دخالت دولت‌ها عامل بی‌کیفیتی تولیدات داخلی و کاهش صادرات

اگر دولت، مجلس و قوه قضاییه با همراهی تولیدکنندگان در کنار یکدیگر قرار گیرند و به شکل جزیره‌ای عمل نشود مشکلات تولید و صادرات حل خواهد شد. متأسفانه نبود توان و مدیریت جامع و دخالت‌های دولت باعث شده حرفی در خصوص کیفیت و صادرات در عرصه بین‌المللی نداشته باشیم.

به گزارش بیداربورس عضو کمیسیون اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان وظایف بسیار زیادی برای آنها و مقامات کشور در مورد دو صنعت خودروسازی و لوازم خانگی تعیین کردند،  گفت: با توجه به این که کشور در تحریم است، نوسانات نرخ ارز و قوانین کشوری جایی برای رقابت بین تولیدکنندگان نمی‌گذارد و این عوامل باعث می‌شود به کیفیت محصول توجه دقیق صورت نگیرد.

ابوالفضل روغنی افزود: مردم کشور شایسته این هستند که بهترین‌ها را در اختیار داشته باشند. بنابراین اگر جهش ارزی، تولید مناسب، بسته بندی و قیمت تمام شده مناسب و شرایط پس از فروش مناسب وجود نداشته باشد مسائل و مشکلات پیش روی اقتصاد کشور در بخش تولید باقی خواهد ماند.

وی گفت: متاسفانه مدت زیادی است که بنگاه‌ها از آموزش فاصله گرفته‌اند و در میدان مسابقه‌ای هم قرار نگرفته‌ایم تا فضا رقابتی شود. و یک پرسش جدی رو به روی ماست «اگر تمام مرزهای کشور برای صادرات و واردات باز شوند آیا ما آمادگی لازم را داریم»؟

روغنی تاکید کرد: با توجه به آشنایی خوب کشور با بازار ۴۰۰ میلیونی همسایگان، باید با عرضه تولیدات مرغوب در بازار کشورهایی مثل افغانستان، عراق، ترکیه، آذربایجان و سایر کشورها از ظرفیت بازار داخل برای فروش صادراتی بهره برد. البته تصمیمات، سیاست‌ها و قوانین هم در این حوزه نقش مهمی دارد و به همین دلیل بسیاری از بازارها از دست رفته‌اند.

عضو کمیسیون اتاق بازرگانی ایران در ادامه اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید با تفکر صادرات محور تولید کرد زیرا صادرات راه نجات اقتصاد کشور است. ارزآوری و رقابت شاه بیت تامین امنیت و رفاه اجتماعی برای کشور است که موفقیت در این راه به تصمیمات دولت، مجلس و توان داخلی وابسته است.

روغنی گفت: اگر دولت، مجلس و قوه قضاییه با همراهی تولیدکنندگان در کنار یکدیگر قرار گیرند و به شکل جزیره‌ای عمل نکنند مشکلات این بخش حل خواهد شد. متاسفانه نبود توان و مدیریت جامع و دخالت‌های دولت باعث شده نتوانیم حرفی در کیفیت و صادرات در عرصه بین المللی داشته باشیم. البته ما به شکل سنتی صادرات نفت، پتروشیمی، قالی و زعفران را انجام می‌دهیم اما در سایر موارد عملکرد مناسبی دیده نمی‌شود.

کد خبر 13583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =