نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

رئیس مرکز دادرسی سازمان امور مالیاتی، نحوه محاسبه مالیات خودروهای داخلی و وارداتی را مثالی از مالیات ۲۵‌ میلیون تومانی برای خودرو ۲.۵ میلیارد تومانی را اعلام کرد.

به گزارش بیداربورس، علی رستم‌پور در خصوص نحوه محاسبه مالیات خودرو گفت: در صورتی که مجموع ارزش خودروهای تحت تملک افراد به بیش از یک‌ میلیارد تومان برسد، مشمول مالیات خواهد شد.

وی افزود: اگر سازمان امور مالیاتی یک خودرو را ۵. ۲ میلیارد تومان قیمت‌گذاری کند، یک‌ میلیارد آن کنار گذاشته شده و ۵۰۰‌ میلیون اول با نرخ یک‌ درصد (۵ میلیون تومان) و مالیات یک‌ میلیارد دیگر با نرخ ۲‌ درصد (۲۰‌میلیون تومان) محاسبه خواهد شد. در نتیجه مالیات خودرو در مجموع به ۲۵‌ میلیون تومان در سال می‌رسد.

این مقام مسئول ادامه داد: ارزش‌گذاری خودروها بر اساس جدول موضوع ماده ۴۲ قانون مالیات ارزش افزوده مصوب سال ۸۷ و ماده ۲۸ قانون ارزش افزوده مصوب سال جاری انجام می‌ شود. در این جدول برای خودروهای داخلی، قیمت کارخانه در نظر گرفته می شود.

رستم‌پور گفت: در مورد خودروهای وارداتی ، مبنای ارزش‌گذاری ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده و برای وصول حقوق ورودی، عوارض گمرکی و مالیات ارزش افزده همین نرخ مبنا قرار گرفته است. یعنی قیمت یک خودرو ۳۰‌ هزار دلاری با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی به حدود ۳۰۰‌ میلیون تومان می‌رسد اما خودرو وارداتی با چنین ارزش دلاری بیش از یک‌ میلیارد تومان قیمت دارد و باید مالیات خودروهای گران‌قیمت بر اساس نرخ روز محاسبه شود.

وی افزود: برای محاسبه قیمت روز خودرو ، ضرایبی متناسب با وارداتی یا داخلی بودن محصولات در نظر گرفته‌ شده که با لحاظ این ضرایب، قیمت‌ها به نرخ‌های بازار نزدیک شده است.

کد خبر 12815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =