سایه سرخ بر سر بازارهای سهام

در ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ بازارهای سهام در جهان غالبا با افت مواجه شدند. یکی از عوامل بسیار مهمی که باعث اصلاح شاخص‌های سهام شد، افزایش نرخ بازده اوراق خزانه آمریکا به بالاترین سطح یک ساله خود بود.

به گزارش بیدار بورس،  در ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ بازارهای سهام در جهان غالبا با افت مواجه شدند. یکی از عوامل بسیار مهمی که باعث اصلاح شاخص‌های سهام شد، افزایش نرخ بازده اوراق خزانه آمریکا به بالاترین سطح یک ساله خود بود که باعث شد بسیاری از سرمایه‌گذاران در سراسر جهان ترغیب به خرید این اوراق شوند. همچنین بانک‌های مرکزی مهم دنیا از جمله فدرال رزرو و بانک مرکزی اتحادیه اروپا به زودی جلساتی ترتیب خواهند داد که معمولا در این شرایط سرمایه‌گذاران جانب احتیاط را رعایت می‌کنند و منتظر می‌مانند تا پس از مشخص شدن خروجی این جلسات، تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرند که این امر هم به کاهش تقاضا برای سهام کمک کرد.
 
آمریکا
اصلاحات شاخص‌ها با چشم‌انداز تورم


در وال استریت شاخص‌های NASDAQ و S&P با افت مواجه شدند که دلیل آن رشد ادامه دار بازده اوراق خزانه دولتی آمریکا و همچنین چشم‌انداز تورم فزاینده در آمریکا بود.  شاخص Dow اما توانست با رشد به کار خود پایان دهد. از زمان آغاز فوریه، نرخ بازده اوراق خزانه با رشد ۰.۲۶ درصدی مواجه شده و به ۱.۳۷ درصد افزایش یافته است که در صورت ادامه این وضعیت تا پایان فوریه، بالاترین رشد ماهانه این اوراق ظرف سه سال اخیر محسوب می‌شود. با این حال برخی از کارشناسان منفی‌های اخیر شاخص‌های وال استریت را اصلاحی طبیعی قلمداد می‌کنند که در پی رشدهای اخیر آن‌ها به وقوع می‌پیوندد. اوایل هفته قبل سودهای فصل چهارم شرکت‌ها باعث شد تا شاخص‌ها با رشد قابل توجهی مواجه شوند ولی حالا این رشد قدرت خود را از دست داده است.

اروپا
روز نزولی شاخص‌های اروپایی


شاخص‌های سهام اروپایی در روز دوشنبه با افت مواجه شدند که دلیل آن نگرانی‌ها از افزایش فزاینده تورم به دلیل رشد قابل توجه قیمت کامودیتی‌ها بود. شاخص STOXX با افت ۰.۷ درصدی مواجه شد که عمده افت آن به دلیل اصلاح شرکت‌های فناوری بود. شاخص DAX آلمان بیشترین افت را در میان شاخص‌های اروپایی تجربه کرد به طوری که با افت ۱.۱ درصدی مواجه شد. البته اتحادیه اروپا قرار است که بزودی تعلیق قوانین خود را در ارتباط با  کسری بودجه و بدهی تمدید کند که باعث احتیاط برخی از سرمایه‌گذاران شد. اما شاخص FTSE بریتانیا با افت ۰.۴ درصدی مواجه شد در حالی که بوریس جانسون در حال یافتن راهی برای برداشتن تدریجی محدودیت‌هاست.
 
آسیا
رشد بورس چین با کاهش محدودیت‌های کرونایی


در چین شاخص بورس شانگهای به دلیل افزایش خوشبینی‌ها به بازیابی اقتصاد این کشور از محدودیت‌های کرونایی با فشار خرید خوبی مواجه شد گرچه همچنان برخی نگرانی‌ها هنوز پابرجاست. براین اساس شاخص ترکیبی شانگهای با رشد ۰.۳ درصدی مواجه شد. بانک مرکزی چین به بازار اطمینان داده که دست به تصمیمات ناگهانی که نوسانات بزرگ ایجاد کند، نخواهد زد. اما در کره جنوبی شاخص‌ سهام KOSPI تحت تاثیر رشد نرخ بازده اوراق خزانه در آمریکا قرار گرفت و با افت ۰.۲۵ درصدی مواجه شد. بازار استرالیا هم همانند کره‌جنوبی زیر سایه نرخ بالای بازده اوراق خزانه در آمریکا قرار گرفت به طوری که بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح دادند تا سرمایه خود را به سمت این اوراق هدایت نمایند. شاخص Nikkei ژاپن هم با افت ۰.۸ به کار خود پایان داد.

تحلیلگر: مهرداد کریمخانی

کد خبر 1379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =