۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
۱۴۰۱  سال بورس خواهد بود 

تحلیلگر بازارسهام با اشاره به وضعیت روز گذشته بازار سهام گفت:در پایان معاملات دیروز  شاخص کل  با ۲۴۹۲ واحد افزایش به ۱۳۳۷۲۶۹ واحد رسید شاخص هم وزن نیز با رشد ۲۲۱ واحد، عدد ۳۴۰۱۷۸ واحد را نشان میدهد. پی به ای فورواد بازار به عدد جذاب ۵.۵۵ واحد رسیده است.  

یوسف امیدی در گفت‌وگو با بیداربورس افزود: دیروز گروه خودرو متاثر از خبرهای مثبت حمایت حاکمیتی از این گروه با رشد دسته جمعی مواجه شدند. گروه بانکی هم با تقویت امیدها به از سرگیری مذاکرات هسته ای متعادل و مثبت معامله شدند. گروه حمل و نقل که در ۱۹ ماه اخیر افت های قیمتی سنگینی تجربه کردند به قیمت های جذابی رسیدند و امروز پرتقاضا بودند عمدۀ شرکتهای گروه سیمان و انبوه سازی هم مثبت بودند همینطور گروه نیروگاهی و یوتیلیتی. اما شرکتهای با اصطلاح فراکاپ، علیرغم کم ریسک و پرپتانسیل بودن مورد اقبال بازار نبودند در بقیه گروه ها، بنظر میرسید وضعیتی بدون روند  و خنثی داشتند.
امیدی به عوامل تآثیرگذار بازار امروز اشاره کرد و کفت: در واپسین روزهای سال ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران وضعیتی افتان و خیزان دارد شاخصی که سایۀ جنگ ارتش پوتین-اوکراین و همچنین مذاکرات هسته ای روی آن سایه افکنده است. رشدهای یکباره قیمت نفت و گاز جهانی، قیمت سهام شرکتهای گروه پالایش و پتروشیمی را متلاطم کرده؛ بطوریکه در گروه پالایشی رشد مناسبی در کرک اسپردها را شاهد بوده ایم اوره و متانولی ها تا زمانی که بحرانهای مذکور وجود داشته باشند پرتقاضا خواهند بود اما در صنایع پایین دستی پتروشیمی احتمالا در آینده افت هایی در سودآوری را ببینیم.
وی در ادامه افزود: گروه های سنگ آهنی، فولادی و فلزات رنگین هم متأثر از افزایش قیمتهای جهانی، نوسانات گسترده ای را شاهد بودند عدم امکان صادرات و اختلالات در حمل و نقل، باعث کمبود عرضه محصولات این گروه ها در جهان و بخصوص در اروپا  شده است پیش بینی می شود تا زمانی که جنگی روسیه بر اوکراین تحمیل کرده به صلح منجر نشود قیمت ها همچنان بالا و رو به رشد باقی بمانند.
این تحیل گر بازار سهام گفت:چنانچه خبرهای گشایش سیاسی در پروندۀ هسته ای صحت داشته باشد به احتمال قوی، گروه های بانکی و خودرویی امروز با تقاضای زیادی مواجه باشند با لیدری بازار توسط این گروه ها، احتمالا کلیت مارکت امروز و روز شنبه مثبت خواهد بود.
امیدی در پایان به چشم انداز بازار در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد  و گفت: به شرط برقراری شروط زیر، انتظار میرود اقتصاد ایران به ریل صحیح آن برگردد: 
اگر به سمت تغییر استراتژی از تقابل به تعامل بیشتر با دنیا حرکت کنیم. اگر از سرشاخ شدن با دنیا و چسبیدن به کلیشه های نامفهوم و بی اساس دور شویم.
اگر قوانین جاری را با شرایط لازمه بین المللی) مثل پذیرش و تصویب FATF (آداپته کنیم.
اگر دولتمردان از مشورت با متخصصین سیاسی و اقتصادی بهره ببرد و علم به سطوح تصمیم گیری مدیران رسوخ کند.

امیدی گفت: به عقیده من تنها در این صورت، به امید خدا، معیشت مردم رو به بهبود خواهد نهاد. تنها در این صورت شرکت های ما کالا و خدماتشان را بیشتر و بهتر خواهند فروخت و شرکتهای فرسوده با تجهیزات جدید و تکنولوزی نو بازسازی خواهند شد  . در صورت ایجاد اتمسفری که ذکر شد معتقدم بورس پتانسیل کسب رتبه پربازده ترین کلاس دارایی خواهد داشت و سال آینده، سال بورس خواهد بود و میشود به آیندۀ اقتصاد ایران خوشبین شد.

کد خبر 14829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =