۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
ناظر خواهشا دقت کن!

ریزش‌های بازار تمامی ندارد، تا میخواهیم به سبز کمرنگی دلخوش کنیم، خبر یا تصمیمی شبانه از سوی دولت و تیم اقتصادی آن بازار را شوکه میکند. حکایت بازار شبیه آن مارگزیده‌ای شده که از ریسمان سیاه و سفید هم میترسد و دیگر به خبرهای کمی مثبت مانند بودجه یا افزایش قیمت خودرو هم واکنشی ندارد.

به گزارش بیداربورس اگر از سیاست‌های مبهم اقتصادی دولت، انتشار اوراق دولتی، افزایش نرخ بهره بین بانکی، تصمیمات شبانه و ... در ماه‌های گذشته بگذریم یکی از مواردی که به اعتقاد کارشناسان بر روند بازار تاثیرگذار بوده، رفتار سلیقه ای ناظران است که نه تنها صدای سهامداران که حتی صدای رئیس قوه قضاییه را درآورده است.

نقش ناظران در روند بازار چیست؟

به اعتقاد کارشناسان امروزه به دلیل شرایط نزولی بازار تعداد سفارش‌های خرید و فروش در سیستم کم و زمان ثبت سفارش با فاصله زیاد است و اگر شخصی بخواهد با حجم بیشتری معامله کند به ناچار باید رنج بکشد. تحلیلگران اعتقاد دارند در این شرایط ناظرهای بازار هم با مسدود کردن کدهای معاملاتی زمینه تداوم روند فرسایشی بورس را فراهم میکنند. کارشناسان دیگر تخلف ناظر بازار را دخالت در ابطال معاملات یا جلوگیری از بازگشایی نمادها میدانند و در این زمینه به مثال های متعددی میتوان اشاره کرد. به عنوان مثال میتوان به ابطال معاملات شتران در هفته های گذشته اشاره کرد که تحلیلگران اعتقاد دارند نه تنها از رشد صنعت پتروشیمی، بلکه از روند صعودی شاخص بورس جلوگیری کرد. به گفته محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه، از طرف ناظران بورس دخالت‌های غیرمتعارف در امر خرید و فروش سهام صورت می‌گیرد و اموری بر سهامداران حقیقی و حقوقی تحمیل و فرضاً نمادی بدون ضابطه بسته می‌شود بدون اینکه توضیحی داده شود. با این حال باید ببنیم نقش ناظران تا کجا ادامه پیدا میکند؟

کد خبر 10921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =