صدای زنگ خطر برای دولت در بورس تهران

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: از دست رفتن اعتماد فعالان بورس به اقدامات دولت و مدیران اقتصادی کشور، ترس از ریزش قیمت دلار و همچنین ترس بزرگتر ناشی از احتمال افزایش هزینه های شرکت های بزرگ و حفظ نرخ سود بدون ریسک بانکی در نرخ های بیش از ۲۰ درصد، همه و همه عوامل خروج نقدینگی از بورس را تشکیل داده اند.

امیر رضایی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در هفته گذشته علیرغم رشد نسبی قیمت کامودیتی ها و نفت در بازارهای جهانی اما بورس تهران با وجود وزن بالای شرکت های کامودیتی محور در شاخص کل، سقوط های بزرگ را تجربه کرد، به بیداربورس گفت:  بطوریکه تقریبا همه فعالان غزل خداحافظی همیشگی را از این بازار می خوانند، موضوعی که زنگ خطر بزرگی برای دولت و اقتصاد کشور است، چرا که با وجود بازار موازی و جذابیت ارزهای دیجیتال و کوچ بخش عمده ای از نقدینگی ایرانی‌ها به این بازار، شاید دولت برای همیشه بازار تامین مالی کارای خود را از دست بدهد.
وی افزود: از دست رفتن اعتماد فعالان بورس به اقدامات دولت و مدیران اقتصادی کشور، ترس از ریزش قیمت دلار و همچنین ترس بزرگتر ناشی از احتمال افزایش هزینه های شرکت های بزرگ و حفظ نرخ سود بدون ریسک بانکی در نرخ های بیش از ۲۰ درصد، همه و همه عوامل خروج نقدینگی از بورس را تشکیل داده اند.

دولت علاقه‌ای به نرخ‌های پایین‌تر دلار ندارد

رضایی تصریح کرد: این در حالیست که کاهش نرخ دلار ناشی از احتمال توافق، در حال پیشخور شدن است و از طرفی رشد نرخ ارز نیما و همچنین اقدام دولت در تشکیل بازار متشکل ارزی و حفظ نرخ دلار این بازار در بالای ارقام ارز نیمایی، نشان دهنده این است که دولت علاقه ای به نرخ های پایین تر دلار ندارد و با فرض توافق در حال تک نرخی کردن ارز در بازار متشکل است.

سودآوری بورس حتی با دلار ۲۵ هزار تومانی

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این در حالیست که نرخ دلار در تحلیل عموم تحلیلگران نرخ های زیر ۲۴ هزار تومان است و با این حال ارزندگی بالای بسیاری از شرکت های بورسی را نشان می دهد، بنابراین تا زمانی که نرخ دلار در ارقام بالای ۲۵ هزارتومان قرار دارد بسیاری از شرکت ها می توانند رشد سودآوری را تجربه کنند.

امیدواریم مجلس آن کار دیگر نکند...

وی در ادامه گفت: در بودجه۱۴۰۱ نیز دولت کاهش نسبی مالیات تولید و در مقابل شناسایی فرار مالیاتی را در دستور کار خود دارد، که این موضوع نیز در ظاهر نشان دهنده حمایت از تولید و به تبع آن حمایت از شرکت های بورسی است. اما آنچه مهم است تصمیمات نهایی نمایندگان مجلس درباره بودجه است؛ اینکه مجلس آن کار دیگر نکند...
رضایی در پایان گفت: در انتهای هفته گذشته نیز دو نماینده مجلس با دعوت از چند فعال بورسی به کارگروه بازارسرمایه در مجلس شورای اسلامی قصد شنیدن نظرات این فعالان را داشته اند، در حالی که خبری از مدیران سازمان بورس فعالان قدیمی و مدیران نهادهای مالی در این جلسه نبود! این موضوع در کنار حمایت مهم و داینامیکی در شاخص کل این شائبه را مطرح می کند که ممکن است این نمایندگان مجلس قصد بهره برداری از رشد احتمالی بازار را بوسیله تبلیغات رسانه ای این فعالان بورسی و فضای مجازی داشته اند.

کد خبر 12495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =