۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
بایدن روسیه را تحریم کرد

رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی نوشت: «من یک فرمان اجرایی را امضا کرده ام تا روسیه را از فرصت بهره‌مندی از نقض آشکار قوانین بین‌الملل منع کند. ما به رایزنی نزدیک با متحدان و شرکا، از جمله اوکراین، در مورد گام‌های بعدی ادامه می‌دهیم.»

به گزارش بیداربورس آخرین اخبار از تنش‌های روسیه و اوکراین چیست؟

به نقل از فارس، بعد از تصمیم «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» از اوکراین، رسانه‌ها اکنون از دستور جدید پوتین در این‌باره خبر دادند.

منابع خبری گزارش دادند پوتین به ارتش روسیه دستور داده برای برقراری صلح، وارد مناطق دونتسک و لوهانسک، در شرق اوکراین شود.

کاخ کرملین نیز در بیانیه‌ای توضیح داد: «پوتین از وزارت دفاع روسیه خواسته با جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک توافقنامه امضا کند. این توافق به نیروهای روسیه اجازه می‌دهد تا وظیفه تضمین صلح در دو جمهوری را انجام دهند».

در ادامه بیانیه کرملین آمده است: «پوتین از وزارت خارجه روسیه خواست تا رایزنی با جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را برای برقراری روابط دیپلماتیک آغاز کند».

برخی رسانه‌های غربی مدعی شدند اولین یگان‌های ارتش روسیه در حال ورود به جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» هستند.

شامگاه دوشنبه بود که پوتین طی بیانیه جدایی مناطق دونتسک و لوهانسک از اوکراین را به رسمیت شناخت و گفت: «منطقه دنباس از تحت حاکمیت روسیه خارج شد و به مناطق تحت حاکمیتی اوکراین منتقل شده بود. ما مجبوریم تصمیم‌های سختی درباره شرق اوکراین بگیریم».

رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه، و نخست‌وزیر آلمان نیز در واکنش به این اقدام پوتین، طی بیانیه‌ای مشترک توافق کردند که اقدام مسکو نقض آشکار توافقنامه مینسک و لایق پاسخی متحد است.

روسیه تحریم شد

رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی نوشت: «من یک فرمان اجرایی را امضا کرده ام تا روسیه را از فرصت بهره‌مندی از نقض آشکار قوانین بین‌الملل منع کند. ما به رایزنی نزدیک با متحدان و شرکا، از جمله اوکراین، در مورد گام‌های بعدی ادامه می‌دهیم.»

واکنش‌ها به اقدام روسیه

آنطور که ایرنا گزارش داده، پس از اعلام این خبر، درحالی که گزارش ها حاکی از آتش بازی مردم در جمهوری دونتسک و لوگانسک بود، مقام‌های آمریکایی و کشورهای اروپایی سریعا در محکومیت این اقدام واکنش نشان دادند.

آمریکا

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد ما این اقدام روسیه را پیش‌بینی کرده بودیم و آماده پاسخ فوری به آن هستیم.

وی همچنین گفت: بایدن بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تلفنی گفتگو کرد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در تماس با سران فرانسه و آلمان این اقدام را به شدت محکوم کردند.

انگلیس

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفت: تصمیم پوتین برای به رسمیت شناختن دو جمهوری جدایی طلب اوکراین به وضوح نقض قوانین بین‌المللی بود و این نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است.

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس نیز گفت که اقدام روسیه نشان می‌دهد که مسکو راه رویارویی را به‌جای مسیر گفت وگو انتخاب کرده است.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس هم گفت که حمایت ما از اوکراین تزلزل ‌ناپذیر نخواهد بود و اجازه نمی‌دهیم روسیه بر رفتار منطقه‌ای هیچ کشوری تاثیر بگذارد.

فرانسه

کاخ الیزه در بیانیه‌ای گفت: امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه اقدام روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین را محکوم می‌کند و خواستار وضع تحریم‌های هدفمند اروپایی در پاسخ به این اقدام شد.

مکرون همچنین گفت که تصمیم روسیه نقض یکجانبه تعهدات بین‌المللی این کشور و حمله به حاکمیت اوکراین است و خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد.

آلمان

«اولاف شولتس» صدر اعظم آلمان هم روز دوشنبه در تماس تلفنی خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، تصمیم وی برای به رسمیت شناختن جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک را محکوم کرد.

دفتر صدراعظم آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: چنین اقدامی کاملا با توافقنامه مینسک برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در شرق اوکراین مغایرت دارد و نقض یکجانبه این توافق‌ها از سوی روسیه است.

اوکراین

نشست شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین به ریاست ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور برگزار شد.

الکسی دانیلوف دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین اعلام کرد که کی‌یف می خواهد مناطق خارج از کنترل اوکراین را دوباره به این کشور بازگرداند.

به گفته دانیلوف، تلاش‌ها برای بازگشت مناطق دونباس و کریمه تحت کنترل اوکراین از راه‌های صلح آمیز صورت خواهد گرفت.

نشست اضطراری شورای امنیت درباره بحران اوکراین

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره تشدید بحران اوکراین آغاز شد. از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از کاخ سفید، اعلام کرد تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه با هماهنگی متحدان امروز سه‌شنبه اعلام خواهد شد.

کد خبر 13985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =