مجلس کارمزد معامله‌گران اولیه اوراق مالی اسلامی را معاف از مالیات کرد

نمایندگان مجلس با معافیت مالیاتی کارمزد تعهد پذیره‌نویسی و معامله‌گران اولیه اوراق مالی اسلامی دولت که در سال ۱۴۰۱ منتشر می‌شود، موافقت کردند.

به گزارش بیداربورس، نمایندگان مجلس در نشست علنی نوبت صبح و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با بند ز تبصره ۵ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ با ۱۸۷ رأی موافق موافقت کردند.

براین اساس، اوراق و اسناد این تبصره و کارمزد تعهد پذیره‌نویسی و کارمزد معامله‌گران اولیه اوراق مالی اسلامی دولت منتشره در سال ۱۴۰۱ مشمول مالیات به نرخ صفر می‌شود. همچنین معاملات بین ارکان انتشار و دریافت‌ها و پرداخت‌های مربوط به انتشار اوراق موضوع این تبصره، صرف‌نظر از استفاده یا عدم ‌استفاده از نهادهای واسط، مشمول معافیت‌ها و مستثنیات حکم ماده ۱۴ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی می‌شود.

کلیه کارمزدهای انتشار و معاملات اوراق دولت در بازارهای اولیه و ثانویه به نحوی باید تعیین شود که خرید و فروش روزانه اوراق دولت را اقتصادی کند.

همچنین نمایندگان با جز یک بند ی بخش درآمدی تبصره ۵ این لایحه موافقت کردند که به دولت اجازه داده می‌شود ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر کند که پیش‌بینی شده از این منابع جهت احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش با اولویت مدارس عشایر و دانشگاه فرهنگیان استفاده شود. نمایندگان هنوز بخش هزینه‌ای این جزء را بررسی نکرده‌اند.

نمایندگان با بخش درآمدی جز ۲ بند ی تبصره ۵ موافقت کردند که به دولت اجازه داده می‌شود ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر کند. طبق پیش‌بینی، مقرر است از این منابع جهت تعمیر، نگهداری، بازسازی و مقاوم‌سازی فضای فیزیکی فرسوده و یا درحال تخریب دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی استفاده شود. نمایندگان هنوز بخش هزینه‌ای این جزء را بررسی نکرده‌اند.

نمایندگان با بخش درآمدی جز ۳ بند ی تبصره ۵ لایحه بودجه موافقت کردند که به دولت اجازه داده می شود ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر کند، طبق پیش‌بینی از این منابع برای آب و راه روستایی، اجرای طرح‌های روستائی و جمعیت هلال احمر استفاده خواهد شد.

نمایندگان با بخش درآمدی بند الحاقی یک بند ی تبصره ۵ لایحه مذکور موافقت کردند که به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه که منطبق بر قوانین و مقررات و در چهارچوب عقود اسلامی باشد را منتشر کند.

کد خبر 14045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =