پیش‌بینی جدید از اقتصاد ایران با تورم و نرخ بیکاری ۳۲ و ۱۰ درصدی

صندوق بین‌المللی پول برآوردها از رشد اقتصاد دنیا در سال جاری میلادی را کاهش داد و برای اقتصاد ایران رشد ۳ درصدی، تورم و نرخ بیکاری ۳۲.۳ و ۱۰.۲ درصدی پیش‌بینی کرد.

به گزارش بیداربورس، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد رشد اقتصاد دنیا در سال جاری و آینده میلادی برابر با ۳.۶ درصد باشد یعنی ۰.۸ و ۰.۲ درصد کمتر از آنچه در ژانویه تخمین زده‌ شده بود.

علت کاهش یک درصدی رشد اقتصاد دنیا نتیجه جنگ اوکراین اعلام شده و سخت‌تر شدن تحریم‌های غرب علیه روسیه و هدف قرار دادن صادرات انرژی، باعث کاهش بیشتر تولید جهانی می‌شود. یکی دیگر از دلایل کاهش رشد اقتصاد دنیا کند شدن روند رشد اقتصاد در چین به‌ دلیل تشدید قرنطینه‌های کرونایی است.

براین اساس، رشد ۳ درصدی برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ پیش بینی شده که نسبت به رشد ۴ درصدی سال قبل یک درصد کاهش خواهد داشت. همچنین نرخ تورم با کاهش قابل ملاحظه به ۳۲.۳ درصد می رسد. نرخ تورم ایران در سال پیش از آن ۴۰.۱ درصد برآورد شده است.

وضعیت تراز حساب های جاری ایران در سال ۲۰۲۲ بهبود خواهد یافت. در حالی که سال گذشته معادل ۲ درصد تولید ناخالص داخلی بود. این رقم برای سال جاری معادل ۳.۵ درصد GDP پیش بینی شده است. نرخ بیکاری هم ۱۰.۲ درصد پیش بینی شده که در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۹.۸ درصد اعلام شده بود.

کد خبر 15835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =