رشد ۴۱ درصدی ارزش معاملات خرد راه جدید بورس برای صعود

ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در هفته اول اسفند رشد قابل توجهی نسبت به هفته چهارم بهمن‌ داشت، این مساله می‌تواند نشانه رونق در معاملات بازار سهام باشد.

به گزارش بیدار بورس، بازار سرمایه در هفته‌هایی که ارزش معاملات‌ رکود نسبی در آن را نشان می دهد، پس از دو هفته نزول، در هفته اول اسفندماه رشد کرد تا شرایط برای سهامداران تا حدودی بهتر شود.

نوسان محدود قیمت دلار، افزایش قیمت نف به بالای ۱۰۰ دلار، افزایش قیمت فلزات اساسی در بازارهای بین‌المللی به دلیل مناقشه روسیه و اوکراین از جمله دلایل رشد اندک بورس در هفته ابتدایی ماه آخر سال دانست.

البته تقابل نمادهای ریالی و دلاری در این هفته نیز یکی از موضوعاتی است که در این هفته بازار را به دو بخش تقسیم کرده و در روزهای متفاوت، رشد یا ریزش بازار به دلیل افت یا افزایش قیمت این سهم ها باشد.

 رشد سه برابری شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل بورس

شاخص‌های عملکردی بورس در هفته اول اسفند ماه همگی صعودی بودند تا پس از دو هفته ریزش بازار سهام، بورس با بازدهی مثبت روبرو شود. البته این رشد نیز مانند افت هفته های قبل رمق چندانی نداشت و همین مساله نگرانی هایی را برای اهالی تالار شیشه ای ایجاد کرده است.

رشد سه برابری شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل در هفته گذشته نشان می‌دهد حمایت سهامداران به سمت سهم های کوچک بازار سرمایه رفته است و دلیل این مساله آن بوده است که این سهم ها با پول کمی به صف خرید می رسند و به راحتی می توانند سود قابل توجهی را نصیب سهامداران کنند.

رشد شاخص کل در هفته اول اسفند

شاخص کل بورس پس از آن که هفته پیش افت ۰.۱۴ درصدی را پشت سر گذاشت، روز شنبه ۲۸۸ واحد پائین آمد. روز یکشنبه نیز افت شاخص بیشتر شد و ۷ هزار ۷۸۵ واحد نزول کرد. اما روز دوشنبه شاخص تغییر مسیر داد و با افزایش هفت هزار و ۱۳۲ واحدی مواجه شد.

روز سه ‌شنبه شاخص کل رشد سه هزار و ۳۳۹ واحدی داشت و روز چهارشنبه سومین روز صعودی بود و سه هزار و ۴۶۱ واحد افزایش یافت تا در این هفته رشد بورس به پنج هزار و ۸۵۹ واحد رسیده و در عدد یک میلیون و ۲۸۸ هزار و ۳۳۷ واحدی بایستد. بازدهی بازار سهام در این هفته مثبت ۰.۵ درصد بوده است.

رشد نمادهای کوچک بازار سرمایه

در هفته گذشته شاخص کل هموزن نیز مانند سایر شاخص های عملکردی بورس روند صعودی داشته است. شاخص کل هموزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین پنج هزار و ۲۷ واحد بالاتر ایستاد و بازدهی مثبت ۱.۵۵ درصدی را ثبت کرد.

این شاخص در روز شنبه کاهش ۱۹۵ واحدی داشت و در روز یک شنبه نیز افت ۶۵۷ واحدی را به ثبت رساند. اما این شاخص در روز دوشنبه تغییر روند داشت و رشد سه هزار ۴۵۱ واحدی را تجربه کرد. شاخص کل هموزن در روز سه شنبه نیز رشد ۷۷۷ واحدی داشت و در روز چهارشنبه نیز هزار و ۶۵۱ واحد افزایش یافت.

رشد ارزش کل معاملات و ارزش معاملات خرد

در هفته ابتدایی اسفند، در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی نسبت به روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل ۱۶۸ هزار و ۲۱۱ میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته ۴۰ هزار و ۴۵۱ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۳۴ هزار و ۱۲۳ میلیاردی هفته پیشین، رشد ۱۸ درصدی داشته است.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بازار سهام دو هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم هزار و ۹۹۴ میلیاردی هفته پیشین، افزایش ۴۱ درصدی داشته است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، رشد ارزش معاملات خرد سهام به معنی رونق نسبی معاملات بازار است. در صورتی که این معاملات به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان و ارزش کل معاملات بالای ۵ هزار میلیارد تومان تثبیت شود، می توان امیدوار به روزهای صعودی و متعادل بازار سرمایه بود.

منبع: خبرگزاری فارس
کد خبر 14098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =