دلار نیما اختلاف ۳۰درصدی با دلار آزاد را پر میکند

محمد ‌حسین حقیقی، با بیان اینکه اکثر شرکت‌های شاخص ساز بورسی نمادهای کالایی و دلاری است، تسریع کرد: نوسانات قیمت دلار و تفاوت قیمت دلار آزاد با دلار نیمای باعث شده تا این صنایع کم‌رمق به معاملات خود ادامه دهند، اما بنظر میرسد دیر یا زود امکان رسیدن دلار نیما به دلار آزاد فرا برسد.

محمد ‌حسین حقیقی، کارشناس بازار سرمایه آغاز معاملات امروز(شنبه ۲۱ خردادماه) بورس تهران را متعادل، کم رمق و کم‌حجم دانست و به بیدار بورس، گفت: با وجود تحرکات نسبی سمت تقاضا در برخی صنایع و تک نمادها، کلیت معاملات با افزایش نسبی فشار فروش مواجه شده و در شرایطی که ارزش معاملات خرد در سطح ۳۵۰۰ میلیارد تومان قرار گرفته است.

وی افزود:البته در چنین شرایطی شاهد خروج بیش از ۴۷۰ میلیارد تومان نقدینگی از سوی حقیقی‌ها بودیم، شاخص کل بورس با افت ۰.۱ درصدی و شاخص هم وزن با افت حدود ۰.۴ درصدی روبرو شدند.

بورس در سایه بلاتکلیفی برجام

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اکنون اخبار امیدوارکننده‌ای از مذاکرات برجامی به گوش نمی‌رسد، تاکید کرد: همین بلاتکلیفی در نتیجه مذاکرات به جهت تاثیر آن بر نرخ دلار و البته انتشار اخبار و شایعات در خصوص اقدامات پولی بانک مرکزی و اثر آن بر ارزش‌گذاری سهام در کنار تصمیمات خلق الساعه در صنایع مختلف چون عدم عرضه خودرو در بورس کالا سبب شده تا بورس در نوعی ترس و ابهام فرو برود.

جاماندگی بورس از دلار ۳۲ هزار تومانی

او ادامه داد: در شرایطی که دلار آزاد در حال سقف‌شکنی است، بر خلاف سایر بازارهای موازی بورس از دلار ۳۲ هزار تومانی جا مانده است؛ با این حال تکنیکالیست‌ها نام این نوع تغییر فاز بازار را اصلاحی موقتی تا حوالی محدوده ۱.۴۸۰ میلیون واحد می‌گذارند و البته که تعبیر درستی نیز هست، اما همگی خوب می‌دانیم که خاطره تلخ سال ۹۹ با کوچکترین تلنگری سر باز می‌کند.

معاملات کم‌رمق با قیمت‌های جهانی

حقیقی افزود: اما نظر به آنکه بخش قابل توجهی از نمادهای بزرگ و تاثیرگذار بر شاخص را نمادهای کالایی و دلاری تشکیل می‌دهند، نوسانات قیمت‌های جهانی و انتشار اخبار در این حوزه نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر ذهنیت معامله‌گران نسبت به سودسازی احتمالی این نمادها گذاشته و به نوعی فضای کلی معاملات را کم‌رمق کند.

تفاوت ۳۰درصدی دلار نیما و بازار آزاد

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در پی افزایش نرخ تورم آمریکا و در صورت واکنش‌های احتمالی فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره، بازارهای جهانی بویژه کامودیتی‌ها می‌توانند با شوک روبرو شوند، اظهار کرد: از سویی مبنای تسعیر ارز و مصارف ارزی نمادهای صادرات محور نرخ نیمایی است که اکنون حدود ۳۰ درصد با نرخ آزاد تفاوت دارد و به نوعی این شرکت‌ها در حالت عادی باید ارزهای خود را ۳۰ درصد پایینتر از نرخ آزاد به ریال تبدیل کنند.

او بیان کرد: البته ما معتقدیم که دیر یا زود نرخ نیما چاره‌ای جز نزدیکی به نرخ آزاد ندارد و این مساله می‌تواند حاشیه امنی برای این شرکت‌ها باشد.

چرا بورس از دلار جاماند؟

حقیقی اضافه کرد: این مسائل سبب شده‌اند تا بازار سرمایه با وجود تمامی پتانسیل‌های موجود و در شرایطی که شاهد اوج گیری انتظارات تورمی هستیم، از دلار ۳۲ هزار تومانی جا بماند و حتی صنایعی چون پالایشی‌ها که به جهت افزایش قیمت نفت و سطوح قابل قبول کرک اسپرد می‌توانند با رشد سودآوری قابل توجه روبرو شوند. آنچنان که باید و شاید با اقبال روبرو نشوند. طبیعتاً تداوم این رفتارهای هیجانی و جدا نشدن راه سهام ارزنده از سایر نمادها می‌تواند دقت پیش‌بینی معامله‌گران را کاهش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: با تمام اینها طبیعتاً با رشد نقدینگی و تورم انتظاری موجود و با توجه به گارد صعودی نرخ دلار در آستانه فصل مجامع، بازار سرمایه که می‌تواند مقصد مناسبی برای ورود نقدینگی سرگردان باشد و به عنوان سپر تورمی عمل کند، راه خود را در میان‌مدت پیدا کرده و حتی می‌تواند به کانال ۱.۶ میلیون واحد نفوذ کند.

حقوقی‌ها نیایند بازار درجا میزند

وی با اشاره به اینکه احتمال رکود در اقتصاد جهانی قوت گرفته و بازار سهام همچنان به نرخ دلار بی‌توجه است، افزود: ممکن است سمت تقاضا همچنان محتاطانه پا به میدان معاملات بگذارد و اصلاح قیمت سهام و یا حتی روند خنثی معاملات بیشتر به طول انجامد.

او ادامه داد: در نهایت از آنجا که شیب نمودار شاخص معمولاً بر چگونگی آغاز معاملات در روز آتی اثرگذار است، احتمالاً بخشی از عرضه‌های ساعات پایانی به ابتدای معاملات فردا سرایت خواهدکرد و در صورتی که سمت تقاضا و البته حقوقی‌ها برای تغییر روند کلی معاملات به میدان نیایند، روند کم‌رمق معاملات فعلاً تداوم خواهدداشت.

کد خبر 17850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =