سایه انتخابات ریاست جمهوری بر بورس

بازار سهام از زمان مردمی شدن تا عبور از شاخص دومیلیون واحدی ۶ ماه در صعود بود اما حالا زمان ریزش بازار از روند صعودی بیشتر شده است. در عموم موارد وقتی بازار طی ۶ ماه صعود می‌کرده، اصلاح حدود ۲ ماه بوده است. یا وقتی بازار نگران مساله‌ای بوده که نیازمند شفافیت زمانی بوده، طول دوره انتظار و فرسایش بازار ۴ ماه بوده است. این اولین مرتبه‌ای است که طول دوره نزول بیشتر از طول دوره صعودی می‌شود.

به گزارش بیدار بورس، بازار سهام از زمان مردمی شدن تا عبور از شاخص دومیلیون واحدی ۶ ماه در صعود بود اما حالا زمان ریزش بازار از روند صعودی بیشتر شده است. در عموم موارد وقتی بازار طی ۶ ماه صعود می‌کرده، اصلاح حدود ۲ ماه بوده است. یا وقتی بازار نگران مساله‌ای بوده که نیازمند شفافیت زمانی بوده، طول دوره انتظار و فرسایش بازار ۴ ماه بوده است. این اولین مرتبه‌ای است که طول دوره نزول بیشتر از طول دوره صعودی می‌شود.


اگر شستا و ETF ها نبودند...
شاید اگر بازار سهام به این شکل مردمی نشده بود و با شیب ملایمی رشد می‌کرد، امروز شاخص در نقطه‌ای بالاتر خود به خود متعادل شده بود. به عبارتی اگر شستا و ETF ها نبودند و کدهای معاملاتی از ۴ الی ۵ میلیون عبور نکرده بود، امروز بازار سهام متعادل‌تر و در ارتفاعی بالاتر نسبت به امروز بود.
 

براساس P.E ارزیابی نکنید
"توجه کنیم که ارزیابی بازار بر اساس p.e امری ناصحیح است. از ۸۰۰ نمادی که در بازار حضور دارند، شاید ۲۰۰ نماد بر مبنای p.e معامله می‌شوند ضمن اینکه در گراف p.e که عموما تحلیل می‌کنند، شرکت‌های زیان‌ده حذف شده‌اند در حالی که اینها نیز بخش مهمی از بازار هستند. بازار از بانکی‌ها و خودرویی‌ها اثر مهمی می‌گیرد در حالی که در نمودار p.e آنجا که اینها زیان‌ده هستند حذف شده‌اند لذا گراف p.e از اساس، داده صحیحی به مخاطب نمی‌دهد.
 

بانکی ها در نقطه تعادل ارزش بازار دلاری
به لحاظ ارزش بازار، بسیاری از بانکی ها به نقطه تعادل ارزش بازار دلاری خود رسیده‌اند. به طور مثال بانک ملت اواخر سال ۹۸ که دلار ۱۴ هزار تومان بود ۴۰ همت ارزش بازار داشته و هم‌اکنون ۷۴ همت ارزش بازار دارد. ازین زاویه بازده واقعی وبملت برای سرمایه گذار صفر بوده این در حالی است که شاخص مسکن در آن زمان ۱۳ میلیون تومان و هم‌اکنون بالای ۲۸ میلیون تومان است. به عبارتی برخی شرکت‌های بزرگ کمترین بازدهی را نسبت به شاخص، بازارهای موازی و هر کالای دیگری داشته‌اند.
 

بانکی ها بدشانس ترین گروه بورسی
بانکی‌ها را شاید به عنوان بدشانس‌ترین گروه باید نامید. این گروه با امضای برجام به جای صعود، دچار سقوط شد. علت این مساله بحران موسسات غیرمجاز بود که دامن بانک‌ها را گرفت و آقای سیف تکلیف کرد که بانک‌ها ذخائر خود را اصلاح کنند اما حالا بانک ها ذخائر خود را به درستی اعمال کرده‌اند و انضباط مناسبی از سوی بانک مرکزی در سیستم بانکی به وجود آمده است لذا در مقطع فعلی که بانک مرکزی در بازار بین بانکی دخالت دارد و اجازه رقابت سود نمی‌دهد، بانک‌ها شکل دیگری دارند اما مشاهده می‌شود که بازار سهام کمترین بازدهی را در این شرکت‌ها خلق کرده و علی رغم آنکه به آینده سیاسی و برجام اعتقاد دارد اما این مساله را به بانک‌ها تسری نداده است. انگار که فعالین بازار فراموش کرده‌اند که روزگاری با سیگنال مثبت جهانی شدن و رفع تحریم‌ها صنعت بانک و خودرو پیشتاز رشد بوده‌اند.
 

وزن دهی بازار به مسائل منفی
بازار در این مقطع نگرش جزء به جز صحیحی ندارد و به طور مثال با خبرهای مثبت سیاسی اوره‌ای نمی‌خرد. اوره چون از سوی دولت‌ها خریداری می‌شود، بیشترین تاثیر را از تحریم گرفته و اوره ایران ۷۵ درصد قیمت جهانی است. اگر برخی به برجام اعتقاد دارند منطقا باید اوره ای خریداری کنند اما این موج خرید را نمیبینیم! ازین زاویه بازار به مسائل منفی وزن می دهد و این بازار نیازمند گذر زمان است تا ذهن تخریب شده بازار، بهبود یابد.
 

سایه انتخابات ریاست جمهوری بر بورس
دولت فعلی با مساله بورس آسیب جدی به خود وارد کرده و در انتخابات پیش رو، رقبا قطعا به این مساله ورود می‌کنند. دولت فعلی استفاده بسیار اندکی از بازار سرمایه برد و در مقابل آسیب سیاسی با اهمیتی را تقبل کرد. تنها ۱۰ روز معاملاتی از سال ۹۹ باقی مانده و ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ انتخابات برگزار می‌شود. نامزدها در اردیبهشت ثبت نام می‌کنند و فرآیند تایید صلاحیت نیز ۵ روز خواهد بود. ازین زاویه دولت فعلی برای باقی ماندن در قدرت اولا باید موقعیت سیاسی خارجی خود را احیا کند تا آمریکا به برجام بازگردد و فضای منفی سیاسی در خصوص بازار سهام را به گونه‌ای تغییر دهد که به عنوان یک حربه از سوی مخالفین مورد استفاده قرار نگیرد.

کد خبر 1788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =