آیا بازار سهام احیا خواهد شد؟

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه همچنان متاثر از عدم اعتماد سهامداران خرد است، گفت:  همانگونه که پیش بینی میشد، بازار بورس هفته ای کم رمق و سردرگم را به پایان برد تا جاییکه در آخرین روز هفته، شاهد کمترین حجم‌معاملات در بازار بورس طی هفته های گذشته بودیم. 

مریم محبی در گفت‌وگو با بیداربورس افزود: خروج پول حقیقی،  کاهش ادامه دار ارزش معاملات، عدم اعتماد سهامداران خرد، خرید و فروش های هدفمند و نامتوازن حقوقی ، بیشترین ضربه را به بازار بی ثبات سرمایه وارد کرده است.
محبی گفت: بازار همچنان در سردرگمی بین عدم اعتماد سرمایه گذار خرد و  برخی قیمتهای معقول در سهم های بنیادی و ارزنده به سر میبرد. نیروی غالب همچنان با عدم اعتماد سهامداران خرد است و سهام ارزنده در حفظ محدوده های حمایتی خود ناتوان هستند.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تصمیم های هیجانی قانونگذار و عدم مقابله ی نهاد ناظر با کدهای متخلف همچنان باعث نارضایتی سهامدار خرد است. از طرف دیگر، ثبات و جذابیت در بازارهای موازی و غیر قانونی مانند بازار رمز ارزها، در خروج سرمایه از بورس بی تاثیر نبوده است.
وی با اشاره به ابنکه روند ادامه دار وضع و رفع قوانین کم کاربرد و لحظه ای نیز در خروج سرمایه از بازار بورس بی تاثیر نبوده است گفت: بطور کلی میتوان گفت در حال حاضر، اصلی ترین ریسک بازار، ریسک خروج پول حقیقی و  کاهش ارزش معاملات است. با بازگشایی مجدد کسب و کارها پس از آغاز سال جدید میلادی در جهان و مشاهده اثر افزایش تقاضای کالاهای اساسی در جهان، میتوان انتظار داشت در هفته آتی این اثر در بازار ایران و سهم های کامودیتی محور نیز مشاهده شود. هرچند این احتمال ضعیف و ممکن است تا حدودی بی اثر باشد ولی در صورت افزایش ارزش معاملات، میتواند اثر مثبت بر روند کلی بازار داشته باشد. 
محبی در پایان گفت: کاهش ارزش دلار در بازارهای داخلی، به دنبال سیگنالهای مثبت  از مذاکرات برجام و همچنین کاهش نامحسوس نرخ بهره در بازار پول از جمله مواردیست که میتواند در بهبود شرایط بازار بورس موثر باشد ولی باید توجه داشت این اثر مثبت زمانی قابل رویت خواهد بود که اعتماد از دست رفته با بازار برگردد. فراموش نشود که احیای مجدد بازار بورس به آسانی امکانپذیر نیست و نزدیک شدن به انتهای سال شمسی و لزوم تسویه حسابهای اعتباری میتواند باعث افزایش فشار فروش در برخی سهم های بازار شده و بر خروج سرمایه از بازار بورس، بی اثر نباشد.

کد خبر 11788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =