صندوق‌های سرمایه گذاری مجاز به فعالیت در بازار اختیار معاملات بورس کالا شدند

صندوق‌های سرمایه گذاری طبق ابلاغیه جدید سازمان بورس، مجاز به فعالیت در بازار اختیار معاملات بورس کالا شدند.

به گزارش بیداربورس، سازمان بورس و اوراق بهادار در تصمیمی جدید اعلام کرد صندوق‌های سرمایه گذاری مجاز به فعالیت در بازار اختیار معاملات بورس کالا هستند تا علاوه بر متنوع سازی سبد دارایی صندوق ها، امکان پوشش ریسک سرمایه گذاری در بازار کالا نیز برای صندوق ها فراهم شود.

براساس این گزارش، متن ابلاغیع رضا نوحی حفظ آباد سرپرست مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس به شرح زیر است :

*متنوع سازی سبد سرمایه گذاری صندوق های کالایی

براساس این گزارش، ابزار گواهی سپرده کالایی جهت تکمیل زنجیره ابزارهای معاملاتی بر روی کالاها در بورس کالا طراحی شده و وجود زنجیره کامل از ابزارهای معاملاتی، موجبات بهینه سازی سرمایه گذاری برای فعالان بازار سرمایه در حوزه کالایی را فراهم و معاملات آنان را تسهیل کرده است.

به عنوان نمونه درحال حاضر برای محصول زعفران در بورس کالا، ابزارهای معاملاتی مختلف شامل گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی و اختیار معامله جهت سرمایه گذاری مستقیم در دسترس سرمایه گذاران است و برای سرمایه گذاری غیر مستقیم نیز سرمایه گذاران قادر به سرمایه گذاری در صندوق های کالایی کشاورزی تأسیس شده در بورس کالا جهت انتفاع از نوسانات قیمت کالاهای کشاورزی اعم از زعفران خواهند بود.

علاوه بر صندوق های سرمایه گذاری کالایی کشاورزی، سایر صندوق ها هم در بازار گواهی سپرده کالایی فعالیت دارند.

ابزار گواهی سپرده کالایی به عنوان یک دارایی با نوسانات متفاوت با سهام و سایر دارایی ها می تواند برای متنوع سازی سبد سرمایه گذاری صندوق های کالایی بکار گرفته شود. بنابراین صندوق هامی توانند بخشی از سرمایه را به گواهی سپرده کالایی و انتفاع از نوسانات قیمت کالاها که تابعی از نوسانات قیمت های جهانی کالا و تورم داخلی است، اختصاص دهند. به ویژه در زمان هایی که نوسانات قیمت ها در بازار سهام مطلوب صندوق های سرمایه گذاری نیست توجه به بازار گواهی سپرده کالایی اهمیت ویژه ای دارد.

در این بین کالاها نیز می توانند نوسانات قیمتی نامطلوبی به همراه داشته باشند. بنابراین امکان پوشش ریسک سرمایه گذاری در بازار کالا به وسیله ابزارهای مشتقه ضروری خواهد بود.

کد خبر 14507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =