۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵

سوپرایزهای مالیاتی دولت

مالیات برای تامین کسری بودجه
سوپرایزهای مالیاتی دولت

در سال‌های اخیر دولت با راه‌های چندانی برای تامین کسری بودجه روبه‌رو نبوده و هر مسیری را که در پیش گرفته به بخشی از اقتصاد و اقشار فعال در آن حوزه فشار مضاعف وارد کرده است.

به گزارش بیداربورس، امروز دولت با قانون مالیات ثروتمندان جامعه را هدف درآمدزایی قرارداده و حتی به سراغ فضای مجازی هم رفته است به عبارتی فعالانی که در پلتفرم‌های مجازی درآمد دارند اگرچه دولت اقدامی جهت تامین نیازهای آنها نداشته و گاهی با فیلترینگ و کم و زیاد شدن سرعت اینترنت پایه درآمدزایی آنها را هم به خطر انداخته‌ اما بازهم به دلیل آنکه درآمد دارند در تور سازمان مالیاتی می افتند.

در این پست می‌خواهیم به بررسی تعدادی از این مالیات‌ها بپردازیم:

· مالیات از اینفلوئنسرها

· مالیات از خودروهای لوکس

· مالیات از خانه‌های لوکس

· مالیات از خانه‌های خالی

· مالیات از حقوق کارمندان

· مالیات از دستگاه های کارتخوان

*مالیات از اینفلوئنسرها

اینفلونسرها جزء مودیان مالیاتی جدید بوده و مانند سایر اقشار جامعه که دارای درآمد هستند، باید مالیات درآمد به دست آمده را پرداخت کنند. تا کنون این قانون فقط برای صفحات و کانال‌هایی با بیش از ۵۰۰ هزار کاربر بود اما دولت برخلاف اخبار پیشین اعلام کرده مبنای اخذ مالیات تعداد فالور نیست بلکه درآمد اینفلوانسرها است.

*بررسی حساب‌های بانکی

نکته : شناسایی مودیان اینفلوئنسری براساس خوداظهاری انجام میشود و اگر این خوداظهاری انجام نشود، از ۱۰ تا ۳۰ درصد جریمه مالیاتی میشوند. به موجب قانون مالیات‌های مستقیم درآمد واقعی هر شخصی اعم از اینفلوئنسرها براساس بررسی صورت‌حساب‌ها و حساب‌های بانکی به عنوان ماخذ محاسبه مالیات تعیین می‌شود. بنابراین برای تعیین درآمد مشمول مالیات؛ ابتدا جمع درآمد ناخالص مودی شناسایی می شود، سپس جمع هزینه‌های قابل قبول مالیاتی در طول سال مالی از درآمد ناخالص کسر شده و درآمد مشمول مالیات اینفلوئنسر بدست می‌آید، بعد از آن نرخ مالیات مربوط (بین ۱۵ تا ۲۵درصد بر حسب میزان درآمد مشمول مالیات) درمبلغ مشمول مالیات اعمال میشود و درنهایت مبلغ مالیات قابل پرداخت توسط اینفلوئنسر تعیین می شود

*مالیات از خودروهای لوکس

طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰، اگر جمع ارزش خودروهای تحت تملک یک شخص و خودروهای فرزندان زیر ۱۸ سال او، بیش از ۱ میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات خودروهای لوکس خواهد شد.

ارزش خودرو

میزان مالیات

زیر یک میلیارد تومان

معاف

۱ الی ۱.۵ میلیارد تومان

۱%

۱.۵ الی ۳ میلیارد تومان

۲%

۳ الی ۴.۵ میلیارد تومان

۳%

بیش از ۴.۵ میلیارد تومان

۴%

نکته : طبق اعلام معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تاکنون مالیات ۲۷۲ هزار مودی محاسبه و به آنان اعلام شده که شامل ۵۷۰ هزار دستگاه خودرو می‌شود. این افراد تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۰ مهلت دارند که مالیات خود را بپردازند و اگر پرداخت نکنند، برگه اجرایی برای آن‌ها صادر شده و به عنوان خودروی بدهکار مالیاتی شناسایی و از نقل و انتقال آن‌ها جلوگیری خواهد شد.

*مبنای محاسبه ارزش خودرو چیست؟

خودروهای داخلی ملاک قیمت کارخانه است، زیر بین قیمت کارخانه و قیمت بازار تفاوت وجود دارد، اما در مورد خودروهای وارداتی ملاک، ارزش گمرکی خودرو است که این ارزش هم طبق نرخ ارز مرجع مبنای حقوق گمرکی یعنی همان هر دلار ۴۲۰۰ تومان محاسبه می‌شود و در حال حاضر جدیدترین خودروی وارداتی سال ۲۰۱۷ و ماقبل آن است، بنابراین مبنای محاسبه ارزش خودرو، ارزش گمرکی وارداتی است.

مثال: اگر سازمان امور مالیاتی یک خودرو را ۵. ۲ میلیارد تومان قیمت‌گذاری کند، یک‌ میلیارد آن کنار گذاشته شده و ۵۰۰‌ میلیون اول با نرخ یک‌ درصد (۵ میلیون تومان) و مالیات یک‌ میلیارد دیگر با نرخ ۲‌ درصد (۲۰‌میلیون تومان) محاسبه خواهد شد. در نتیجه مالیات خودرو در مجموع به ۲۵‌ میلیون تومان در سال می‌رسد.

*مالیات بر خانه‌های لوکس

مالیات از خانه‌های بالای ۲۰ میلیارد تومان

ارزش ملک

میزان مالیات

کمتر از ۲۰ میلیارد تومان

معاف

۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان

۱%

۲۵ تا ۳۵ میلیارد تومان

۲%

۳۵ تا ۵۰ میلیارد تومان

۳%

۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان

۴%

بیش از ۷۰ میلیارد تومان

۵%

مثال: بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق مالیات یک خانه ۲۵ میلیاردی ۵ میلیون در سال است.

نکته: با این حال کارشناسان معتقدند که با توجه به آمار تنها دو درصد از املاک کشور از این پس شامل مالیات خواهند شد این در حالی است که ملک بالای ۲ میلیارد تومان در شهرستان ها یک خانه لوکس به‌حساب می‌آید. حتی در تهران به‌عنوان گران‌ترین بازار مسکن، ملک بالای ۵ میلیارد تومان شرایط خاص یک خانه لوکس را دارد.

*چه املاکی مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند؟

۱- واحد خالی مسکونی باشد، بنابراین واحد های تجاری و اداری مشمول این مالیات نیستند.

۲- واحد مسکونی در شهر های بالای یکصد هزار نفر جمعیت قرار داشته باشد.

۳- واحد مسکونی در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد.

۴- واحد مسکونی توسط سامانه املاک و اسکان کشور به عنوان خانه خالی شناسایی شده باشد.        

*مدت زمان خالی بودن واحد مسکونی جهت شمولیت قانون

۱- واحد هایی که نوساز نیستند نباید بیش از  ۱۲۰ روز خالی بمانند. در صورت تغییر مالکیت به صورت رسمی، مهلت ۱۲۰ روزه مذکور برای مالک جدید جاری است.

۲- واحدهای نوساز نباید بیش از ۱۲ماه از زمان صدورگواهی اتمام عملیات ساختمانی، خالی بمانند

*میزان مالیات از خانه‌های خالی

۱- مالیات سال اول ماهانه: ۶ برابر مالیات اجاره

۲- سال دوم ماهانه: ۱۲ برابر مالیات اجاره

۳- مالیات سال سوم ماهانه ۱۸ برابر مالیات اجاره است

نکته : ضرایب مالیاتی برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای بیش از ۵ خانه خالی در هر سال باشند نسبت به کل واحدها دو برابر اعمال می شود.

*معافیتی عجیب!

براساس بند  معافیت، سرپرستان خانوار می‌توانند یک واحد مسکونی در شهر محل اقامت خود را به عنوان اقامتگاه اصلی در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند. از سوی دیگر در صورتی که این افراد واحد مسکونی دیگری در شهر دیگری داشته باشند می‌توانند آن واحد را نیز به صورت معاف از مالیات به عنوان اقامتگاه فرعی در سامانه ثبت کنند. حال اگر یک واحد خالی از سکنه دیگر در شهر محل اقامتگاه اصلی خانوار به نام یک عضو دیگر خانوار باشد نیز از مالیات معاف است. درواقع یک خانوار می‌تواند علاوه بر اقامتگاه اصلی خود در شهر محل سکونت، دو واحد مسکونی خالی از سکنه یکی در شهر خود و دیگری در شهر دیگر را به صورت معاف از مالیات و به صورت خالی نگهداری کند.

*کارمندان در سال ۱۴۰۱ چه قدر مالیات می‌دهد؟

میزان حقوق

میزان مالیات

دستمزدهای تا ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

معاف

۵.۶۰۰.۰۰۰ الی ۱۵ میلیون تومان

۱۰%

۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان

۱۵%

۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان

۲۰%

بیش از ۳۵ میلیون تومان

۳۰%

نکته : در سال گذشته دستمزدهای تا ۴ میلیون تو مان از مالیات معاف بودند و همچنین مالیات حقوق‌های ۴ تا ۸ میلیون تومان ۱۰ درصد، ۸ تا ۱۲ میلیون تومان ۱۵ درصد، ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان ۲۰ درصد، ۱۸ تا ۲۴ میلیون تومان ۲۵ درصد، ۲۴ تا ۳۲ میلیون تومان ۳۰ درصد و حقوق‌های بیش از ۳۲ میلیون تومان ۳۵ درصد بوده است.

*مالیات از دستگاه‌های کارتخوان

تمام افرادی که از دستگاه‌های کارتخوان استفاده می‌کنند، باید نسبت به پرداخت مالیات آن هم اقدام نمایند.

با تکمیل ثبتنام در سامانه مالیاتی tax.gov.ir، یک کد مالیاتی به این افراد داده خواهد شد. در نتیجه، روش محاسبه مالیات دستگاه پوز مانند مشاغل شده و این کار توسط اداره‌های مالیاتی کشور صورت می‌گیرد. دارندگان کارتخوان تا پایان بهمن ماه برای ثبت دستگاه‌هایشان در سامانه مالیاتی فرصت دارند. پس از آن دستگاه‌ها یا درگاه‌هایی که از سوی مالکان آنها به کد مالیاتی متصل نشده‌اند به شرکت شاپرک جهت غیرفعال‌سازی معرفی خواهند شد.

نکته : پس از اجرایی شد این مالیات، بسیاری از کسب و کارها تنها وجه نقد را قبول میکنند.

خبرنگار: نازنین درویشی

کد خبر 13397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =