خلاف شعارهای رئیسی است

یک کارشناس بازار سرمایه با گلایه از اتفاقات سیستماتیکی همچون تصمیم‌گیری‌های دولت و افراد وابسته به هیات دولت در رابطه با بازار سرمایه، گفت: متاسفانه علارغم تذکرات مفصل و درخواست‌های ویژه فعالان، بورس مورد توجه دولت و مسولان قرار نگرفت، اتفاقاتی نظیر شایعه کاهش نرخ بهره بانکی، فروش خودرویی‌های تو دلی و یا بحث نامه محرنامه ممنوعیت عرضه خودرو در بورس کالا که آرامش بازار را از بین میبرد، خلاف شعارهای رییس جمهور است.

حمیدرضا جیهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با بیدار بورس با اشاره بر روند صعودی برخی سهام بنیادی و مناسب از لحاظ P/E در هفته‌های اخیر گفت: بازار با شیب ملایم صعودی حرکت داشت تا زمانی که شاخص به مقاومت ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی نزدیک و پس از آن در حالت نوسان کوتاه مدت و درجا زدگی قرار گرفت.

دلایل رشد بازار

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص توجه بازار به بحث‌های بنیادین و دور از حوزه کلان سیاسی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بازار به دلیل اخبار تورمی، بند P/S شرکت‌های تولیدی، دور نمایی نرخ دلار، فروش کامودیتی‌ها، حوزه نفت جهانی و مولفه‌های اقتصاد بین الملل دور نمای خوبی دارد.

صف‌ فروش‌ سنگین نداریم

جیهانی خاطر نشان کرد: در عین حال که برخی روزها اخبار باعث برهم زدن جو روانی بازار می‌شود اما در کلیت بازار در شرایط کنونی مورد اقبال فعالان اقتصادی است و ما صف‌های فروش‌ خیلی سنگین و روندهای هیجانی را کمتر میبینیم و بازار به سمت و سوی منطقی خود در حال حرکت است.

وی با اشاره بر اینکه روند فرسایشی مذاکرات برجامی و اتفاقاتی همچون توقیف نفتکش‌های یونانی که در هفته گذشته رخ داد دیگر تاثیر چندانی بر روند بازار سرمایه ندارد، خاطر نشان کرد: این اتفاقات دیگر زمینه شکل‌گیری صعود و نزول های هیجانی را ایجاد نمیکند، و تنها میتواند نقدینگی را از برخی سهام به دیگر سهامی که از این فضا مصون مانده‌اند، منتقل کند.

اتفاقات، خلاف شعارهای رئیسی است

این کارشناس بازار سرمایه بعضی از اتفاقات سیستماتیکی همچون تصمیم‌گیری‌های دولت و افراد وابسته به هیات دولت را در رابطه با بازار سرمایه خلاف شعارهای رییس جمهور دانست و گفت: متاسفانه علارغم تذکرات مفصل و درخواست‌های ویژه فعالان، بازار مورد توجه دولت و مسولان قرار نگرفت مانند اتفاق شایعه کاهش نرخ بهره بانکی، فروش خودرویی‌های تو دلی و یا بحث نامه محرنامه ممنوعیت عرضه خودرو در بورس کالا که این موارد خلاف شعارهای رییس جمهور است.

جیهانی در پاسخ به اینکه ممنوعیت یکباره فروش خودرو توسط وزارت صمت در بورس کالا چه تاثیری بر بورس خواهد داشت، توضیح داد: بورس کالا بخشی از دماسنج اقتصاد است و اتفاقاتی که در آن رخ دهد قطعا تاثیر خود را در بازار اوراق و سهام نشان میدهد به همین منظور دولت باید بیشتر به نتایج سیاست‌گذاری‌های خود توجه کند تا فضای عدم قطیعیت به بازار تحمیل نشود.

حرکت به سمت مقاومت روانی

وی در رابطه با روند معاملات هفته آتی، گفت: بازار در محدوده ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی با نوسان ۳ تا ۵ درصدی بکار خود ادامه خواهد داد و برخی از صنایع که گزارش‌هایی در راه دارند احتمال اصلاح P/E بازار را فراهم میکنند تا بازار به سمت مقاومت روانی ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی حرکت کند.

کد خبر 17776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =