مخالفت مجلس با دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد

نمایندگان در جریان بررسی لایحه بودجه با اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مخالفت کردند.

به گزارش بیدار بورس، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با حذف بند (ش) تبصره ۶ ماده واحده این لایحه در خصوص دریافت مالیات ارزش افزوده در مناطق آزاد موافقت کردند.

در بند ش تبصره ۶ حذف شده، آمده بود؛ در سال ۱۴۰۱ مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (وی. اِی. تی) خواهند بود.

پیشنهاد حذف این بند از سوی سلیمی نماینده محلات و دلیجان مطرح شد. وی در خصوص پیشنهاد خود اعلام کرد دریافت مالیات در مناطق آزاد مغایر با بحث سرمایه گذاری و دلسرد شدن سرمایه گذاران در این مناطق خواهد بود.

سلیمی تاکید کرد: معافیت مالیاتی در مناطق آزاد کشور برای تشویق سرمایه گذاری در این مناطق از روز اول تصویب شده بود و نباید در حال حاضر بحث دریافت مالیات در این مناطق تصویب شود.

در ادامه امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مخالفت با پیشنهاد حذف بند (ش)، گفت: نباید به مردم و افکار عمومی آدرس غلط داد. براساس این بند مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی در مناطق آزاد دریافت خواهد شد و سرمایه گذاران همچنان طبق گذشته معاف از مالیات خواهند بود.

وی تصریح کرد: این بند تاکید دارد که مالیات بر محصول نهایی بوده و از تولید و سرمایه گذار اخذ نخواهد شد یعنی اگر یک شخصی در تهران به مسافرخانه یا هتل می‌رود و مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌شود در مناطق آزاد نیز برای استفاده از هتل‌ها یا خرید محصولات باید مالیات بپردازد.

دولت با پیشنهاد حذف موافقت کرد، اما کمیسیون تلفیق لایحه بودجه نیز با پیشنهاد حذف مخالف بود که در نهایت نمایندگان به حذف این بند رأی موافق داده و مالیات بر ارزش افزوده در مناطق ویژه اقتصادی اخذ نخواهد شد.

بررسی پرونده واحدهای تولیدی در اداره امور مالیاتی استان محل استقرار

نمایندگان مجلس با بررسی پرونده واحدهای تولیدی در اداره امور مالیاتی استان محل استقرار موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بازگشتی از کمیسیون تلفیق لایحه بودجه؛ با پیشنهاد الحاق یک جزء به بند (ق) تبصره ۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس جزء الحاقی بند (ق) تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور: 

- سازمان امور مالیاتی مکلف است پرونده‌های واحدهای تولیدی و خدماتی با شخصیت حقوقی یا شخصیت حقیقی یا شخصیت حقوقی دارای یک محل فعالیت را که استقرار واحد تولیدی خدماتی آن‌ها در استان محل استقرار دفتر مرکز آن‌ها نیست، به اداره کل امور مالیاتی استان محل استقرار واحدهای تولیدی خدماتی ارسال کنند.

مجوز مجلس برای واردات ۷۰ هزار دستگاه خودروی سواری


نمایندگان مجلس با واردات ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری دوگانه‌سوز هیبریدی و برقی موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بازگشتی از کمیسیون تلفیق لایحه بودجه؛ با اصلاح بند الحاقی ۱ تبصره ۷ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
براساس بند الحاقی ۱ تبصره ۷ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور:
به منظور تامین مالی شبکه راه آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی، برقی، پرسرعت و قطار شهری و تکمیل طرح‌های نیمه تمام در خطوط ریلی و اصلاح نقاط حادثه خیز در جاده‌ها، توسعه فرهنگ حمل و نقل و ارتقاء مدیریت عبور و مرور و ناوگان حمل و نقل به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ از محل ارز غیر صادراتی و با رعایت سیاست‌های کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات براساس مقررات توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با حقوق ورودی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد اقدام و درآمد ناشی از آن را پس از گردش خزانه به حساب ردیف شماره پنجاه این قانون واریز کند.
اقلام وارداتی نیز شامل تعداد ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری دوگانه‌سوز هیبریدی و برقی، تعداد ۱۰ هزار دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچالدار و کشنده، تعداد ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری و درون‌شهری، تعداد یک هزار دستگاه واگن و واگن یخچال دار و تعداد ۵ هزار دستگاه دستگاه ماشین آلات سنگین راهسازی اعم از نوع ساخت یا حداکثر ۵ سال ساخت می‌شود.

کد خبر 14412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =