۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
بورس مثبت خواهد ماند؟

مدیر توسعه کسب و کار تامین سرمایه بانک ملت با بیان اینکه بورس تهران در حالی هفته گذشته را با روندی نسبتا متعادل سپری کرد و رشد ۵.۸ درصدی در کارنامه شاخص کل ثبت شد که شروع مثبت هفته در این بازار، نوید از تداوم روزهای سبز دارد، گفت:  به طوریکه با افزایش بیش از ۳هزار واحدی شاخص کل در معاملات روز شنبه، این نماگر جایگاه خود در محدوده ۱.۳ میلیون واحد را تثبیت کرد. حمایت‌های حقوقی‌ها از بازار سهام، اعلام برنامه حمایتی دولت از بورس و ابلاغ مصوبات ستاد اقتصادی و اظهارات سکاندار بازار سرمایه در خصوص بازشدن تدریجی دامنه نوسان تا پایان سال از یک‌سو و از سوی دیگر ابلاغیه دولت مبنی‌بر سقف‌گذاری بر قیمت خوراک و سوخت صنایع و نیز تعیین حد ۲۰‌درصدی برای سود بین بانکی و تسعیر ارز بانک‌ها با نرخ نزدیک به سامانه نیما، همگی دست به دست هم داده تا یک هفته مثبت برای سهامداران رقم زند.  

هدیه لطفی در گفت‌وگو با بیداربورس افزود: حال سوال مهم پیش‌روی بورس‌بازان، تداوم این روند است. آیا بورس مثبت خواهد ماند؟ بازار سهام این روزها با اخبار مثبت و حمایت‌های همه جانبه روبرو شده است؛ بر هیچ کس پوشیده نیست که همواره رویدادهای سیاسی و دیپلماسی به نوعی تاثیرپذیری زیادی در بازارهای مالی و اقتصادی داخلی داشته و تعیین‌کننده روندهای اصلی آن بودند. یکی از این بازارها نیز که قطعا از این دست رویدادها تاثیر می‌گیرد بازار سرمایه است.  
لطفی گفت: در این میان حال و روز این روزهای بورس نیز در همین مسائل گره خورده و شاید بهانه‌ای که باعث چرخش بازار به روند مثبت شود، همین گشایش‌های سیاسی باشد. در همین حال، قیمت دلار آزاد نیز به محدوده کانال ۲۷‌هزار تومان بازگشت؛ وضعیتی که از یک‌سو می‌تواند نشان از نگاه خوشبینانه نسبت به گشایش‌های تحریمی و بازگشت به برجام داشته باشد و از سوی دیگر کنترل انتظارات تورمی را به همراه داشته باشد که این امر نیز مانع از تحریک تقاضای دارایی‌های ریسک‌پذیر از جمله سهام در کوتاه مدت خواهد بود.
وی در ادامه تصریح کرد: اما در خصوص حمایت‌هایی که این روزها از بازار سهام ادامه دارد؛ مدت زمانی است که شاهد برگزاری جلسات متعدد در سطح حقوقی‌های فعال، سیاست‌گذاران بازار سرمایه و مسئولان اقتصادی کشور هستیم. جلساتی که ماحصل آن حمایت از بازار سهام عنوان می‌شود، حال یا در قالب خرید حقوقی و یا در قالب تزریق نقدینگی از صندوق تثبیت بازار. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که خریدهای حمایتی کنونی با توجه به ارزندگی بازار توجیه‌پذیر بوده و لزوما جنبه حمایتی و از دست دادن منابع برای شخصیت‌های حقوقی ندارد. البته باید تاکید داشت که حمایت‌های مزبور باعث تقویت توقف فروش سرمایه‌گذاران حقیقی نشده و روند تغییر مالکیت سهام از حقیقی به حقوقی همچنان ادامه دارد.
این کارشناس بازار سرمایه گفت:  از سوی دیگر ارزش معاملات نیز همگام با خریدهای حمایتی افزایش یافته و به‌طور میانگین، به کانال ۴‌هزار میلیارد تومان نزدیک شده است، اما همچنان ردپای کمرنگی از فعالیت سهامداران خرد در بازار به چشم می‌خورد. به عبارت دقیق‌تر یکی از بزرگترین دلایلی که بازار سهام به یک روند صعودی و متعادل نمی‌رسد، کمبود نقدینگی در بازار است. پول‌هایی که به دلیل عدم اطمینان و وجود ابهامات از بورس به دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری کوچ کرده و به نظر می‌رسد فعلا تصمیم به بازگشت به بازار سهام ندارد.
لطفی در پایان گفت:  فعالان بورسی بارها بازگشت سرمایه را نیازمند حذف ریسک‌های بنیادی، حمایت اصولی از بازار و عدم‌کنترل دستوری از سوی متولیان اصلی اقتصاد عنوان کرده‌اند. متاسفانه همچنان عدم‌ثبات در سیاستگذاری‌های کلان اقتصادی و بورسی وجود دارد و ادامه چنین روندی، چشم‌انداز مثبتی برای بازار سهام ترسیم نمی‌کند. انتظار می‌رود سیاست‌گذاران بازار سرمایه با شفافیت بیشتر به رفع ابهامات از بازار برآیند و روندی متعادل را برای بورس رقم زنند.

کد خبر 13217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =