۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
سایه شوم برجام بر سر بازار سهام

مدیر مالی و تأمین منابع سبدگردان فراز با اشاره به بازار روز گذشته گفت: دیروز  شاخص کل بازار سرمایه، بیش از ۱۵ هزار واحد ریزش داشت و این ریزش بیشتر مختص به سهامی بود که سهامداران آنها را بعنوان سهام قوی بازار می‌شناسند و سهامی شناخته شده و با بنیاد قوی هستند.

محمد امین فرجاد فر در گفت‌وگو با بیداربورس افزود: اگر بخواهیم با نام بردن نمادها به بررسی بازار روز شنبه بپردازیم میتوان از سهام شستا، خساپا، خودرو، وتجارت، وبصادرات، وبملت، فملی، فولاد، شبندر، شپنا و ... نام برد. این اسامی را سهامداران بعنوان شناخته شده ترین و شاید بتوان گفت اصلی ترین سهام بازار سرمایه ایران می‌شناسند.
فرجاد فر گفت: نکته مهم بعدی در اظهارات قبلی خود عرض کرده بودم که در صورت رفع تحریم‌ها در صنایع بانکی و خودرویی‌ها و حمل و نقل میتوان شاهد بهبود اوضاع و افزایش رقم درآمدهای عملیاتی آنها بود، نه تنها بنده بلکه تمام بزرگان و صاحب نظران بازار سرمایه عقیده بر این موضوع داشتند و به محض بروز خبرهای مثبت و سیگنال‌های مثبت راجع به احیای برجام و روند مثبت مذاکرات سهامداران اقدام به خرید این سهام نمودند و این موضوع میتوانست اتفاقات بسیار خوبی را برای اقتصاد و بازار سرمایه کشور رقم بزند اما متاسفانه پس از انتشار اخبار منفی در پایان هفته گذشته، سهامدارانی که تا قبل از این ضررهای زیادی را تجربه کرده بودند و به هیچ عنوان تحمل و ظرفیت تجربه مجدد این اوضاع را ندارند و ترس از این موضوع سبب آن شد که به سرعت اقدام به خروج نقدینگی خود و فروش سهام پرداختند.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: روزهای آتی بازار را هم میتوان معلول اتفاقات مذاکرات هسته ای دانست و چنانچه مذاکرات دوباره به روند قبلی خود برگردد میتواند منجر به بهبود اوضاع بازار سرمایه و ورود نقدینگی به این بازار و افزایش تقاضا برای خرید سهام شود و این تزریق نقدینگی میتواند جان دوباره ای هم به بازار سرمایه هم به دولت و هم به شرکت ها و صنایع گوناگون دهد و در نتیجه آن میتوان شاهد شکوفایی اقتصادی به معنای واقعی کلمه باشیم.
وی گفت: اما چنانچه مذاکرات به سرانجام نرسد شاید باید به اصطلاح اساتید بازار سرمایه، شاهد درجا زدن بازار و حتی ریزش آن باشیم و این که موضوع میتواند موجب بی‌اعتمادی بیش از پیش سهامداران و سرمایه گذاران به دولت و بازار بورس شود که نتیجه آن میتواند افزایش تعهدات دولت و اجبار آن به چاپ پول و قرض گرفتن و برداشت از بانک مرکزی شود که مسبب ایجاد تورم بسیار شدیدتر در سال ۱۴۰۱ شود.
فرجادفر در پایان گفت: به هرحال باید منتظر ماند تا نتیجه قطعی مذاکرات مشخص شود تا بتوان استراتژی صحیحی را برای معاملات خود در دستور کار قرار داد.

کد خبر 14697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =