۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵

بورس بازنده بازارهای موازی

رشد ۸.۵درصد شاخص کل
بورس بازنده بازارهای موازی

شاخص کل پس از آنکه در هفته آخر آذر ماه به محدوده یک میلیون و ۲۹۰هزار واحد رسید با حمایت مواجه شد و خود را به مرز یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد رساند. شاخص هم‌وزن هم در محدوده ۳۴۴هزار واحد حمایت شد و به ۳۶۸هزار واحد رسید و این به معنای رشد ۸.۵درصد شاخص کل و ۶.۹درصد شاخص هم‌وزن است.

کاهش محسوس فعالیت حقیقی‌ها

به گزارش بیداربورس همچنان شاخص کل حتی در برگشت از کفی که می‌سازد، سریعتر و قدرتمندتر از شاخص هم‌وزن عمل می‌کند. این مساله را می‌توان ناشی از کاهش محسوس فعالیت اشخاص حقیقی در بازار و بازیگر شدن برخی حقوقی‌ها در بازار دانست. همچنین در هفته‌ای که گذشت شنیده شده بود که از حقوقی‌های خریدار و فعال بازار خواسته شده که در خریدها کمی پررنگ‌تر ظاهر شوند و گاها دیده شد حمایت‌های بانک پاسارگاد گونه! در برخی سهام من جمله ملی مس وجود دارد که امیدواریم این حمایت‌ها ادامه دارد باشد. در بسیاری از نمادها که بر روی شاخص کل تاثیر مثبت دارند، مشاهدات ما نشان می‌دهد که حمایت سهامدار عمده در جهت مثبت شدن نمادها، عامل مهمی در بالاتر بودن بازدهی آن نماد نسبت به گروه خود شده است و طبعا همین عوامل می‌تواند بر شاخص کل نیز تاثیر گذار باشد.

کدام گروه زودتر برگشت؟

در برگشت اخیر بازار، ابتدا بانکی‌ها مورد اقبال واقع شدند، پس‌ازآن پالایشی‌ها مورد حمایت قرار گرفتند و دست آخر با تعیین سقف برای نرخ گاز سوخت، شاهد برگشت رو به بالای فلزی‌ها بودیم که هر سه گروه بر شاخص کل تاثیر مثبتی داشتند.

سهم‌هایی که ریزش سنگین داشتند

بازار در هفته‌های اخیر به وضوح بازار نسبت به خرید سهامی که ریزش سنگین نداشته و یا نزدیک به سقف تاریخی است، مقاومت نشان می‌دهد. بازار نسبت به خرید سهم‌هایی که بازده آنها مثبت بوده تردید دارد و در هفته‌ای که گذشت، بخش مهمی از نمادهایی که صف خرید بودند، لزوما P.e محور نبودند بلکه نسبت به سقف تاریخی ریزش سنگینی کرده بودند. یکی از ویژگی‌های مشترک در نمادهایی که ریزش بسیار سنگین نسبت به سقف داشته‌اند، بازده مثبت بسیار مطلوب در سال ۹۸ است. هم‌اکنون ارزش بازار بسیاری از نمادها در محدوده پاییز و زمستان ۹۸ است و آن‌هایی که در سال ۹۸ بازده مثبت کمتری داشته‌اند، در محدوده بهار ۹۹ معامله می‌شوند. بر این اساس به جز آن دسته از نمادهای کامودیتی که قیمت جهانی به شدت رشد کرده، سایر نمادها بازده ۱۸ماه اخیر خود را به صفر رسانده‌اند و این در حالی است که طی این ۱۸ماه دلار حدودا دوبرابر شده و نرخ تورم همواره بیش از ۴۰درصد بوده است.

بورس بازنده بازارهای موازی

برخلاف سال ۹۸ و نیمه اول ۹۹، بازار سهام در ۱۸ماه اخیر بازار بازنده بوده است. شاخص قیمت مسکن در همین مدت از ۱۵میلیون تومان به ۳۴میلیون تومان رسیده است که دلایل خاص خودش را دارد و احتمالا در سال‌های آتی دچار رکود تورمی خواهد بود به شکلی که بازده آن بالاتر از نرخ ارز باقی می‌ماند.

بازار صف فروش و خرید ندارد

ارزش معاملات سهام در هفته‌ای که گذشته عمدتا در حوالی ۴همت در نوسان بود که نسبت به دو هفته قبل بهبود یافته است. نوسان آن نیز بین ۳.۴همت تا ۴.۹همت بود. چهار روز ابتدایی هفته، نیمی از بازار مثبت و نیمی از بازار منفی بود. تقریبا تعداد صفوف خرید و فروش نمادها نیز برابر بود اما روز چهارشنبه میل به فروش افزایش یافت به شکلی که تعداد نماهادهای منفی به ۷۰درصد کل بازار رسید اما بازار همچنان صف فروش و خرید با اهمیتی نداشت.

درآمد ۷۰درصد شرکت‌ها به ۳۶۰ همت رسید

یارانه‌ها در 1401

در خصوص بحث یارانه، سخنان ضد و نقیض بسیار شنیده می‌شود اما همانطور که پیش‌تر نیز عنوان کردیم در بودجه سال 1400 برای گندم و دارو نیز یارانه بسیار اندکی در نظر گرفته شده که نشان می‌دهد عملا تخصیص ارز 4200تومانی منتفی است. در دارو، افزایش قیمت با افزایش حق بیمه جبران می‌شود که بخش مهمی ازآن بر دوش دولت، شرکت‌ها و تامین اجتماعی خواهد بود و در خصوص یارانه گندم نیز احتمالا، سرفصل جدید یارانه به نام نان به سرپرست خانوار داده خواهد شد. در خصوص بنزین نیز، در سال 1401 یارانه به افراد داده خواهد شد و قیمت بنزین احتمالا فرموله می‌شود.

ورود دولت به مالیات‌گیری از بازارهای موازی

کلیات بودجه نیز 19 دی ماه به صحن می‌رود که صحبت موافق و مخالف می‌تواند بر رویکرد فعالان بازارها تاثیرگذار باشد. دولت به شکل بسیار جدی وارد مالیات‌گیری از بازارهای موازی شده و این می‌تواند بر ترکیب و گردش نقدینگی در میان‌مدت و بلندمدت تاثیرگذار باشد.

بازارگردانی دارایکم و پالایش

با این حال، دولت نقش بسیار مهمی در فضای روانی بازار ایفا می‌کند تا جایی که صحبت‌های آقای محسن رضایی شدیدا در کانون توجه قرار می‌گیرد همچنین تحقق بازارگردانی دارایکم و پالایش به منظور برابر کردن قیمت صندوق با NAV منجر به بهبود فضای روانی بازار خواهد شد.

بازده اخزا بالاخره نزولی شد

در هفته‌ای که گذشت، بازده اخزا نزولی بود و پس از دو هفته از کاهش چندصدم درصدی نرخ سود بین‌بانکی تاثیر گرفت. بانک مرکزی نیز در هفته‌های اخیر همواره مشغول تزریق نقدینگی بوده اما در طرف دیگر برخی بانک‌های خصوصی نرخ سود سپرده را افزایش داده‌اند که این مساله باید مدیریت شود اما در کل نرخ اخزا بر فضای روانی بازار اثر مهمی دارد و نزولی شدن آن بسیار مهم است.

کد خبر 11481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =