تورم جهان با نفت ۱۵۰ دلاری ۷ درصد بیشتر خواهد شد

بانک آمریکایی جی پی مورگان هشدار داد در صورت تحقق پیش بینی نفت ۱۵۰ دلاری، روند توسعه اقتصاد جهان متوقف و تورم بیش‌ از ۷ درصد بیشتر خواهد شد.

به گزارش بیداربورس به نقل از بلومبرگ، طبق پیش بینی کارشناسان و در صورت تحقق پیش بینی نفت ۱۰۰ دلاری تا پایان ماه جاری میلادی، تورم آمریکا و اروپا در نیمه دوم سال نیم درصد بیشتر خواهد شد و برای اولین‌ بار از سال ۲۰۱۴ با آسیب‌رساندن به دورنمای رشد و بالا بردن تورم، ضربه دیگری به اقتصاد دنیا خواهد زد.

بر اساس این گزارش، رشد قیمت نفت باعث نگرانی روزافزون فدرال‌ رزرو آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی در بحبوحه‌ تلاش برای مهار فشار قیمت‌های بالا بدون خارج شدن از مسیر بهبود اقتصاد از بحران کرونا شده است. وزیران دارایی کشورهای عضو گروه ۲۰ در این هفته دیداری مجازی با محوریت تورم خواهند داشت.

صادرکنندگان انرژی از قیمت‌های بالا سود می‌برند اما بیشتر کشورها ضربه سختی از این شرایط می‌خورند. چون شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان با افزایش صورت‌ حساب انرژی مواجه شده‌ و منابع مالی کمتری برای مواد غذایی، حمل‌ و نقل و گرمایش دارند.

بانک آمریکایی جی پی مورگان هشدار داد نزدیک شدن قیمت نفت به ۱۵۰ دلار، روند توسعه اقتصاد جهان را متوقف و تورم را بیش‌ از ۷ درصد یعنی سه‌ برابر هدف گذاری سیاست‌گذاران مالی دنیا افزایش می دهد.

قیمت نفت حدود ۵۰ درصد نسبت‌ به سال گذشته میلادی افزایش یافته‌ است. سوخت‌های فسیلی از جمله نفت، زغال‌سنگ و گاز بیش‌ از ۸۰ درصد از انرژی را در اقتصاد جهان تامین می‌کنند که هزینه تامین آنها ۵۰ درصد گران‌تر از سال قبل است.

بانک آمریکایی گلدمن ساچز که نفت ۱۰۰ دلاری را در سه‌ ماهه سوم سال جاری میلادی پیش‌بینی کرده، تخمین زد رشد ۵۰ درصدی قیمت نفت، تورم را ۶۰ واحد افزایش می‌ دهد و بیشترین آسیب را به اقتصادهای درحال‌ توسعه وارد خواهد کرد.

صندوق بین‌المللی پول هم اخیراً پیش‌بینی از قیمت مصرف‌کننده در جهان را ۳.۹ درصد در اقتصادهای پیشرفته و ۵.۹ درصد در اقتصادهای نو ظهور و در حال‌ توسعه اعلام کرد.

کد خبر 13637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =