افزایش ۲۶ میلیون متر مکعبی انتقال گاز در کشور

مدیرعامل شرکت انتقال گاز شرکت ملی گاز ایران با اشاره به بهره‌برداری از ۱۱ طرح انتقال گاز با حضور رئیس‌جمهوری گفت: با اجرای این طرح‌ها ۲۶ میلیون متر مکعب به ظرفیت انتقال گاز کشور افزوده شد.

به گزارش بیدار بورس، مهدی جمشیدی‌دانا با اشاره به بهره‌برداری از ۱۱ طرح انتقال گاز در کشور که صبح امروز با حضور سید ابراهیم رییسی، رئیس‌جمهوری کشور انجام شد، افزود: همچنین عملیات هشت طرح انتقال گاز نیز آغاز شد.

وی گفت: با بهره‌برداری از تاسیسات تقویت فشار خیرگو ۸ و ارسنجان ۸ با افزایش پایداری در شبکه انتقال گاز کشور، ظرفیت انتقال گاز از طریق خط لوله هشتم سراسری به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت.

جمشیدی‌دانا با اشاره به اینکه تا قبل از راه‌اندازی این تاسیسات، تاسیسات موجود در خط چهارم سراسری با کلیه واحدها و بدون رزرو مجبور به بهره‌برداری بودند، افزود: این امر منجر به افزایش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات و مصرف بیشتر سوخت می‌شد.

وی ادامه داد: همچنین با بهره‌برداری از قطعه اول خط لوله محمدیه- پارچین به طول ۷۰ کیلومتر با سایز ۵۶ اینچ ظرفیت انتقال گاز از طریق تاسیسات پارچین به میزان ۶ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز با تاکید بر اینکه بخشی از مصارف شهر تهران به قبل از محل اتصال این قطعه در حوالی چرم‌شهر و از طریق خط پنجم تهران رخ داده است، گفت: همچنین سقف فشار و فلو در ورودی تاسیسات پارچین افزایش و انتقال گاز به شمال و شمال شرق کشور تسهیل شد.

وی افزود: همچنین امروز بهره‌برداری از بخشی از خط لوله نهم سراسری (قطعه بیدبلند-اهواز به طول ۱۰۰ کیلومتر با سایز ۵۶ اینچ) انجام شد.

جمشیدی‌دانا ادامه داد: با بهره‌برداری از این قطعه منجر به افزایش ظرفیت انتقال گاز کریدور غرب کشور به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب در روز شد که با تکمیل و بهره‌براری از تاسیسات آتی خطوط ششم و نهم سراسری این میزان به تدریج افزایش می‌یابد.

براساس این گزارش، هم‌زمان با چهل‌وسومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی به ارزش ۴۰ هزار میلیارد تومان با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد و آغاز به‌کار کرد.

گازرسانی به ۱۴ شهر، ۱۴۵۹ روستا و تعداد ۴۱۱۴ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۵.۲ هزار میلیارد تومان با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری امروز (چهارشنبه، ۲۰ بهمن‌ماه) در ساختمان مرکزی شرکت ملی گاز ایران (برج گاز) و به‌صورت ویدیوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

در همین حال، ۱۱ طرح انتقال گاز با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومان و طرح پتروشیمی پتروکیمیای ابن‌سینا واقع در استان خوزستان با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلار (معادل ۱.۲ هزار میلیارد تومان) افتتاح شد.

رئیسی آغاز گازرسانی به ۱۰ شهر و ۱۲۳۹ روستای کشور با مجموع سرمایه‌گذاری ۳.۹ هزار میلیارد تومان با محوریت مناطق کم‌برخوردار و آغاز به‌کار هشت طرح انتقال گاز به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان را هم اعلام کرد.

منبع: ایرنا
کد خبر 13423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =