اثر منفی ۲۰ درصدی قطع برق و گاز در تولید سیمان و آمار کاهشی صادرات

دبیر انجمن صنفی سیمان با اعلام اثر منفی ۲۰ درصدی قطع برق و گاز در تولید از کاهش ۸.۵ و ۱۲ درصدی تولید و صادرات در ۹ ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش بیداربورس، عبدالرضا شیخان درباره آخرین وضعیت بازار سیمان به ایلنا گفت: هر چند قطع گاز سال جاری شرکت های سیمان مدیریت شده ولی بیشتر کارخانجات، مازوت را به سختی و با قیمت بالا تامین می‌کنند تا تولید متوقف نشود.

وی افزود: موضوع نگران‌کننده ،محدودیت‌های برق است که از ۲۰ روز پیش شروع شده و قرار است به علت سرما بیشتر شود. این مسئله تحویل محصول را دچار مشکل کرده اما در حال برطرف شدن است. فعلا" برای ۷ صبح تا ۱۰ شب و از ۱۰ شب تا ۷ صبح روز بعد، میزان برق مصرفی مشخص شده و این محدودیت‌ها تاثیر تاثیر منفی ۲۰ درصدی در تولید دارد.

این مقام صنفی ادامه داد: طی ۹ ماه سال جاری ، تولید سیمان حدود ۴۸.۲ میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸.۵ درصد کمتر بوده و در تحویل سیمان به خریداران و مصرف‌کنندگان هم تاثیر گذاشته است. همچنین طی این مدت، صادرات کلینکر و سیمان ۹.۹ میلیون تن بوده که به دلیل محدودیت‌های تولید، تامین نیاز داخل، حمل و نقل، سرما و … نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۷ درصد کاهش داشت. صادرات کلینکر هم حدود ۲.۴ درصد افزایش و سیمان حدود ۱۲ درصد کاهش داشت.

به گفته شیخان، قیمت‌های سیمان در بورس کالا کشف می‌شود و تقریبا با قیمت پایه اعلامی برابری می‌کند. قیمت‌ها چندان رقابتی نیست و تغییر چندانی هم نکرده اما به محض شایعه قطعی برق یا گاز، محتکران قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

کد خبر 12859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =