مذاکرات برجامی با قیمت دلار چه می‌کند؟

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کاهش قیمت‌های جهانی تاثیر بیشتری از برجام بر روی بورس ایران وارد کرده، تصریع کرد: اگر در کوتاه مدت مذاکرات برجامی به سرانجام برسد احتمال دلار ۲۸ تومانی دور از ذهن نخواهد بود و اگر این اتفاق رخ ندهد انتظار دلار ۴۰ تومانی را هم باید داشته باشیم.

 مهدی قلی‌پور، مدیر عامل سبدگردان الماس با اشاره به مساله برجام به بیداربورس گفت: بی نتیجه ماندن مذاکرات در قطر بر وضعیت بازار بویژه چند صنعت مثل خودرو، بانک، حمل و نقل بی تاثیر نخواهد بود. افت مجدد قیمت های جهانی در هفته‌ای که گذشت، عامل مهمی برای بورس بود و از آنجا که همچنان شاهد فاصله ارز نیمایی با ارز بازار آزاد هستیم و نحوه عملکرد شرکتها در مورد ارز توافقی مشخص نیست، بازار کامودیتی محور ما را دچار ریزش کرده است.
وی با بیان اینکه افت بازارهای سرمایه مقیاسی جهانی به خود گرفته و همچنان باید منتظر رشد بیشتر در نرخ بهره استقراض دولتی در اقتصادهای بزرگ باشیم. ادامه داد: همچنین عرضه اوراق بدهی دولتی همچنان نقدینگی را در بازار می بلعد و کسری بودجه دولت هم از این نظر و هم از نظر فشار مالیاتی و عوارضی به صنایع رمق بازار سرمایه را گرفته است.
قلی‌پور در پاسخ به اینکه بازار سرمایه را در کوتاه مدت چطور پیش‌بینی میکنید، گفت: آینده کوتاه مدت بازار را رکودی می‌بینم، چرا که هم قیمت‌های جهانی پتانسیل افت بیشتر را دارند و هم نرخ بهره در بازار داخلی چه بین بانکی، چه در سطح شعب برای سپرده و چه بازار بدهی یا رشد یافته  یا پتانسیل رشد را خواهد داشت.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رشد دلاری بازار را هم با توجه به کنترل توسط بانک مرکزی در کوتاه مدت بعید می‌بینم، ادامه داد: برای بلند مدت تا پایان سال به نظر با فرض تعمیق کسری بودجه، نرخ‌های دلار چه نیمایی و چه بازار آزاد به اندازه ای رشد خواهد یافت که بازار سرمایه را رشدی کند.
وی  با بیان اینکه نگرانی هایی هم از سیاست دولت برای افزایش نرخ بهره با هدف کنترل تورم شنیده می شود، اظهار کرد: اگر این امر تحقق یابد به ضرر بازار خواهد بود و همچنین اخبار مثبت در مورد برجام هم می تواند با موتور محرکه چند صنعت بازار را رشدی کند.  
قلی پور با بیان اینکه به نظر مذاکرات برجامی دیر یا زود به نتیجه خواهد رسید، توضیح داد: مساله زمان هست، هر چه دیرتر محقق شود رشد نرخ ارز بیشتر خواهد بود، اگر در یک سال آینده به نتیجه نرسد احتمالا دلار در کوتاه مدت به ۳۵ و تا پایان سال به بیش از ۴۰ هزار تومان برسد.
وی با اشاره به اینکه اگر مذاکرات در کوتاه مدت به نتیجه برسد، نرخ دلار به کجا خواهد رسید، اضافه کرد: این احتمال وجود دارد دلار با افت موقت به ۲۸ تومان برسد، سپس مجدد تا پایان سال به کانال ۳۰ هزار وارد شود و از سال های بعد متناسب با وضعیت نقدینگی، کسر بودجه و تراز تجاری رشد کند.  
این کارشناس بازار سرمایه صنایع غیر کامودیتی محور را در حال حاضر صنایع پرپتانسیل دانست و بیان کرد: برخی شرکت ها در صنعت غذایی، زراعت، دارو، املاک و مستغلات و شاید لاستیک و پلاستیک در کوتاه مدت پتانسیل بیشتری داشته باشند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 18801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =