توضیح دولت درباره اصلاح لایحه بودجه

دولت درباره اصلاحات مربوط به لایحه بودجه سال آینده در سه محور توضیح داد و از کاهش ۳۴ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی بودجه خبر داد.

به گزارش بیداربورس، در پی ارسال لایحه اصلاحی بودجه سال آینده به مجلس، دولت درباره تغییرات این سند، توضیحاتی داد و اعلام کرد: نظر به اهمیت بودجه در سامان امور کل کشور در کمترین مدت ممکن نسبت به تهیه و تدوین اصلاحات لازم اقدام و در جلسه ۲۶ بهمن‌ هیئت وزیران به تصویب رسید.

در این اصلاحات تلاش شد به صورت حداکثری و در حدود مقدورات نظرات نمایندگان مجلس لحاظ شود که مهمترین موارد اصلاحی به شرح زیر است:

اعمال تدابیر مقام معظم رهبری در بودجه

در سالهای قبل مصارف جدول تبصره ۴ از طریق منابع صندوق توسعه ملی تأمین می‌شد. لیکن حسب تدابیر معظم‌له در سال‌جاری این منابع از محل بودجه  عمومی تامین گردید در این اقدام به گونه ای انجام شد که سقف هزینه‌های بودجه افزایش نیابد.

اعمال سهم ۳۸ درصدی صندوق توسعه ملی از مازاد یک میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی مطابق دستور معظم‌له. این تدبیر مقام معظم رهبری در اصلاحیه بودجه انعکاس یافته به نحوی که میزان وابستگی بودجه به صندوق توسعه ملی ۴۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. براساس تدابیر معظم‌له با پرداخت اقساط وام‌های صندوق توسعه ملی به دولت که در سال ۱۴۰۰ سررسید می‌شود نیز در مصارف بودجه عمومی پیش‌بینی شده است.

کاهش هزینه‌ها

تلاش شد هزینه‌ها در اصلاحیه بودجه کاهش یابد. حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان مصارف کاهش یافت و در هزینه‌ها صرفه‌جویی گردید.

افزایش درآمدهای مالیاتی

در اصلاحات به عمل آمده میزان درآمدهای مالیاتی ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است به طوری که از ۲۲۵ هزار میلیارد تومان لایحه به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدهای مالیاتی باعث بهبود کسری تراز عملیاتی بودجه به میزان ۳۴ هزار میلیارد تومان شده است.

منبع: بورس پرس
کد خبر 1162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =