آخرین مهلت ثبت‌نام نهضت ملی مسکن

نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که بر اساس آن، احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال در برنامه دولت قرار گرفته، واحدهایی که بر اساس ادعای اولیه دولت، قرار است متری ۳ میلیون تومان باشد.

به گزارش بیداربورس بر اساس آخرین اعلام وزیر راه و شهرسازی تاکنون ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن به نشانی saman.mrud.ir ثبت‌نام کرده‌اند.

پایان فرصت ثبت‌نام

مهلت ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن در شهرهایی که از ۲۸ مهرماه بازگشایی شده بود ساعت ۲۴، ۱۵ دی ماه به پایان می‌رسد اما امکان ثبت نام در سایر شهرها که به مرور اضافه شدند از زمان آغاز نام‌نویسی دو ماه فرصت وجود دارد.

مسکن متری ۳ میلیونی در کدام منطقه؟

در استان تهران امکان ثبت‌نام متقاضیان در ۱۲ شهر فراهم شده که این شهرها شامل اسلامشهر، پاکدشت، پیشوا، رباط کریم، ورامین، بومهن، دماوند، رودهن، فیروزکوه، شهر جدید هشتگرد، شهر جدید پرند و شهر جدید ایوانکی است.اما ساکنان شهر تهران صرفا مجاز به ثبت‌نام در پاکدشت، رباط‌کریم، پرند، هشتگرد و ایوانکی هستند و اگر ثبت‌نام اشتباه در سایر شهرهای استان داشته‌اند در فرصت باقیمانده باید انصراف داده و مجدد شهر درست را انتخاب کنند. متقاضیان مابقی شهرهای استان تهران (به غیر از شهر تهران) صرفا می‌توانند متقاضی ثبت‌نام در شهر محل سکونت خود باشند.

مجردها پول زمین را بدهند

پس از پایان ثبت نام متاهلین در ۱۵ دی‌ماه، ثبت نام افراد مجرد بالای ۲۳ سال در طرح نهضت ملی مسکن از ۲۰ دی‌ماه آغاز خواهد شد؛ پیش از این حداقل سن مجاز برای مجردها ۲۵ سال اعلام شده بود که به ۲۳ سال کاهش یافته است.

نکته : براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، این افراد باید تعهدنامه محضری برای ارایه عقدنامه در هنگام تحویل واحد را بدهند و اگر هنگام تحویل واحد ازدواج نکرده باشند قرارداد فسخ می‌شود. اما معاون وزیر راه و شهرسازی به تازگی گفته که افراد مجرد که در این طرح ثبت‌نام می‌کنند باید در زمان تحویل واحد متاهل شده باشند، در غیر این صورت قیمت واحد طبق کارشناسی روز برای متقاضیان محاسبه می‌شود.

میزان تسهیلات چه قدر است؟

تسهیلات نهضت ملی مسکن برای تهران ۴۵۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها و روستاها بین ۴۰۰ تا ۲۰۰ تومان است. براساس گفته عضو هیئت مدیره بانک مسکن اقساط ماهانه به روش پلکانی با تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی در تهران ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. سودی که برای این تسهیلات شورای پول و اعتبار در نظر گرفته ۱۸ درصد با مدت بازپرداخت ۲۰ ساله است و مردم حدود ۲ سال بعد از ساخت اقساط را پرداخت خواهند کرد.

طبق اعلام قبلی وزارت راه و شهرسازی آورده اولیه متقاضیان برای دهک اول تا سوم ۲۰ میلیون تومان و برای سایر دهک‌ها ۴۰ میلیون تومان تعیین شده بود با این حال رستم قاسمی به تازگی پیش‌بینی کرده که آورده اولیه متقاضیان برای تهران حدود ۱۵۰ میلیون تومان باشد که این عدد تفاوت بسیاری با اعلام قبلی دارد.

اقساط ۷ میلیونی؟

نکته‌ای که در روزهای اخیر مورد بحث و انتقاد قرار گرفت، موضوع اقساط ۵ تا ۷ میلیون تومانی برای نهضت ملی مسکن بود، از این رو مخالفان اعتقاد داشتند که این مبلغ برای قسط پروژه‌ای که قرار است برای کمک به اقشار کم‌درآمد جهت خانه‌دار شدن، باشد بسیار بالاست.

البته معاون وزیر راه و شهرسازی دولت به ابهام پاسخ داد و گفت: در طرح نهضت ملی مسکن دولت با اتکا به منابع صندوق ملی مسکن بخشی از سود تسهیلات خانوارها را پرداخت می‌کند و به هیچ عنوان قرار نیست همه خانوارها بر مبنای سود ۱۸ درصد، اقساط نهضت ملی مسکن را پرداخت کنند.

به عقیده معاون وزیر راه و شهرسازی دولت از ابتدا تصمیم داشت که با پایدارسازی منابع بخش مسکن، با توانمندسازی خانوارها امکان حضور و خانه‌دار شدن آنان را در طرح‌های نهضت ملی فراهم کند، بر این اساس با طراحی صندوق ملی مسکن و اختصاص بودجه آن به گروه‌های هدف طرح‌های حمایتی اعم از دهک اول تا پنجم، بخش قابل ملاحضه‌ای از سود تسهیلات را با کمک دولت به نظام بانکی پرداخت می‌کند.

به گفته او میزان اقساط این تسهیلات به هیچ عنوان ۷یا ۵ میلیون تومان نیست و با توجه به آنکه نیمی از اقساط این تسهیلات را دولت پرداخت می‌کند؛ بنابراین میزان اقساط آن به نیمی از این مبلغ یعنی حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان می‌رسد.

کد خبر 11745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =