۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
توکن NFT چیست؟

برای اینکه بامفهوم NFT آشنا شویم با مبحث دارایی شروع می کنیم.  بازار دو نوع دارایی دیجیتال وجود دارد:

دارایی تعویض‌پذیر یا قابل معاوضه

به گزارش بیداربورس همانطورکه ازاسمشان مشخص است می‌توانند به یکدیگر تبدیل شوند و ارزش تمام آنها یکسان است. دلار آمریکا یک دارایی قابل تعویض است؛ ارزش دلار در ایران یکسان است. اگر از شما بپرسد که اکنون قیمت دلار امریکا به ریال چقدر است، شما از او نمی‌پرسید قیمت کدام اسکناس دلار؟ زیرا قیمت تمام آنها در بازار یکسان است.

دارایی تعویض‌ناپذیر یا غیرقابل معاوضه

اما اگر کسی از شما بپرسد قیمت یک لپتاب در تهران چقدر است؟ شما از او می‌پرسید قیمت کدام لپتاب؟ زیرا قیمت هریک از آنها متفاوت است. زیرا قیمت هریک با دیگری متفاوت است. این دو مثال، دارایی‌های غیرقابل تبدیل هستند و ارزش آنها منحصر به فرد است.

مفهوم NFT در بازار رمزارز ها

فرض کنید شما و خواهرتان در کیف پول‌های خود بیت‌کوین ذخیره کرده‌اید. آیا قیمت بیت‌کوین‌تان باهم تفاوت دارد؟ خیر. پس بیت‌کوین یک کوین قابل تعویض است. اتریوم، بایننس کوین، ریپل، آدا و بسیاری از رمز ارزهای بازار، یک دارایی قابل تبدیل هستند و ارزش یک کوین اتر با دیگر کوین آن هیچ تفاوتی ندارد.

توکن NFT مخفف چه عباراتی است؟

Non-Fungible Token که به اختصار به آن NFT می گویند. در متون فارسی از NFT به توکن غیرقابل تعویض، توکن غیرمثلی (یعنی مثل و مانندی ندارد) و توکن غیرقابل معاوضه ترجمه شده است. NFT یک توکن منحصربه فرد (unique) بوده و با هیچ چیز دیگری قابل تعویض نیست (در جهان تنها یک تابلوی نقاشی مونالیزا وجود دارد که داوینچی آن را خلق کرده).

ویژگی های توکن NFT

نادر بودن : اگر چه توسعه‌دهندگان NFT میتوانند هر مقداری برای این توکن‌های غیرقابل‌تعویض ایجاد کنند، اما اغلب برای افزایش نادر بودن، توکن‌ها را محدود می‌کنند .

غیرقابل تقسیم بودن : توکن‌های غیرقابل‌تعویض در واحدهای کوچکتر قابل تقسیم نیستند. برای مثال شما یا کل یک قطعه هنری دیجیتال را خریداری میکنید و یا اصلا خریداری نمیکنید .

منحصر به فرد بودن : یک تب اطلاعات دائمی دارند که منحصر به فرد بودن آنها را ثبت میکند.

مالکیت حقیقی: فناوری بلاک چین با استفاده از توزیع داده و رمزنگاری به کاربران مالکیت واقعی می‌بخشد. برای مثال تصور کنید یک سند مالکیت را به یک جمع ۱۰۰ نفری (اعضای بلاک چین) نشان دهید و همه با تلفن‌های همراه خود از آن عکس بگیرند (یک نسخه ذخیره کنند). حالا اگر کسی بخواهد بگوید که این دارایی به من تعلق دارد (تقلب)، برای آن جمع (بلاک چین) پذیرفته نیست، چون آنها یک نسخه از سند مالکیت را در اختیار دارند.

قابلیت انتقال و معامله : توکن‌های غیرمثلی می‌توانند سریع و آسان روی کیف پول‌های دیجیتالی در موبایل و کامپیوتر شخصی منتقل و در صرافی‌ها معامله شوند. با کمک این نوآوری به‌راحتی می‌توانید یک آیتم‌بازی، بلیط و دارایی‌های دیگر را با پول واقعی به فروش برسانید یا آنها را در بازار آزاد از کاربران دیگر بخرید.

کاربرد NFT چیست؟

هنر دیجیتال

برای هنرمندانی که در عرصه دیجیتال فعالیت می‌کنند، محافظت از کپی رایت یا همان حق نشر همیشه یک چالش اساسی بوده است و امروزه سرقت آثار هنری در دنیای دیجیتال به‌ راحتیِ آب خوردن است. با استفاده از نوآوری NFT یک نفر می‌تواند یک اثر هنری را خریداری کرده و با استفاده از بلاک چین، مالکیت فرد (کلید خصوصی) بر اثر هنری اثبات می‌شود. با حذف‌شدن واسطه‌ها هنرمندان هم می‌توانند سود بیشتری کسب کنند.

کلکسیونی‌ها

یک تمبر قدیمی متعلق به ۷۰ سال پیش امروز هیچ کاربردی ندارد، اما بسیار ارزشمند است و کلکسیونرهای تمبر برای آن سر و دست می‌شکنند. یکی از کاربردهای اصلی توکن‌های غیرمثلی ایجاد دارایی‌های دیجیتال کلکسیونی است. مثلاً یک کارت خاص فوتبال از بازیکن مورد علاقه شما که فقط یکی از آن وجود دارد، می‌تواند به‌صورت توکن در اختیار شما باشد و هر روز شاهد افزایش ارزش آن باشید.

بازی

امروزه در بازی‌های کامپیوتری نمی‌توانید به‌عنوان مثال یک سلاح یا یک لباس (اسکین) خاص را به فروش برسانید. اما اگر آیتم‌های بازی را به توکن تبدیل کنیم، خیلی راحت می‌توان آنها را حتی در خارج از بازی و در صرافی‌های آنلاین در قبال پول یا ارزهای دیجیتال دیگر به فروش رساند. بازی‌های مبتنی بر بلاک چین به‌سرعت در حال گسترش هستند و توکن‌های غیرمثلی جزء جدایی‌ناپذیر آنها خواهند بود.

دارایی‌های مجازی و واقعی

تیم Ethereum Name Service که ارائه‌دهنده دامنه .ETH است، این دامنه‌ها را به توکن‌های غیرمثلی تبدیل کرده است. به این ترتیب مالکیت این دامنه‌ها تضمین شده است؛ برخلاف دامنه‌های متمرکز که شرکت‌های متمرکز مالکشان هستند. همچنین به‌راحتی و بدون نیاز به واسطه‌ می‌توان این دامنه‌ها را معامله یا منتقل کرد. از طرف دیگر، امروزه افراد با NFT‌ها می‌توانند در دنیاهای مجازی فعالیت کنند و زمین، خانه، وسایل و لباس خاص خود را داشته باشند و در صورت تمایل آنها را معامله کنند. این مهم در دنیای واقعی و املاک واقعی هم میتواند اتفاق بیفتد.  

چه کسانی از NFT استفاده می‌کنند؟

NFTها در حال حاضر طرفداران بسیاری دارند و هنرمندان، نام‌های تجاری و بازی‌کنندگان (بازی‌های ویدیویی) با فرهنگ‌های مختلف از NFT بهره می‌گیرند. حال می‌دانیم که به کمک NFT می‌توان حتی برای عکس‌ها یا توییت‌ها نیز ارزش مشخصی را در نظر گرفت. به طور مثال، «جک دورسی» (Jack Dorsey) از بنیان‌گذاران توئیتر، اولین توییت خود را به مبلغی برابر با 2,915,835.47 دلار به فروش رساند.

بهترین توکن های غیرقابل تعویض 2021

توکن تتا (Theta)

تتا یک شبکه جریان غیرمتمرکز است که توسط کاربران تأمین می‌شود و روی پروتکل منبع باز کار می‌کند.هدف این پلتفرم تبدیل شدن به پایگاهی برای برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) در زمینه پخش P2P، سرگرمی، ورزش و غیره است. اولین dapp راه اندازی شده در شبکه تتا SLIVER.tv بود. تتا توکن ERC20 است که برای خدمات پرداخت در شبکه صادر شده است.

توکن چیلیز (Chiliz)

در جایگاه دوم لیست بهترین توکن های غیرقابل تعویض 2021 ، توکن چیلیز (Chiliz) قرار گرفته و در زمینه ورزش و سرگرمی فعالیت می‌کند و سعی دارد تعاملات هواداران را با ورزش افرایش دهد. چیلیز را می‌توان به عنوان اولین ارز مقیاس پذیر مشارکت طرفداران و پلتفرم پاداش در دنیا درنظر گرفت. با استفاده از پلتفرم چیلیز طرفداران می‌توانند با باشگاه خود بیشتر در ارتباط باشند و در نظرسنجی‌ها شرکت کنند.

توکن اینجین (Enjin)

این توکن برای صنعت بازی‌های ویدیویی طراحی شده و شرکت آن به بیش از 20 میلیون گیمر کمک می‌کند تا به ایجاد انجمن‌ها و اجتماعات پیرامون بازی‌های مورد علاقه خود بپردازند.

توکن دیسنترالند (Decentraland)

ارز دیجیتال دیسنترالند(decentraland) یک پلتفرم واقعیت مجازی با پشتیبانی اتریوم است. در این دنیای مجازی، شما زمین‌هایی را خریداری می‌کنید که بعداً می‌توانید بر روی آن بنا بسازید و از طریق آن کسب درآمد کنید. محدودیتی برای کاری که می‌توانید انجام دهید وجود ندارد. این اولین پلتفرم دیجیتالی است که کاملاً متعلق به کاربران آن است.

توکن فلو (Flow)

فلو با پشتوانه‌ای قوی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده است و قصد دارد اکوسیستمی برای برنامه‌ها، بازی‌ها و دارایی‌های دیجیتال باشد با توجه به پتانسیل‌هایی که در این توکن موفق دیده می‌شود، به احتمال زیاد به‌زودی در صرافی‌های بزرگتری مانند بایننس و کوین بیس عرضه می‌شود

توکن وکس (WAX)

WAX مخفف کلمه Worldwide Asset eXchange است و یک بلاک چین است که به طور خاص برای تجارت موارد مجازی مانند موارد نادر و قابل جمع آوری در بازی‌های ویدیویی و دنیای مجازی ساخته شده است. شما می‌توانید این اشیا نادر را به راحتی خریداری کنید و از آنجایی که مالکیت این اشیاها دست خود شماست، می‌توانید هر زمان که تمایل داشتید، آنها را در بلاک چین وکس ترید کنید.

توکن بازی My Neighbor Alice

از دیگر پروژه‌های موفق لیست توکن های NFT ، پروژه My Neighbor Alice است که نه‌تنها یک بازی برای بازیکنان بلاک چین است، بلکه این پروژه افراد معمولی را نیز با دنیای بلاک چین آشنا می‌کند و به آنها فرصت این را می‌دهد که دنیای ارزهای غیرقابل تعویض حضور داشته و کسب درآمد کنند.

توکن آی اکسز آر اِل سی (IExecRLC)

اولین بازار غیر متمرکز منابع ابری و مبتنی بر بلاک چین اتریوم است و قصد دارد «دسترسی مقیاس پذیر و ایمن به منابع محاسبات ابری» را برای توسعه دهندگان و پروژه‌ها فراهم کند.

توکن اوریجین پروتکل (Origin Protocol)

اوریجین به منظور ایجاد اقتصاد اشتراکی در میان فروشگاه‌های مختلف ایجاد شده و  به توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که بتوانند بر بستر بلاکچین، فروشگاه‌های غیرمتمرکز ایجاد کنند. اوریجین به خریداران و فروشندگان این امکان را می‌دهد که یکدیگر را پیدا کنند، لیست‌ محصولات و قیمت‌گذاری‌ها را بررسی و سفارشات خود را ثبت کنند.

توکن اولترا (Ultra)

این پلت فرم برای گیمرها و توسعه‌دهندگان بازی، امکانات مختلف و جدیدی ارائه کرده است. توسعه‌دهندگان گیم‌ها نیز از امکاناتی همچون جریان‌های مالی جدید، SDKها، تکنولوژی‌های جدید و ابزارهای مبتنی بر بلاک چین بهره می‌برند و از این طریق به بهبود عملکرد و توزیع بازی‌های خود می‌پردازند.

NFT‌ها چگونه ساخته می‌شوند؟

بلاک چین اتریوم بزرگترین میزبان NFT‌ها است و استانداردهای متعددی برای ایجاد توکن غیرمثلی روی اتریوم ارائه شده است. توسعه‌دهندگان اتریوم می‌توانند با کمک استانداردهای NFT پروژه‌های خود را ایجاد کنند. استانداردهای اصلی اتریوم برای ساخت توکن غیرمثلی عبارت‌اند از:

ERC۷۲۱

استاندارد ERC721 اولین استاندارد ارائه‌شده برای NFT در اتریوم بود که کریپتوکیتیز با موفقیت از آن استفاده کرد. در این استاندارد، مالکیت هر توکن برای هر آدرس مشخص می‌شود و قابلیت انتقال در آن تعبیه شده است. کد این نوع توکن‌ها با استفاده از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی نوشته می‌شود.

ERC۱۱۵۵

استاندارد ERC1155 که تیم انجین کوین آن را ارائه کرده است، این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند تا بتوانند توکن‌های نیمه‌مثلی (semi-fungible) ایجاد کنند. به‌عنوان مثال، اگر ما در یک بازی کامپیوتری آیتم «شمشیر» داشته باشیم و بخواهیم مثلاً ۱,۰۰۰ مورد از آنها را در اختیار بازیکنان مختلف قرار دهیم، این استاندارد به کمک ما می‌آید. به‌عبارت دیگر، برخلاف ERC721 که هر توکن فقط می‌توانست متعلق به یک نفر باشد، در اینجا می‌توانیم تعدادی آیتم یکسان را بین آدرس‌های مختلف تقسیم کنیم. به‌جز اتریوم، روی بلاک چین‌های دیگر مانند ایاس (EOS) و کازماس (Cosmos) هم که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند، امکان صدور توکن غیرمثلی وجود دارد، اما توسعه‌دهندگان همچنان اتریوم را به‌دلیل وجود ابزارهای متعدد به دیگر بلاک چین‌ها ترجیح می‌دهند.

چگونه NFT را به دست آوریم؟

· به دست آوردن NFT-ها از بازی کردن یا از طریق دپ (اپلیکیشن غیر متمرکز)

· خرید NFT از طریق بازارهای این توکن

· ترید این توکن با نفری دیگر

 آموزش خرید NFT

پیش از خرید NFT باید یک کیف پول ارز دیجیتال با دارایی اتریوم داشته باشید. هر معامله مشمول پرداخت کارمزد یا هزینه گس است. این کارمزد در واقع به ماینرهایی تعلق میگیرد که قدرت محاسبه بلاکچین اتریوم را تأمین میکنند. برای خریدوفروش NFT پنج بازار اصلی وجود دارد از بازارهای خریدوفروش NFT می‌توان به زورا (Zora)، ریربل (Rarible)، سوپر ریر (SuperRare)، نیفتی گیتوی (Nify Gateway)، اوپن سی (OpenSea) اشاره کرد که هرکدام روش متفاوتی دارند اما فرایند کلی خرید NFT شامل مراحل زیر است

1. اتریوم بخرید.

از آنجایی که اکثر NFT ها توکن‌های مبتنی بر اتریوم هستند ، اکثر بازارهای این مجموعه ها فقط توکن های Eth را به عنوان پرداخت می پذیرند.

2. کیف پول متامسک خود را به OpenSea یا هر بازار NFT دیگری متصل کنید.

متامسک یک کیف پول اتریوم است که از طریق افزونه مرورگر و برنامه تلفن همراه در دسترس است. برای ورود به OpenSea (و دیگر پلتفرم های خرید و فروش NFT) به کیف پول اتریوم نیاز دارید.

3. خرید NFT را انجام دهید.

هنگامی که حساب خود را شارژ کردید ، خرید NFT یک فرایند آسان است. همانطور که اشاره شد، برخی بازارها در قالب حراج هستند، بنابراین باید پیشنهاد NFT مورد نظر خود را ثبت کنید. با این حال برخی دیگر قیمت‌های ثابت برای دارایی‌ها تعیین میکنند.

فهرست بهترین NFT های خلق شده

Everydays – The First 5000 Days

«بیپل» (Beeple) که آن‌را با نام «مایک وینکلمن» (Mike Winkelmann) می‌شناسند، اثر خود به نام «Everydays – The First 5000 Days» را در مارس ۲۰۲۱ با قیمتی برابر با ۶۹/۳ میلیون دلار به فروش رساند که گران‌ترین اثر فروخته شده برای یک NFT به شمار می‌آید.

Genesis

یک تصویر از ۵ بخش کلکسیونی به نام «Genesis» است که در سال ۲۰۲۰ به قیمت ۱۱۱377 دلار فروخته شد. فارغ از قیمت آن، این اثر نشان‌دهنده تلفیق هنر دیجیتال با ابرقهرمان‌ها است که چنین تلفیقی در تبدیل شدن کتاب‌های کمیک به فیلم دیده شده بود و بنابراین در نوع خود بسیار جذاب است.

Mars House

«Mars House» قطعه‌ای زمین (خانه) است که به صورت NFT با قیمت ۵۰۰ هزار دلار به فروش رفته و در برخی از سایت‌ها به عنوان اولین خانه دیجیتالی نام‌گذاری شده است. این خانه به صورت یک رندر سه‌بعدی شیشه‌ای مشرف به کوه‌های مریخ ساخته شده است. با استفاده از واقعیت مجازی، این امکان وجود دارد که بر روی تراس این بنا حمام آفتاب بگیرید و به موسیقی مخصوص این اثر گوش بدهید.

Disaster Girl

دختر فاجعه (Disaster Girl) تصویر دختری را نشان می‌دهد که در مقابل آتش‌سوزی یک خانه قرار گرفته و در حال پوزخند زدن است. این تصویر که توسط پدر او در سال ۲۰۰۵ گرفته شده است به صورت یک NFT با قیمتی برابر با ۱۸۰ اتر معادل ۵۰۰ هزار دلار به فروش رفته است. همانند سایر ‌NFTهای فروخته شده می‌تواند درصدی از فروش را به صاحب اثر اختصاص دهد. بنابراین، صاحب این NFT یعنی «Zoë Roth» در فروش‌های بعدی، سهمی برابر با ۱۰ درصد از فروش را در اختیار خواهد داشت.

آینده توکن های NFT به کجا می رود؟

تاکنون، توکن‌های غیرمثلی در بازی‌های رایانه‌ای و خلق آثار هنری استفاده می‌شوند. در بازی‌های کامپیوتری از توکن‌های NFT جهت نمایش آیتم‌های بازی و در آثار هنری برای ثبت و تایید مالکیت اثر استفاده میشود. این توکن‌ها امکان انتقال آیتم‌ها و مبادله با یکدیگر به وجود می‌آورد.
توکن‌های غیرقابل‌تعویض یا NFT توانایی استفاده گسترده در تایید حق مالکیت در زمینه‌های مختلفی مانند فروش بلیط، بازی های رایانه‌ای، و تجارت دارد. آنها پتانسیل خلق توکن‌های امنیتی، توکن‌های دارایی‌های دیجیتال و جهان فیزیکی از جمله املاک را دارند و امکان مبادله و خرید و فروش میدهند.
در آینده میتوان از توکن‌های غیرقابل‌تعویض در موارد متنوع دیگری استفاده کرد. به طور نمونه در زمینه‌هایی مانند صدور انواع گواهینامه‌ها از قبیل مدارک تحصیلی، پروانه تولید نرم افزار، ضمانت نامه ها، شناسنامه ها و گواهی فوت استفاده خواهد داشت.
هویت خریدار یا صاحب توکن‌های NFT توسط قرارداد هوشمند ثابت می‌شود. به منظور دستیابی راحت و امن به این توکن‌ها میتوان آنها را در یک کیف پول دیجیتال نگهداری کرد. در آینده، کیف پول‌های دیجیتالی می‌توانند در برگیرنده هرگونه گواهینامه، مالکیت، مجوز و دارایی های صاحب ولِت باشند.

خبرنگار:گلاره کحالی 

کد خبر 11045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =