سود سهام عدالت تا پایان سال پرداخت میشود

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: سود سهام عدالت سال ۹۹ تا پایان سال جاری به حساب سهامداران پرداخت می‌شود و رقم محاسبه شده برای هر نفر حدود ۶۰۰ هزار تومان است.

به گزارش بیدار بورس، بر اساس محاسبات انجام شده احتمالا تا پایان سال رقمی حدود ۶۰۰ هزار تومان به حساب هر سهامدار پرداخت شود. سود سال ۹۹ سهام عدالت شرکت‌های غیربورسی حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و سود شرکت‌های بورسی رقمی حدود ۲۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است. جمع سود ۲ شرکت بورسی و غیربورسی عددی معادل حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان است که این رقم باید میان ۴۹ میلیون سهامدار توزیع شود، براین اساس تا پایان سال به هر سهامدار احتمالا رقمی حدود ۶۰۰ هزار پرداخت می‌شود.

نکته: سود سهام عدالت در سال ۹۸، برای سهام عدالت یک میلیون تومانی، حدود ۴۰۰ هزار تومان و سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی، ۲۰۰ هزار تومان بود.

مبلغ سود سهام عدالت در ۵ سال اخیر چقدر بوده است؟

سود سهام عدالت سال ۹۵، برای دارندگان سهام عدالت یک میلیونی، ۱۵۰ هزار تومان بود. این مبلغ در سال ۹۶ به حدود ۱۷۵ هزار تومان و در سال ۹۷ به ۲۰۵ هزار تومان رسید. در سال ۹۸ اما با رشد قابل توجهی به ۴۰۰ هزار تومان رسید. برای سال ۹۹ نیز رقم به ۶۰۰ هزار تومان رسیده است که باتوجه به این مهم که سود عملکرد سالانه شرکت‌های سرمایه‌پذیر باید حداکثر یک سال بعد از پایان سال مالی به حسابشان واریز شود، این سود ۶۰۰ هزار تومانی تا پایان ۱۴۰۰ باید برای سهامداران واریز شود.

سود سال ۹۸ چقدر بود؟

جمع سود سال ۹۸ که سال گذشته به حساب سهامداران پرداخت شد، حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که امسال این عدد به بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

نکته: جمع سود شرکت‌های بورسی و غیربورسی نسبت به سال ۹۸ حدود ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

سود سال ۹۸ به طور کامل پرداخت شد؟

سود عملکرد سالانه شرکت‌های سرمایه‌پذیر باید حداکثر یک سال بعد از پایان سال مالی به حسابشان واریز شود، سال گذشته سود عملکرد سال ۹۸ قرار بود تا پایان اسفند ۹۹ واریز شود که متأسفانه به دلیل ناهماهنگی وزارت اقتصاد ۵۰ درصد از سود واریز شد و ۵۰ درصدی که قرار بود بعد از عید واریز شود، در تیرماه به میزان ۴۰ درصد واریز شد. حتی برخی از شرکت‌ها مانند مخابرات از واریز سود سهامداران عدالت خودداری کردند که به گفته مقامات بورس پرونده این شرکت از طریق قضایی پیگیری می‌شود.

معوقه سود سال ۹۸ چه زمانی پرداخت میشود؟

برخی شرکت‌های بزرگ مانند دخانیات و مخابرات سود سال‌های گذشته خود را به طور کامل پرداخت نکردند، سازمان خصوصی‌سازی مکلف به پیگیری از این شرکت‌هاست و موارد حقوقی لازم درباره آنها را اعمال کرده تا این شرکت‌ها هر چه زودتر باقیمانده سود سال ۹۸ را پرداخت کنند اما تاکنون زمان دقیقی برای پرداخت این سود اعلام نشده است.

چند درصد از سود ۹۸ باقی مانده است؟

آنگونه که سازمان بورس اعلام کرد ۹۴ درصد سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۸ شرکت‌های سرمایه‌پذیر نقدی به حساب دارندگان سهام عدالت واریز و ۴درصد هم در قالب سهام به مردم پرداخت شد ... البته رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اعتقاد دارد که ۱۰درصد سود سهام عدالت سال ۹۸ هنوز به حساب مشمولان واریز نشده و این کمیسیون پیگیر واریز این مبلغ است. این گفته شجاعی با واکنش سازمان بورس مواجه شد و این سازمان اعلام کرد: اینکه گفته می‌شود ۱۰ درصد از سود سهام عدالت باقی مانده و به حساب مردم واریز نشده، صحت ندارد. در واقع مبلغ باقیمانده بسیار کمتر از ۱۰ درصد است و حدودا ۹۴ درصد از سود به صورت نقدی به مردم پرداخت شده است.

سود سهام عدالت نقدی است؟

هنوز جزئیات واریز سود سهام عدالت سال ۹۹ مشخص نیست اما سود سهام عدالت سال ۹۸ که به حساب مشمولان واریز شد، هم نقدی بود و هم در قالب سهام.

پرداخت سود سهام عدالت به حساب مشمولان تا پایان سال جاری حتمی است؟

اقدامات لازم انجام شده است تا سود سهام عدالت سال ٩٩ تا پایان سال جاری به حساب سهامداران واریز شود. زیرمجموعه شورای عالی بورس، کارگروهی برای تعیین تکلیف موضوعات مرتبط با سهام عدالت تشکیل شده که در آن نمایندگانی از سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس و اوراق بهادار، اتاق تعاون، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، دستگاه‌های نظارتی و کانون سهام عدالت حضور دارند. این کارگروه در تلاشند جزئیات نحوه پرداخت سود سهامداران غیرمستقیم مشخص و قوانین آن رعایت شود تا سهامداران آن بتوانند هر چه زودتر به سود مدنظر دست پیدا کنند.

طریقه واریز سود سهام عدالت

تمامی دارندگان سهام عدالت اعم از افرادی که مدیریت مستقیم سهام و یا مدیریت غیر مستقیم آن را انتخاب کرده اند برای دریافت سود سهام عدالت خود، ملزم به ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا همان سجام و دریافت کد بورسی، از این طریق می باشند؛  سود سهام مربوطه از طریق شماره حساب ارائه شده توسط صاحبان سهام در هنگام ثبت نام برای آن ها واریز می شد. (واریزی سود از طریق شماره شبا بانکی ثبت شده آن‌ها در این سامانه می‌باشند.)

نکته: در صورت عدم ثبت نام در این سامانه و نداشتن کد بورسی سود سهام عدالت برای صاحبان آن واریز نمی شود و این افراد حق اعتراض و پیگیری در رابطه با عدم واریز سود سهام برای آن ها را ندارند.

نحوه واریز سود سهام عدالت از طریق سامانه سجام برای سهامداران مستقیم

از آنجایی که سهامدارانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده اند به عنوان یک سهامدار عادی در بازار سرمایه شناخته شده لذا دولت هیچگونه مسئولیتی در رابطه با سود و زیان این افراد در معاملات آن ها نخواهد داشت. در این شرایط همانند دیگر سهامداران فعال در بازار سرمایه مشمول قانون سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر لزوم سجامی شدن و دریافت کد بورسی توسط تمامی سهامداران مشغول در این بازار خواهند شد.   همچنین سود حاصل از فعالیت های این سهامداران در بازار سرمایه پس از ثبت نام در سامانه سجام و ارائه اطلاعات مورد نیاز برای انجام این کار از طریق شماره شبا حساب بانکی ثبت شده توسط دارنده حساب در زمان ثبت نام سجام برای او واریز می شود. با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد تمامی سهامدارانی که مدیریت مستقیم را برای سهام عدالت خود برگزیده اند ملزم به ثبت نام در سامانه سجام می باشند.

نحوه واریز سود سهام عدالت از طریق سامانه سجام برای سهامداران غیر مستقیم

افرادی که مدیریت غیر مستقیم را برای سهام عدالت خود پذیرفته اند در واقع می توان گفت که مدیریت سهام عدالت خود را به دولت واگذار کرده اند و دولت موظف به انجام معاملات بر روی این سهم و دریافت سود از این طریق است. با توجه به اینکه دولت وظیفه مدیریت سهام عدالت این افراد را به صندوق سرمایه گذاری استانی مربوط به هر استان واگذار کرده است لذا این شرکت ها موظف به پرداخت مبلغی با عنوان سود سالیانه سهام عدالت برای دارندگان آن هستند. از آنجایی که صندوق سهام عدالت از تعداد زیادی سهام شرکت های مختلف تشکیل شده است که تعدادی از این شرکت ها سجامی می باشند لذا تنها راه پرداخت سود حاصل از معامله سهام آن ها در سهام عدالت و از طریق شرکت های سرمایه گذاری استانی استفاده از کد شبا بانکی ثبت شده توسط دارندگان سهام عدالت در هنگام ثبت نام در این سامانه و دریافت کد بورسی می باشد.

کد خبر 12869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =