۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
دلزدگی مردم از بازارسرمایه 

این روزها سهامدارن از بازارسرمایه گله‌مند هستند. بسیاری معتقند که بورس مانند یک کوره پول‌سوزی سرمایه زحمت چندین ساله آن‌ها را بر باد داده است. اخیرا نشانه‌های زیادی از عدم اعتماد سهامداران وجود دارد که یکی از آن‌ها کاهش معاملات و ورود پول حقیقی به بازارسرمایه است.  

کاهش ۸۲درصدی ثبت نام در سجام
به گزارش بیداربورس کاهش آمار ۲ متغیر ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام طی دی‌ماه، نشانه دیگر از افزایش دلزدگی و رویگردانی مردم از بازار سهام را به نمایش می‌گذارد به طوری که ثبت‌نام‌کنندگان سجام در دی ماه نسبت به فروردین ۸۲درصد کاهش یافته‌اند. طی دی ماه ۵۵ هزار و ۸۹۱ ثبت نام و ۷۲ هزار و ۸۰۳ مورد احزار هویت در سجام انجام شده اما در آذر این دو متغیر بیش از ۶۰ هزار نفر برای ثبت نام و ۷۹ هزار و ۳۹۵ نفر برای احزار هویت بود. در آبان نیز بالغ بر ۷۹ و ۱۰۱ هزار ثبت نام و احراز هویت ثبت شده است.

تهرانی‌ها هنوز امیدوار به بورس
همچنین تعداد ثبت‌نام شدگان در دی‌ماه به تفکیک هر استان حاکی از آن است که ۵ استان تهران با بیش از ۱۴‌هزار، آذربایجان‌ غربی ۴.۴‌ هزار، اصفهان ۳.۸‌ هزار، خراسان‌ رضوی با ۲.۹‌ هزار ‌و کردستان با ۲.۷‌ هزار  مورد در صدر قرار داشتند. استان های ایلام با ۲۴۱، خراسان‌ جنوبی ۲۸۳، چهارمحال و بختیاری ۳۳۱، بوشهر ۳۶۶ و اردبیل با ۳۹۱‌ مورد در انتهای فهرست قرار گرفتند.

نابودی اعتماد مردم به بازار سرمایه
این آمار در حالی است که در فروردین ماه سال جاری ۳۱۹ هزار و ۴۹۱ نفر، در اردیبهشت ماه ۱۳۸ هزار و ۸۸ نفر، در خرداد ماه ۷۶ هزار و ۲۱۴ نفر، در تیر ماه ۸۹ هزار و ۱۲۰ نفر، در مرداد ماه ۷۷ هزار و ۸۸۲ نفر و در شهریور ماه ۱۶۶ هزار و ۱۳۹ نفر در سامانه سجام ثبت نام کردند. براین اساس هویت ۳۵۳ هزار و ۳۰ نفر در فروردین ماه، ۱۷۲ هزار و ۲۵۱ نفر در اردیبهشت ماه، ۱۰۱ هزار و ۱۶۵ نفر در خرداد ماه، ۱۱۲ هزار و ۲۶۳ نفر در تیر ماه، ۹۹ هزار و ۴۷۱ نفر در مرداد ماه و ۲۲۲ هزار و ۲۴۸ نفر در شهریور ماه در سامانه سجام احراز شد. این تفاوت آماری نشان می‌دهد که اعتماد مردم نسبت به بازارسرمایه نابود شده است.  

وعده‌های مسئولین هم دردی از بازار دوا نکرد 
حسین غیاثی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در این خصوص به بیداربورس گفت: این روزها ابهامات زیادی از جمله برجام در بازار سرمایه وجود دارد که این موارد موجب تشدید عدم اعتماد سهامداران به بازارسرمایه می‌شود.  
او در ادامه افزود: روند منفی بازار در چند ماهه گذشته موجب شده که سهامدارن حتی با ارزنده بودن سهم‌ها به آنها اعتماد نکنند.  
کوچ نقدینگی از بورس
وی معتقد است برخی از سهامدارن برای خود حد سرمایه‌ای را مشخص کرده‌اند و اگر رقم مورد نظرشان پایین‌تر از آن مقدار بیاید اقدام به فروش خواهند کرد، بنابراین با توجه به ریزش‌های اخیر بازار نمی‌توان انتظار داشت که به این زودی‌ها نقدینگی به بازارسرمایه بازگردد.
این کارشناس ارشد بازارسرمایه در رابطه با کاهش آمار ثبت‌نام در سجام متذکر شد: اوایل سال گذشته بازار سهام وضعیت خوبی داشت و در همین راستا افراد زیادی تمایل به ورود داشتند اما در چند ماه گذشته با توجه به اینکه برخی از سهام حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد کاهش قیمت داشتند و حتی وعده‌های مسئولین هم دردی از بازار دوا نکرد دیگر سرمایه‌داران انگیزه‌ای برای ورود ندارند مگر اینکه اتفاق خاصی رخ دهد.  
سبز بازار دوام ندارد
غیاثی با اشاره به اینکه سبز بودن این روزهای بازار سرمایه دستوری است، مطرح کرد: این روزها حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها اقدام به خرید کرده‌اند اما با توجه به اینکه سهم‌ها در حال حاضر ارزنده و معقول هستند نگرانی خاصی ایجاد نمی‌کند اما منابع حقوقی‌ها محدود است بنابراین نباید انتظار صعود بلندمدت را داشت.
وی در پایان یادآور شد که تا قبل از مجامع مانند گذشته و بر اساس تجربه وضعیت سهم‌ها خوب خواهد بود.

کد خبر 12932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =