روند نزولی بورس در سایه ابهامات گسترده

 تحلیل گر کارگزاری اگاه  با بیان اینکه هر چند شاخص کل بورس اوراق بهادر در نیمه اول بازار روز گذشته رشد حدود ۱۷۰۰ واحدی را تجربه کرد اما رفته رفته در نیمه دوم بازار عرضه ها شدت گرفت و شاخص به نقطه اول خود بازگشت گفت:  نهایتا شاخص کل در روز شنبه با افت حدود ۵۲ واحد روبه رو شد، اما شاخص هم وزن رشد ۴۲ واحدی را تجربه کرد که با توجه به روند منفی در نیمه دوم بازار دیروز می‌توان انتظار داشت نیمه اول بازار امروز یکشنبه با فشار عرضه ها شروع به کار کند.

مهدی خزایی در گفت‌وگو با بیداربورس افزود: نرخ دلار، معافیت‌های سپرده های اشخاص حقوقی، مذاکرات برجام، نرخ بهره، نرخ کامودیتی، موارد و موضوعات مطرح شده در لایحه بودجه و کمیسیون تلفیق، تصمیمات و دخالت‌ها دولتی و شبه دولتی و حتی تنش‌های روسیه و اکراین موارد و متغییرهایی بسیار مهمی هستند که هر کدام به تنهایی می‌توانند بورس، صنایع و حتی سودآوری برخی از شرکت ها را دستخوش تغییرات اساسی کنند.  
خزایی در ادامه گفت: هر چند می‌توان گفت بسیاری از این ریسک‌ها و ابهاماتی که در بالا مطرح شد در سنوات و مقاطع زمانی گذشته نیز وجود داشته است و یا حداقل بازار ریسک‌های مشابه را تجربه کرده است اما همزمانی این ابهامات، میزان تاثیرگذاری آن‌ها بر سودآوری شرکت‌ها و همچنین روند نزولی و بی اعتمادی به بورس در کنار هم فضای ناخوشایندی را در بازار به وجود آورده است. این موضوعات در تابلو معاملات سهام و اختلاف سفارشات سمت خریدار و سمت فروشنده را به خوبی دید.  
وی تصریح کرد: در واقع در ترندهای نزولی قوی در بازار (مثل روند نزولی حال حاضر) خبرهای مثبت کم رمق و یا حمایت‌های دولتی و شبه دولتی از تابلو معاملات سهم ها و بازار گردانی و حتی صندوق تثبیت بازار نمی‌تواند جهت بازار را عوض کند. همچنین این موضوع، در روند صعودی بازار نیز صادق است، یعنی با آمدن خبرهای منفی تغییر روند بازار به سختی صورت می‌گیرد.
خزایی در پایان گفت:  اگر بخواهیم شاهد تغییر روند بازار باشیم باید فضای آرامی را تجربه کنیم که در آن سیاست‌های اقتصادی دولت تا حدود بسیار زیاد شفاف و روشن باشد و آن زمان است که برای مثال موضوعی مانند رشد نرخ کامودیتی ها می‌تواند به راحتی روند بازار را تغییر داده و بازار شاهد رشد مناسبی باشد. با توجه به لایحه بودجه، آن چیزی که مشخص است، سیاست های دولت در سال پیش‌رو ویژگی های این‌چنینی که به بتواند آرامش و ثبات نسبی و کوتاه مدت را به اقتصاد برگرداند را ندارد در نتیجه در حال حاضر و با مفروضات فعلی نمی‌توان انتظار رشد و تغییر روند را از بازار سرمایه داشت.

کد خبر 13555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =