ناگفته‌های رمز ریال بانک مرکزی

با وجود اینکه هنوز ابهامات زیادی در مورد رمز پول بانک مرکزی وجود دارد اما صالح‌آبادی و سایر مسولان بانک مرکزی بارها اعلام کردند این رمزارز به زودی به صورت آزمایشی منتشر می‌شود. هدف از انتشار رمرزارز بانک مرکزی چیست؟

به گزارش بیداربورس، بارها به ما گفته شده، « ۹۰ درصد بانک‌های مرکزی دنیا پروژه رمزارز تعریف کردند.» اما هیچ وقت اهداف تعریف شده برای این رمزارزها، به ما گفته نشده است.

اهداف رمزارز بانک مرکزی

در برگه سفید یوان دیجیتال نوشته شده:

«هدف کوتاه‌مدت ارز دیجیتال بانک خلق چین، تغییر روش پرداخت‌های خرد در سطح کشور است اما هدف بلندمدت ما افزایش استفاده از پول چینی در حوزه بین‌المللی است.»

«یوان دیجیتال قصد دارد جایگزین ارزهایی مانند بیت‌کوین و تتر شود.»

چین پنجمین پول قدرتمند جهان را در اختیار دارد و در راستای جنگ اقتصادی با آمریکا قصد دارد یوان را جایگزین دلار کند.

امارات هم از قافله رمزارزها جا نمانده و قصد دارد سیستم مبتنی بر بلاکچین را جایگزین سویفت کند.

ونزوئلا با توهم دور زدن تحریم‌ها، پترو را منتشر کرد. رمزارزی که مادورو نفت و طلا را پشتوانه‌اش کرد اما شکست خورد و به تاریخ پیوست.

اما رمزارز دیجیتال بانک مرکزی ایران، تنها یک هدف دارد و آن‌ هم پوشش پرداخت‌های خرد است.

رمز ریال چیست؟

رمز ریال پول نقد دیجیتالی است. دقیقا مانند پول نقدی که در جیب یا کیف پول شما وجود دارد اما با این تفاوت که شما این نوع پول را در کیف پول دیجیتال خود نگهداری می‌کنید.

کارشناسان عقیده دارند احتمالا انواع مختلفی کیف پول دیجیتال ارائه می‌شود و شهروندان پول نقد خود را در این کیف پول‌ها نگهداری می‌کنند.

این پول ناشناس است اما به این معنی نیست که تراکنش‌ها غیرقابل رهگیری باشد. به نظر می‌رسد پرداخت‌های خرد تا سقف معینی ناشناس می‌ماند.

اگر پرداخت‌ها از سطح معین بالاتر باشد کاربر باید احراز هویت کند.

تحریم‌ها را دور می‌زنیم؟

اینکه فکر کنیم با انتشار رمز ریال می‌توانیم تحریم‌های آمریکا را دور بزنیم احتمالا ماهیت تحریم‌ها را درک نکردیم.

حجت عباسی، کارشناس حوزه رمزارز در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: تحریم‌ها اینگونه نیست که ما به دنبال راهی برای دور زدن آن‌ها باشیم. هیچ کس با ما معامله نمی‌کند.

حجت عباسی عقیده دارد دور زدن تحریم با رمز ریال امکان‌پذیر نیست و رمز ریال فقط برای پرداخت‌های خرد استفاده می‌شود.

رمزارز ملی یا رمزارز چینی؟

رمزارز بانک مرکزی ایران از لحاظ ساختاری و فنی شباهت زیادی به نمونه چینی دارد.

اما چین برای استفاده از یوان دیجیتال راه زیادی رفته و نسخه آزمایشی این رمزارز را در ۴ استان که به اندازه کل ایران جمعیت دارند آزمایش کرده است.

اگرچه هر دوی این رمزارزها از ساختاری دو لایه، بستر مخصوص و ناشناس بودن برخورداند اما یوان دیجیتال با رمز ریال فرق بسیار دارد.

یوان پنجمین پول پراستفاده در دنیا است و به دلیل جمعیت زیاد دامنه استفاده بالایی دارد اما در مقابل هیچ کس در دنیا ریال را برای مبادلات قبول نمی‌کند.

رمز ریال کی منتشر می‌شود؟

اگرچه رئیس بانک مرکزی بارها اعلام کرده رمز ریال تا چند ماه آینده منتشر می‌شود اما هیچ وقت تاریخ دقیقی برای انتشار رمز ریال داده نشده است.

یکی از مسولین شرکت خدمات انفورماتیک به تجارت‌نیوز گفته است: اگرچه بانک مرکزی اعلام می‌کند که رمز ریال به زودی منتشر می‌شود اما هنوز راه زیادی تا انتشار این نوع پول وجود دارد.

حجت عباسی در این رابطه گفت: راه‌اندازی یک ارز دیجیتال از لحاظ فنی سخت نیست و برخی در ۲ تا ۳ ساعت ارز دیجیتال راه‌اندازی می‌کنند اما مهم این است که انتشار رمرارز از همه لحاظ بررسی شود.

برخی از کارشناسان مسئله امنیتی رمز ریال را یک چالش بزرگ برای راه‌اندازی نوع جدیدی از پرداخت دانستند.

مافیا پرداخت بهم می‌ریزد؟

این روزها شما از هر جایی خرید کنید کارت‌خوان دارد، اگر هم ندارد با استفاده از تلفن همراه می‌تواند پول جابه‌جا کنید.

اگرچه متولی پرداخت الکترونیک در کشور خود بانک مرکزی است اما موسسات فناوری این حوزه را مدیریت می‌کنند.

بانک مرکزی اعلام کرده رمز ریال برای انتشار در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد و این یعنی نوع جدید پرداخت دیجیتال دیگر در اختیار موسسات فناوری نیست.

براساس آمارها ۷۰ درصد پرداخت‌های الکترونیکی در کشور زیر ۱۰۰ هزار تومان است و این یعنی پرداخت‌های خرد که درصد بالایی از تراکنش هستند به شبکه جدیدی منتقل می‌شود.

کد خبر 13033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =