توجه به بورس تنها درصورت اعتراض شدید!

این روزها به دلیل ریزش‌های تمام نشدنی بورس و از دست دادن کف حمایتی ۱میلیون و ۲۰۰  هزاری بسیاری از سهامداران اعتمادشان به وعده های دولت سیزدهم را از دست داده اند و بر این معتقدند بورس در اولویت سوم تا پنجم دولت قرار دارد و توجه‌ها به آن تا جایی است که صدای اعتراض‌ها بلند نشود و نه بیشتر.

به گزارش بیدار بورس، این روزها به دلیل ریزش‌های تمام نشدنی بورس و از دست دادن کف حمایتی ۱میلیون و ۳۰۰  هزاری بسیاری از سهامداران اعتمادشان به وعده های دولت سیزدهم را از دست داده اند و بر این معتقدند بورس در اولویت سوم تا پنجم دولت قرار دارد و توجه‌ها به آن تا جایی است که صدای اعتراض‌ها بلند نشود و نه بیشتر.

بازنده تصمیمات اشتباه دولت، مردم هستند

این روزها به دلیل نبود اعتماد سهامدارن به بازار سرمایه  نقدینگی از بازار بورس خارج و روانه بازارهای موازی مانند: رمزارزها، ارز، طلا، مسکن و... می‌شود؛ حتا صندوق‌های بادرآمد ثابت که در روزهای نوسانی بازار میزبان سرمایه ریسک‌گریزها بودند هم شرایط خوبی نداشته و در آمارهای ماهانه زیان‌ده شده‌اند. با این اوصاف می‌توان گفت به دلیل سیاست‌های غلط دولت تمام بازارها با رکود مواجه‌اند و باز هم بازنده اصلی این تصمیمات خلق‌الساعه مردمی هستند که سرمایه خود را با وعده‌های دروغین و بدون فکر دولت از دست داده‌اند.  

کاهش بازده صندوق‌ها با درآمد ثابت

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در ۶ماه گذشته، بازدهی خالص هفت صندوق با درآمد ثابت بورسی، از سود سپرده بانکی کمتر بوده است. به نظر می‌رسد این صندوق‌ها که همیشه رقیبی برای سپرده‌های بانکی محسوب می‌شدند، از بانک‌ها عقب مانده‌اند و تداوم این روند می‌تواند جذابیت آن‌ها را از بین ببرد. بر اساس مصوبه‌های سازمان بورس، صندوق‌های با درآمد ثابت ملزم هستند که ۱۵درصد از دارایی‌های خود را در قالب سهام نگهداری کنند. بنابراین نوسان در بازار سهام، باعث می‌شود که نوسانات کل صندوق افزایش یابد. درست است که سهم ۱۵درصدی سهام در دارایی‌های صندوق‌ها زیاد نیست اما افت بازار سهام در چند ماه گذشته باعث شده که قسمتی از بازده مثبت صندوق‌ها از محل اوراق و سپرده‌ها، با بازدهی منفی سهام خنثی شود. بنابراین بازده متوسط این صندوق‌ها از حدود ۲۰درصد به حدود ۱۵درصد رسیده است.

ناامیدی بورس در سایه سیاستگذاری‌های پرحاشیه

بازار سهام تحت‌تاثیر ابهامات چندوجهی با روند نوسانی رو به منفی همراه است. روندی ادامه‌دار که در سایه برخی سیاستگذاری‌های پر حاشیه، ناامیدی سرمایه‌گذاران را به همراه داشته است. کاهش حجم معاملات در دی ماه در حالی اتفاق افتاد که در روزهای آینده چند اتفاق مهم می‌تواند اندکی از بحران به وجود آمده در راستای خروج سرمایه را کم کند. با این حال بعید به نظر می‌رسد بازار برای بازگشت به روند تعادلی خیز جدی بردارد. چراکه حتی انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌های بورسی بر روی کدال با وجود آنکه شرایط مناسب بنیادی شرکت‌ها را به رخ میکشید بازهم نتوانست نه تنها مسیر صعودی را هموار بلکه کن بلکه جلوی روند ریزشی را بگیرد.

آزمون و خطای دولت در تصمیمات

در همین راستا و به عقیده برخی از کارشناسان یکی از دلایل شرایط بد این روزهای بورس را می‌توان ‌در مورد افزایش ‌نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دید که از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد. آگاهانه و یا ناآگاهانه بودن دولت در عملکرد اقتصادی خود؛ ‌احتمال دارد دولت در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی مانند آزادسازی قیمت خودرو و بسیاری از موارد دیگر جهت بررسی واکنش‌ها سعی و خطا می‌کند. یا اینکه توافقات ‌برجام و مشتری‌دار شدن نفت باعث حذف معافیت‌های مالیاتی و نرخ ثابت خوراک شده است. در هر دو صورت به نظر می‌رسد ‌بورس اولویت اول دولت در تصمیم‌گیری‌ها نیست.

تیم اقتصادی دولت متحدالقول میشوند؟

بسیاری معتقدند بازار منتظر اخبار برجامی است اما می توان گفت برجام یه مسکن کوتاه مدت برای بورس خواهد بود و خانه باید از پایبست تعمیر شود. در هر حال موارد زیادی مانند قیمت گذاری دستوری، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، مسایل سیاسی، نرخ دلار، مالیات، بازارهای موازی و نظرات متعدد ناظران بازار بر شرایط کنونی بورس تاثیر گذار هستند اما با وجود این مشکلات دولت رییسی این وعده را به تمام سهامداران داد که به بازار سرمایه سروسامان خواهد داد اما گویا بعد از گذشت ۶ ماه از روی کار آمدن تیم اقتصادی دولت همچنان برای سامان بخشیدن به این بازار متحدالقول نشده اند در صورتیکه دولت قبل بسیاری از مردم را ترغیب به ورود به این بازار کرد در آرزوی چند برابر شدن سرمایه‌ها ولی افسوس که حتی همان سرمایه اولیه نیز به دست صاحبان خود نرسید.

ضرر در عین ارزندگی

در صورتیکه در حال حاضر سهام بازار ارزنده شده اما خروج نقدینگی به دلیل عدم اطمینان سهامداران هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود و بسیاری از کارشناسان هنوز بر این اصل معتقدند که بازار بورس محلی مناسب برای سرمایه گذاری بلندمدت است و هنوز هم از بسیاری از بازارهای موازی بازده بهتری دارد اما اکنون با چندین روز کاهشی بودن هنوز میتوان به این بازار امیدوار بود؟

خبرنگار: آرزو صباحتی

کد خبر 12743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =