طی کرده و مبلغ وام دریافتی را به صورت چک بانکی توسط نماینده بانک مسکن دریافت کنید.

اوراق ارزان بخرید

اگر بلافاصله قصد استفاده از اوراق خریداری شده خود را دارید، ارزان‌ترین اوراق موجود در بازار سرمایه را خریداری کنید. ارزان‌ترین اوراق، اوراقی هستند که زمان کمی به ابطال آن‌ها باقی مانده است. با توجه به اینکه کارکرد اوراق خریداری شده در بازار، هیچ تفاوتی با هم ندارد تنها نکته‌ای که باید مورد توجه شما قرار گیرد آن است که فرصت استفاده از  اوراق خریداری شده را با توجه به مدت زمانی که ممکن است به‌واسطه کارهای بانکی صرف کنید، داشته باشید.

ویژگی‌های اوراق تسه بانک مسکن

♦این اوراق قابل معامله در بازار فرابورس ایران و  با نماد تسه و اعداد سال و ماه صدور می‌باشد.

♦اعتبار هر نماد از زمان صدور دو سال می‌باشد.

♦مطابق با نظر بانک در شرایط خاص حداکثر تا دو دوره ۶ ماهه قابل تمدید می‌ باشد.

♦قبل از اقدام به خرید اوراق جهت اطلاع از ضوابط پرداخت وام و شرایط متقاضی و ملک مورد نظر و بازپرداخت تسهیلات و مدارک مورد نیاز به بانک مسکن مراجعه شود.

♦برای جلوگیری از سودجویی‌ های احتمالی، اوراق تسهیلات مسکن از ۲ تا ۴ ماه بعد از تاریخ خرید قابل فروش نیست.

♦ناظر آن تا پایان محدودیت فروش فرابورس (cds) باقی می ‌ماند و قابل تغییر نیست.

تبصره: محدودیت فوق برای نمادهایی که کمتر از ۴ ماه از اعتبار آنها باقی مانده، اعمال نخواهد شد.

بنابراین همان‌ طور که مشاهده می‌ کنید تا حدودی امکان سفته‌ بازی در این اوراق از بین رفته است. شما به عنوان یک سرمایه‌ گذار عادی (و نه سفته‌ باز) باید در صورت نیاز به گرفتن وام، این اوراق را بخرید. این اوراق مشروط بر آنکه چه فاصله زمانی تا سررسید باقی‌ مانده است، قیمت‌ های مختلفی دارند، ولی معمولاً هرچه فاصله زمانی تا سررسید آن بیشتر باشد، این اوراق گران‌ تر خواهند بود. بنابراین هنگام خرید اوراق به این نکته توجه داشته باشید تا کمترین هزینه ممکن را پرداخت کنید.

کاهش ۵۰ درصدی هزینه خرید اوراق بانک مسکن

خبر خوبی که امروز از طرف بانک مسکن به مناسبت هشتاد وسومین سالگرد تاسیس بانک مسکن،  اعلام شد. هزینه دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات ۵۰ درصد کاهش یافت. به منظور افزایش رفاه حال مشتریان و متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم، در آستانه هشتاد و سومین سالگرد تاسیس بانک مسکن، متقاضیان دریافت تسهیلات از محل اوراق، برای دریافت این تسهیلات می توانند تنها برای دریافت ۵۰ درصد از میزان تسهیلات درخواستی اقدام به خریداری اوراق کنند و ۵۰ درصد تسهیلات دیگر بدون خرید اوراق و از محل منابع تسهیلات بدون سپرده به آن ها پرداخت می شود. در واقع متقاضیان دریافت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی از محل اوراق در شهر تهران که پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید ۸۰۰ فقره اوراق خریداری و به بانک ارائه می کردند هم اکنون تنها با خرید و ارائه ۴۰۰ فقره اوراق می توانند تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی را دریافت کنند.

وام ۸۰ میلیونی جعاله با ۸۰ اوراق

این امتیاز درنظر گرفته شده برای متقاضیان تسهیلات مسکن، شامل تسهیلات جعاله مسکن نیز می شود. تسهیلات جعاله مسکن هم اکنون در سراسر کشور ۸۰ میلیون تومان است. متقاضیان تا پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید ۱۶۰ فقره اوراق خریداری می کردند اما هم اکنون با خرید و ارائه ۵۰ درصد از این تعداد یعنی ۸۰ فقره اوراق می توانند اقدام به دریافت تسهیلات جعاله کنند.

تمامی شهرها دخیل‌اند

این امتیاز درنظر گرفته شده برای متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن مختص تمام شهرها و استان های کشور است و متقاضیان در سراسر کشور می توانند از این تسهیلات استفاده کنند. با این تمهید اعمال شده هزینه دریافت تسهیلات برای متقاضیان به یک دوم کاهش می یابد و به این ترتیب قدرت خرید آن ها در بازار مسکن افزایش می یابد. این فرصت در واقع فرصتی مناسب برای تمام متقاضیانی است که قصد دارند از محل اوراق اقدام به دریافت تسهیلات و خرید یا ساخت مسکن کنند.

اخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می دهد که تسه (اوراق) سال ۱۴۰۰ در مهرماه حدود   ۷۰ هزار تومان قیمت داشت. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در آبان ماه با قیمت ۷۶ هزار و ۶۰۰ تومان، در آذر با قیمت ۱۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان داد و ستد می شود. قیمت اوراق مهر، آبان و آذر سال ۱۳۹۹ نیز به ترتیب ۹۹ هزار و ۲۰۰ تومان، ۷۸ هزار و ۴۰۰ تومان و ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان بوده و هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در دی نیز با قیمت ۵۹ هزار و در ماه های بهمن و اسفند همان سال نیز با قیمت‌های ۵۴ هزار و ۶۰۰ داد و ستد می‌شود.

تسه بدون فروشنده

افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در پی افزایش سقف وام خرید مسکن و ابلاغ آن به شعب بانک عامل و تخصصی بخش مسکن رخ داد که به استقبال خریداران این برگه‌ها برای اخذ وام مسکن منجر شد. اما به نظر می‌رسد ادامه روند صعودی قیمت‌ها در بازار مسکن بر اساس گزارش اعلامی بانک مرکزی که متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی را در محدوده ۳۲ میلیون تومان برای هر متر مربع عنوان کرده، تب دریافت وام مسکن را افزایش داده بطوریه اوراق تسه در فرابورس در یک ماه اخیر از رقم ۷۰ هزارتومان به ۱۱۳ هزار تومان رسیده وفروشنده برای فروش این اوراق وجود ندارد.

کد خبر 10808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =