۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
قهر و آشتی حقیقی‌ها با بورس

حقیقی‌ها را می‌توان یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه دانست به طوریکه بود و نبود آن‌ها تاثیر بسزایی بر بورس خواهد گذاشت. کارشناسان معتقدند از بین رفتن اعتماد حقیقی‌ها موجب تشدید ریزش بورس در یک سال و نیم گذشته شده است. حال این سوال پیش می‌آید که چرا تا این اندازه حقیقی‌ها برای بازار مهم هستند؟

به گزارش بیداربورس در حال حاظر بیش از ۵۰ میلیون کد حقیقی وجود دارد هرچند که بعضی از این کدها در بازار فعالیتی ندارند اما بیشتر آن‌ها بازار را رصد می‌کنند و قطعا اگر باخبر شوند که می‌توانند سود خوبی را از این بازار کسب کنند سرمایه‌های خود را به بازار خواهند آورد. در نتیجه نقدینگی‌های زیادی به سمت بازار سرمایه سوق پیدا خواهد کرد و بازار رونق خوبی خواهد گرفت.

*اعتماد حقیقی‌ها سوخت

اما متاسفانه حدود دو سال است که دل حقیقی‌ها خون شده و اعتمادشان را به تالار شیشه‌ای از دست داده‌اند. از بین رفتن اعتماد موجب فرار نقدینگی از بورس شده به طوریکه اخیرا عضو کمیسیون صنایع مجلس با اعلام خروج ۹ هزار میلیارد تومان از بورس در کمتر از ۲۰ روز به بلا تکلیفی سهامداران و تبعات منفی این حجم ‌نقدینگی هشدار داده است.

*بازگشت سرمایه‌ها بعد از ۲۵ روز

اما اخیرا دولت برنامه‌هایی را برای حمایت از بورس اعلام کرده و همین مهم اعتماد سهامدارن را مقداری به دست آورده است به طوریکه بعد از ۲۵ روز کاری سهامدارن تصمیم به ورود پول به بازار سرمایه گرفتند. بیداربورس در ادامه به بررسی میزان ارزش معاملات حقیقی‌ و حقوقی‌ها از ابتدای سال تاکنون و سال گذشته پرداخته است.

*روند معاملات در سال ۹۹

*روند معاملات در سال ۱۴۰۰

در نمودار بالا به وضوح شاهد نزول میزان ارزش معاملات حقیقی‌ها از اواخر سال ۹۹ هستیم.

*بازار نیازمند آرامش است

علی جمالی، کارشناس بازارسرمایه در رابطه با روند مثبتی که به تازگی بر بازارسرمایه حاکم شده است، گفت: هر اقدامی در بازار سرمایه که موجب کم شدن نوسان شود، می‌تواند اعتماد به آینده بازارسرمایه را افزایش دهد.

علی جمالی ادامه داد: برای اینکه بگوییم اعتماد به بازار بازگشته یا خیر بسیار زود است زیرا یک روند حداقل دوماهه باید طی شود تا آرامش در بازار شکل گیرد.

به گفته وی در حال حاضر تعداد نوسان‌گیران در بازارسرمایه کم نیست و با بالا و پایین رفتن شاخص بورس اقدام به خرید و فروش میکنند، بنابراین طبیعی است که در این چند روزِ مثبت بودن بازار میزان خرید حقیقی‌ها افزایش یابد.

او در رابطه با تصمیمات اخیر دولت برای حمایت از بازار سرمایه مطرح کرد: صحبت درباره اینطور اقدامات در بازار سرمایه کم نبوده‌اند و اگر اجرایی شوند قطعا برای بازار سرمایه مفید خواهند بود.

کد خبر 12871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =