خلق ابزار راه نجات بازار سهام

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه در تمام جهان همواره در برابر نااطمینانی بازخورد منفی از خود نشان می­دهد، گفت:  در بازارهای جهان انتظارات متفاوت درباره سیاست­های پولی و مالی ایالت متحده و سایر کشورهای توسعه یافته همواره سرمایه­ گذاری نهادی و غیر نهادی را در میان سناریوهای مختلف مردد نگه داشته است.

احسان جوینده پور در گفت‌وگو با بیداربورس افزود: گروهی از تحلیلگران وقوع ابر تورم را ایالت متحده محتمل می­دانند و انتظار افزایش نرخ بهره توسط خزانه داری را در سیاست­های سرمایه گذاری لحاظ نمودند و برعکس انتظارات بیان شده نیز صادق است. در بازار سرمایه ایران نیز نا اطمینانی در مورد سیاست­های دولت ( بودجه؛ مالیات، درآمد نفتی و تکیه بر فروش اوراق دولتی) از یک سو و از سوی دیگر خواست حاکمیت بر رونق یا عدم رونق بازار سرمایه، سرمایه­ گذاران را دچار تردید در تعیین استراتژی سرمایه­ گذاری خود نموده است. 
این کارشناس بارار سرمایه تصدیح کرد: از نگاه بنیادی انتظار می­رود که اثرات منفی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر تغییرات قیمت های جهانی و به تبع آن نوسانات قیمت آنها کاهش یابد و این می­تواند به سودآوری با کیفیت در شرکت­های صادرات محور منجر شود و همین عامل می­تواند قیمت به درآمد بازار به محدوده منطقی و جذاب­تر سوق دهد. 
جوینده پور گفت: در صنایع با فروش داخلی نیز باتوجه به عدم تعدیل درآمدهای این گروه نسبت به افزایش نرخ دلار به دلایل مختلف از جمله قیمت­گذاری دستوری و سرعت تعدیل کمتر در نرخ دلاری بهای تمام شده این گروه­ ، سبب شده است انتظار کاهش محسوس­ در سودآوری صنایع مذکور ایجاد شود. 
وی گفت: اما به طور کلی آنچه در برهه کنونی بر بازار سرمایه چیره شده است، نمی­تواند نا اطمینانی درباره ارزش ذاتی شرکت­ها باشد، بلکه این گزینه که دولت در تگنایی که عناصر آن عبارتند از: عدم توانایی در فروش نفت، حجم نقدینگی بالا و سیال، ناتوانی در تامین بودجه و فروش اوراق در هفته­ های اخیر؛ گیر افتاده است، نشان می­دهد نه تنها تمایلی برای رونق بازار سرمایه وجود ندارد بلکه به نوعی، مدیریت بر رکود فعلی بازار سرمایه تمرکز یافته است. و فعالان بازار سرمایه با وعده­ های متعدد روبرو هستند که می­تواند ناشی از سیاست­های گفتاری سیاست­گذاران باشد.
 جوینده پور در پایان گفت:  به نظر، آنچه می­تواند بازار سرمایه را در بلندمدت نجات دهد (جدا از خروج دولت از بازارسرمایه) توسعه ابزارهای مالی مدرن باشد که نشانه­ هایی نیز از آن توسط بعضی از نهادهای مالی قابل رویت است و امید است که این مسیر با قوت بیشتری ادامه یابد.

کد خبر 12156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =