۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷

عیدی ۱۴۰۱ کارمندان و کارگران

عیدی کارمندان برای سال ۱۴۰۱
عیدی ۱۴۰۱ کارمندان و کارگران

بر اساس محاسبه عیدی سال ۱۴۰۱ که توسط هیئت وزیران طبق قانون فوق انجام گرفته، این مبلغ ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر کارمند برآوره شده است. به عبارت دیگر، هر کارمند دولت می تواند در پایان سال روی دریافت این مبلغ به عنوان عیدی خود حساب کند. معمولا مبلغ نهایی دریافتی عیدی کارکنان کم تر از این مقدار نخواهد بود.

به گزارش بیداربورس البته در ادامه تغییراتی در روش محاسبه صورت میگیرد که عموما این تغییرات مثبت بوده و با افزایش مبلغ نهایی عیدی همراه هستند. چرا که ضرایب دیگری هم بر روی این مبلغ تصویب شده تاثیر داده می شوند و در نهایت مبلغ نهایی به دست خواهد آمد. برای مثال، میزان عیدی کارکنان در سال قبل ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تصویب شده بود که بعد از اعمال ضرایب به عدد ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. پس با توجه به این موضوع می توان انتظار داشت عیدی کارمندان دولت در سال ۱۴۰۱ هم بیش از مبلغ ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی باشد که تصویب اولیه شده است.

*عیدی کارگران برای سال ۱۴۰۱

طبق قانون «عیدی و پاداش سالانه کارگران»، کارفرمایان وظیفه دارند در پایان هر سال حداقل مبلغی برابر با حقوق دو ماه کاری کارگران را به عنوان عیدی به آن ها پرداخت کنند. جهت محاسبه میزان نهایی این عیدی، مبلغ روزانه را میتوان آخرین مزدی که کارگران دریافت کرده اند، در نظر گرفت؛ به شرط آن که این مبلغ از مبلغی برابر با سه ماه کاری با حداقل دستمزد فراتر نرود. همان‌طور که می‌بینید، عیدی کارگران برعکس عیدی کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱ ثابت نبوده و برای همه کارگران هم یکسان نیست. البته همان‌طور که گفته‌ایم، این روش محاسبه عیدی برای آن دسته از کارگرانی است که ۱۲ ماه سال را کار کرده اند.

*فرمول محاسبه عیدی ها

حداقل عیدی کارگران برای سال ۱۴۰۱

مزد روزانه کارگر * ۶۰ = ۸۸۵۰۰ * ۶۰ = ۵۳۱۰۰۰۰

حداکثر عیدی کارگران برای سال ۱۴۰۱

مزد روزانه کارگر * ۹۰ =  ۸۸۵۰۰ * ۹۰ = ۷۹۶۵۰۰۰

*عیدی کارگران

حداکثر عیدی کارگران

حداقل عیدی کارگران ۱۴۰۰

عیدی کارمندان دولت ۱۴۰۰

۷.۹۶۶.۴۸۵ تومان

.۵.۳۱۰.۹۹۰ تومان

 ۱.۵۰۰.۰۰۰ تومان (علی الحساب)

*تفاوت عیدی کارمند و کارگر

  •  عیدی کارمندان بر اساس قانون «نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت» مصوب سال ۱۳۷۴ محاسبه و پرداخت میشود. اما این کار برای عیدی کارگران بر اساس قانون «عیدی و پاداش سالانه کارگران» مصوب سال ۱۳۷۰ انجام می شود.
  •  عیدی کارمندان دولت در جلسه هیئت وزیران تعیین خواهد شد و بر اساس قانون مذکور، این مبلغ برای همه کارمندان دولت یکسان خواهد بود. اما محاسبه عیدی سال ۱۴۰۱ کارگران بر اساس فرمول های موجود در قانون مربوطه مشخص میشود و برای همه کارگرها یکسان نیست. همچنین، کارگرانی که کمتر از دوازده ماه سال را کار می کنند هم به نسبت ماه‌هایی که کار نکرده‌اند، عیدی کمتری دریافت خواهند کرد.
  •  به طور معمول، عیدی تعیین شده برای کارگران در هر سال بیشتر از عیدی مشخص شده برای کارکنان دولتی است. این موضوع به دلیل حقوق کمتر آنها، سختی کار بیشتر و فاکتورهای تاثیرگذار دیگر اتفاق می‌افتد.
  •  باتوجه به این که یکسری ضرایب بر روی عیدی کارمندان تاثیر داده میشود،  پاداش آخر سال کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱ مقداری بیشتر از میزان تعیین شده در جلسه هیئت وزیران است

*جدول عیدی کارگران کمتر از ۱۲ ماه

میزان عیدی

طول زمان کار

۴۲۲، ۵۰۰

یک ماه کارکرد

۸۸۵، ۰۰۰

دو ماه کارکرد

۱، ۳۲۷، ۵۰۰

سه ماه کارکرد

۱، ۷۷۰، ۰۰۰

چهار ماه کارکرد

۲، ۲۱۲، ۵۰۰

پنج ماه کارکرد

۲، ۶۵۵، ۰۰۰

شش ماه کارکرد

۳، ۰۹۷، ۵۰۰

هفت ماه کارکرد

۳، ۵۴۰، ۰۰۰

هشت ماه کارکرد

۳، ۹۸۲، ۵۰۰

نه  ماه کارکرد

۴، ۴۲۵، ۰۰۰

ده  ماه کارکرد

۴، ۸۶۷، ۵۰۰

یازده ماه کارکرد

نکته: میزان عیدی کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱ برای همه آنها به یک اندازه است. زیرا اولا این موضوع در قانون «نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت» بیان و مقرر شده که میزان عیدی چه نقدی و چه غیرنقدی باید برای همه کارمندان یکسان باشد.

*زمان واریز عیدی کارکنان دولت ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

عیدی های کارمندان دولت به طور معمول در بهمن ماه واریز می شود؛ اگر چه امکان دارد در برخی مواقع انجام این فرآیند به اسفند ماه هم منتقل شده و با کمی تاخیر پرداخت شود. اما در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد،  پاداش آخر سال کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱ در روزهای آخر بهمن ماه به حساب شان واریز می شود. در سال گذشته عیدی کارکنان دولت بین روزهای ۲۶ ام تا ۳۰ ام بهمن ماه به حساب شان واریز شد. امسال هم به احتمال زیاد عیدی آن ها در همین بازه زمانی برای شان پرداخت شود. اما زمان پرداخت عیدی کارگران با زمان دریافت این مبلغ برای کارکنان دولت متفاوت است. همان طور که میزان عیدی کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱ هم با این مقدار عیدی برای کارگران تفاوت دارد. عیدی کارگران معمولا در ماه های بهمن و اسفند پرداخت میشود و زمان دقیقی برای آن وجود ندارد. اما در بیشتر موارد سعی میشود عیدی آنها نهایتا تا ۲۰ ام اسفند پرداخت شود. پس با توجه به این موضوع، می توان انتظار داشت عیدی کارمندان نهایتا تا روزهای آخر بهمن ماه و عیدی کارگران هم نهایتا تا پایان دهه اسفند ماه به حساب شان واریز شود.

*عیدی سال ۱۴۰۱ بازنشستگان کشوری

براساس قانون وزارت کار عیدی امسال (سال ۱۴۰۱) بازنشسته‌های کشوری، مثل عیدی کارکنان دولت یعنی به صورت پایه برابر با یک میلیون و پانصد هزار تومان است. هنوز مبلغ دقیق اعلام نشده و این عدد به صورت علی الحساب است.

نکته: زمان پرداخت این عیدی‌ها نیز در سال ۱۴۰۱ براساس حروف الفبای نام خانوادگی صورت می‌پذیرد.

*عیدی سال ۱۴۰۱ بازنشستگان تامین اجتماعی

در رابطه با عیدی سال ۱۴۰۱ تامین اجتماعی برای بازنشستگان نیز باید گفت: براساس قانون و ضوابط مالی، عیدی آن‌ها برابر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (علی الحساب) است؛ اما در سال ۱۴۰۱ این عیدی دستخوش تغییراتی شده و به نظر می‌رسد ۱۵ درصد افزایش داشته است. میزان دقیق و صحیح آن هنوز مشخص نیست.

*میزان عیدی کارگران و تورم سالانه

سال

میزان عیدی

رشد نسبت به سال قبل (درصدی)

نرخ تورم

(درصد)

حداکثر

حداقل

حداکثر

حداقل

۱۳۹۳

۱,۸۲۶,۷۳۰

۱,۲۱۷,۸۲۰

۲۵

۲۵

۱۴.۶

۱۳۹۴

۲,۱۳۷,۲۷۵

۱,۴۲۴,۸۲۵

۱۷

۱۷

۱۱.۱

۱۳۹۵

۲,۴۳۶,۴۹۸

۱,۶۲۴,۳۲۲

۱۴

۱۴

۶.۹

۱۳۹۶

۲,۷۹۹,۷۹۳

۱,۸۵۹,۸۶۲

۱۴.۵

۱۴.۵

۸.۲

۱۳۹۷

۳,۳۳۳,۸۰۷

۲,۲۲۲,۵۳۰

۱۹.۵

۱۹.۵

۲۶.۹

۱۳۹۸

۴,۵۵۰,۴۶۲

۳,۰۳۳,۷۶۲

۳۶.۵

۳۶.۵

۳۸.۶

۱۳۹۹

۵,۷۳۱,۰۰۰

۳,۸۲۲,۰۰۰

۲۶

۲۶

۳۲.۵

۱۴۰۰

۷، ۹۶۶، ۴۷۰

۵، ۳۱۰، ۹۹۰

۳۹

۳۸

۴۲.۴

(پایان دی ماه)

*میزان عیدی کارمندان دولت و تورم سالانه

سال

میزان عیدی

رشد نسبت به سال قبل

نرخ تورم (درصد)

۱۳۹۳

۴۰۲، ۵۰۰

۰

۱۴.۶

۱۳۹۴

۶۸۷، ۰۰۰

۷۱

۱۱.۱

۱۳۹۵

۷۷۰، ۵۰۰

۱۲

۶.۹

۱۳۹۶

۸۴۷، ۵۰۰

۱۰

۸.۲

۱۳۹۷

۹۳۰، ۰۰۰

۱۰

۲۶.۹

۱۳۹۸

۱، ۲۰۰، ۰۰۰

۲۹

۳۸.۶

۱۳۹۹

۱، ۲۰۰، ۰۰۰

۰

۳۲.۲

۱۴۰۰

۱، ۵۰۰، ۰۰۰

۲۵

۴۲.۲(پایان دی ماه)

نویسنده: گلاره کحالی

کد خبر 12873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =