۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
تسلا موفق‌ترین استارت‌آپ

تسلا موفق شد بحران کمبود تراشه و کرونا را در سال ۲۰۲۱ پشت‌ سر بگذارد و رکورد فروش خود را در سه ماهه چهارم به ثبت رساند. این نشان‌دهنده افزایش ۷۱ درصدی نسبت به سال گذشته است. ۳ ماهه چهارم پرقدرت تسلا با ۳۰۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه تحویل شده، شاهد افزایش ۸۷ درصدی تحویل سالانه آن به میزان ۹۳۶ هزار دستگاه بود.

*حوزه‌های اصلی فعالیت تسلا

 تولید خودروهای برقی، باتری‌های ذخیره‌ی انرژی از سطوح خانگی تا توزیع شهری و سلول‎‌ها و پنل‌های خورشیدی

*تسلا زایده ذهن مهندسی خلاق

برخلاف تصورتان آیلان ماسک که در حال حاضر مدیرعامل و همه کاره تسلا به حساب می آید این شرکت آمریکایی را تاسیس نکرده، بلکه تسلا فرزند خلف یک مهندس الکتریک و یک محقق کامپیوتری بود که قصد داشتند یک اتومبیل الکتریکی بسازند که از نظر ظاهر و عملکرد، با یک اتومبیل گازوییلی برابری ‌کند.

*بچه پولدار اضافه شد

مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ برای ساخت این اتومبیل الهام‌بخش، نیازمند سرمایه بودند. ماسک هم به عنوان یک میلیاردر تازه از راه رسیده با یک سهم ۷.۵ میلیون دلاری، وارد داستان شرکت شد. ماسک که این روزها تبدیل به یک افسانه شده یک مخترع، طراح صنعتی، ایده‌پرداز و سرمایه‌گذار است که اولین بازی کامپیوتری‌اش را در ۱۲ سالگی طراحی کرد و فروخت و چندسال پیش دو انسان را با یک فضاپیما به فضا فرستاد.

*قدرت‌نمایی تسلا با رودستر

رودستر اولین خودرویی بود که مجهز به باتری یون لیتیومی بود که می توانست برای بیش از ۳۲۰ کیلومتر با هرشارژ استفاده شود. این خودرو می‌توانست شتاب صفر تا صد معادل ۳.۷ ثانیه را به دست آورد. هر چند مجموعاً در بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، تسلا موفق شد تعداد ۲۲۵۰ دستگاه رودستر را به ۳۲ کشور جهان برساند، اما اهمیت این خودرو فراتر از تعداد فروش است. خودروی تمام برقی که می تواند به سرعت و شتابِ سوپراسپرت‌هایی با موتورهای سنگین و پرمصرف دست یابد آنهم تنها با صرف انرژیِ کاملاً غیرفسیلی و پاک.

*جنگ بر سر مدیرعاملی

از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ که اولین خودرو به صورت رسمی به اولین مشتری تحویل داده شود، تسلا تنش‌های درونی بسیاری را تجربه کرد. تنش‌هایی که البته دقیقا دلیل آن‌ها مشخص نیست. تنها چیزی که معلوم شده این بود که در آگوست ۲۰۰۷ ایلان ماسک به مارتین ایبرهارد زنگ زده و به او خبر دادکه جلسه هیات‌مدیره بدون حضور او برگزار شده، جلسه‌ای که در آن هیات‌مدیره تصمیم گرفتند مارتین ایبرهارد را از سمت مدیرعاملی شرکت تسلا عزل کنند

*نارضایتی مشتریان

برخلاف شروع و معرفی هیجان‌انگیز رودستر، با تحویل به مشتریان مشکلات آن نیز شروع شد. اولین خریداران آن که شاید مهمترین و معروف‌ترین آدم‌ها بودند از ماشین رضایت نداشتند چرا که حدود ۷۵ درصد خودروهای فروخته شده به مشکل خورده بودند و این دلزدگی سلبریتی‌ها و آدم‌های مشهور می‌توانست برای شهرت نوپای برند تسلا گران تمام شود. ماسک تا جایی که می‌توانست با همان محبوبیت خود و توییتر وجهه شرکت را حفظ کرد و اعلام کرد که اولین تولید هر شرکتی می‌تواند مشکلات خاص خودش را داشته باشد و از خریداران خواست ضمن صبور بودن به او اعتماد کنند.

*عرضه اولیه در نزدک

با دریافت چند وام، تسلا از نخستین سال بحران اقتصادی جان سالم به در برد؛ کمپانی آلمانی Daimler نیز حدودا ۱۰%از سهام تسلا را به قیمت ۵۰ میلیون دلار خرید. در همان سال، دپارتمان انرژی ایالات متحده نیز وامی ۴۶۵ میلیون دلاری در اختیار تسلا قرار داد. اما این وام‌ها هم برای برطرف‌سازی تمام مشکلات کافی نبود. بنابراین در سال ۲۰۱۰، تسلا خبر از عرضه اولیه سهام خود در نزدک داد و با فروش ۱۳.۳ میلیون از سهام خود (با ارزش ۱۷ دلار به ازای هرسهم) بیش از ۲۲۶ میلیون دلار جمع‌آوری کرد. در روز عرضه اولیه، سهام کمپانی ارزشی ۴۰ درصد بالاتر از قبل یافت.

*تویوتا هم آمد

طی سال ۲۰۱۰، تویوتا هم وارد میدان شد و ۵۰ میلیون دلار روی تسلا سرمایه‌گذاری کرد تا دو کمپانی به ساخت یک اتومبیل الکتریکی مشترک بپردازند. این همکاری سال‌ها ادامه یافت اما تویوتا بالاخره سهام خود را در سال ۲۰۱۷ فروخت.

*تولیدات تسلا

مدل S(تولید ۲۰۱۲)

صفر تا ۱۰۰ = ۶.۵ ثانیه

باشارژ کامل: پیمودن ۴۸۰ کیلومتر

مدت زمان شارژ باتری ۸۵ کیلوواتی: ۵ ساعت با شارژر ۲۴۰ ولت

مدل X شاسی بلند  (تولید سال ۲۰۱۴)

صفر تا ۱۰۰ = ۳.۲ ثانیه

امکان «رانندگی خودکار»

باشارژ کامل: پیمودن ۵۶۰ کیلومتر

مدل ۳ (تولید ۲۰۱۶)

صفر تا ۱۰۰ = ۴.۴ ثانیه

باشارژ کامل: پیمودن ۵۱۶ کیلومتر

پرفروش‌ترین اتومبیل الکتریکی تاریخ

مدل Y

صفر تا ۱۰۰ = ۳.۳  تا ۵.۵ ثانیه(متفاوت در هر مدل)

باشارژ کامل: پیمودن ۵۲۵ کیلومتر

SEMI

صفر تا ۱۰۰ = ۵ثانیه (بدون بار)

باشارژ کامل: پیمودن ۶۸۰ تا ۸۰۰ کیلومتر

سایبر تراک

صفر تا ۱۰۰ = ۲.۹ثانیه

باشارژ کامل: پیمودن ۸۰۰ کیلومتر

نویسنده: گلاره کحالی

کد خبر 14135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =