سبزپوشی بازارهای جهانی

امروز سه‌شنبه ۱۶ فوریه بازارهای سهام در جهان توانستند یک روز مثبت دیگر را ثبت کنند که این رشد تحت تاثیر عوامل مختلفی بود. اولا بنظر می‌رسد با شروع واکسیناسیون کرونا کشورهای توسعه یافته دنیا همانند آمریکا، ژاپن و ... تا قبل از پاییز از بحران فعلی خارج شوند. دوما بسته ۱۹۰۰ میلیارد دلاری بایدن مراحل تا تصویب را به خوبی طی می‌کند و بنظر می‌رسد بایدن بتواند رضایت کنگره را جلب کند. تزریق این بسته بزرگ به اقتصاد اول جهان تقاضا برای دارایی‌های ریسکی‌تر همانند سهام و کامودیتی‌ها را به شدت تقویت خواهد کرد. اتفاقی که همین حالا هم اثرات آن در بازارهای مختلف در جهان قابل روئیت است.

آمریکا

به گزارش بیداربورس، بازارهای بورس در آمریکا بعد از یک تعطیلات طولانی در محدوده سبز آغاز به کار کردند. این امر کاملا تحت تاثیر کاهش شمار مبتلایان به کورونا و اطمینان بازار از ادامه حمایت‌های فدرال رزرو از اقتصاد آمریکا بود. براین اساس امروز شاخص صنعتی Dow Jones با رشد ۰.۳ درصدی به ۳۱۵۶۴ واحد رسید. شاخص S&P۵۰۰ و ترکیبی NASDAQ هم به ترتیب با رشد ۰.۲ و ۰.۳ درصدی مواجه شدند. هر سه شاخص اصلی وال استریت در دقایق ابتدایی معاملات امروز سقف‌های جدیدی برای خود ثبت کردند. در بحبوحه‌ی رشد وال استریت، جیمز بولارد از فدرال رزرو سنت لوییس ضمن رد این دیدگاه که سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو منجر به ایجاد حباب در قیمت دارایی‌های مختلف از جمله سهام و کریپتوها شده است، اعلام کرد که این رشد قیمتی اخیر تحت تاثیر فرآیند نرمال سرمایه‌گذاری خلق شده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان یکی از دلایل اصلی صعود بیتکوین به ۵۰ هزار دلار را استفاده سرمایه‌گذاران از این رمز ارز بعنوان پوششی در مقابل ریسک تورم دلار می‌دانند. تورمی که در پی سیاست‌های فدرال رزرو ایجاد شده و بنظر می‌رسد بالاتر هم برود.

اروپا

سهام اروپایی در حوالی سقف یک ساله خود قرار دارند که یکی از مهمترین عوامل این رشد، افزایش خوشبینی اروپاییان نسبت به تصویب بسته بزرگ ۱۹۰۰ میلیارد دلاری بایدن در کنگره آمریکا است. همزمان کارشناسان پیش‌بینی خود از رشد سود شرکت‌های اروپایی در فصل اول سال ۲۰۲۱ را از ۴۱ درصد رشد قبلی به ۴۲.۷ درصد افزایش دادند. این در حالی است که شاخص سهام معدنی در اروپا امروز به بالاترین سطح خود از جولای ۲۰۱۱ رسید. شاخص STOXX ۶۰۰ با رشد ۰.۲ درصدی مواجه شد و به بالاترین سطح خود از فوریه ۲۰۲۰ رسید. این شاخص دیروز هم یک رشد ۱.۳ درصدی ثبت کرده بود. شاخص FTSE ۱۰۰ بریتانیا با بیشترین رشد در میان سهام اروپایی مواجه شد چرا که امیدها به واکسیناسیون سریع این کشور بسیار افزایش یافته است. سازمان جهانی بهداشت به واکسن دانشگاه آکسفورد هم مجوز داده تا خوشبینی‌ها بیشتر هم شود. اما شاخص DAX آلمان بدون تغییر نسبت به دیروز به کار خود ادامه داد که نشان از این دارد که دیدگاه سرمایه‌گذاران آلمانی‌ در فوریه با متغیرهای فعلی تغییر خاصی نکرده است.

آسیا

بازار سهام ژاپن هم پیرو سایر بازارهای بین‌الملی با رشد مواجه شد. هم‌اکنون شاخص Nikkei در سقف سی ساله خود قرار دارد. این شاخص با رشد ۱.۲۸ درصدی امروز به ۳۰۴۶۷.۷۵ واحد رسید. سطح سودسازی شرکت‌های ژاپنی ایده‌آل بوده و این کشور در هفته جاری واکسیناسیون را شروع خواهد کرد. گرچه متغیرهای بنیادین کاملا از رشد فعلی حمایت می‌کنند ولی بسیاری در ژاپن نگران این هستند که این رشد سریع فعلی منجر به اصلاح سریع هم شود. در کره‌جنوبی هم شاخص سهام با رشد امروز خود به سقف سه هفته اخیر رسید. شاخص KOSPI کره با رشد نیم درصدی به ۳۱۶۳.۲۵ واحد رشد کرد. کره جنوبی برای واکسیناسیون ۲۳ میلیون نفر واکسن کافی تهیه کرده است و انتظار می‌رود یکی از موفق‌ترین کشورها در کنترل کورونا لقب گیرد.

نفت‌خام

قیمت نفت‌خام به سقف ۱۳ ماه اخیر رسیده که یکی از مهمترین دلایل آن افزایش بی سابقه سرمای هوا در ایالت‌های نفت‌خیز آمریکا بوده است. این سرمای شدید که تا منفی ۲۰ درجه هم رسیده باعث شده که تولید نفت خام و همچنین تولیدات پالایشگاه‌های ایالت تگزاس کاهش یابد. براین اساس قیمت نفت خام آمریکا WTI با رشد ۳۶ سنتی معادل ۰.۶ درصد مواجه شد و به هر بشکه ۵۹.۸۳$ رشد کرد. برنت ولی با افت اندک ۰.۳ درصدی مواجه شد و به ۶۳.۱ دلار در هر بشکه رسید ولی همچنان در حوالی سقف قیمتی ۱۳ ماهه خود قرار دارد.

طلا

طلا همانند دیروز برخلاف دارایی‌های ریسکی با افت قیمت مواجه شد که دلیل آن تمایل سرمایه‌گذاران به پذیرش ریسک بیشتر بود. دلیل دیگر افت طلا افزایش نرخ بازده اوراق خزانه دولتی آمریکا در پی کاهش قیمت آن‌ها بود که باعث شد بسیاری از سرمایه‌گذاران نیز فرصت را مغتنم شمرده و این اوراق را در قیمت پایین خریداری نمایند. اتفاقی که به کاهش تقاضا برای طلا کمک کرد. بر این اساس امروز قیمت نقد طلا با افت ۱.۱ درصدی به هر انس ۱۷۹۸.۴۶ دلار کاهش یافت که کمترین سطح قیمتی آن از چهارم فوریه است.

کد خبر 1225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =