اروپا و آمریکا بعد از مذاکرات دوحه نا امید شدند

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه گفت: اروپا و آمریکا بعد از مذاکرات دوحه نا امید شدند و فرصت زیادی برای احیای برجام نمانده است.

به گزارش بیداربورس، قاسم محبعلی درباره دورنمای دستیابی به توافق احیای برجام به انتخاب گفت: پیش از شرع دور جدید مذاکرات احیای برجام در دوحه، امیدواری‌هایی بود اما با اتفاقات دوحه برای طرف‌های اروپایی و شاید برای ناظران داخلی به یأس تبدیل شد. چرا که طبق ادعای طرف مقابل، ایران خواسته‌های خارج از برجام را مطرح کرده و مذاکرات به شکست برخورد.

وی ادامه داد: آینده نسبتا مبهم به نظر می‌رسد و فرصت زیادی برای احیای برجام نیست. همچنین شهریور احتمالا گزارش بعدی آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران و عدم همکاری به شورای حکام خواهد رفت و شاید قطعنامه جدید برای ارجاع پرونده به شورای امنیت صادر شود. بنابراین اوضاع چندان روشن نیست و مبهم است. مگر اینکه تصمیماتی گرفته شود تا شرایط تغییر کند.

محبعلی درباره تحقق ضمانت‌های خواسته شده ایران از جمله عدم‌ استفاده از ساز و کار ماشه و اعمال تحریم های جدید آمریکا توضیح داد: آنچه قابل به‌ دست آوردن است، همان چارچوب برجام و توافقات قبلی است. تصور امتیازات بیشتر، صحیح نیست. ممکن است طرف‌هایی مثل روسیه ایران با تشویق کنند برای افزایش خواسته‌ها ، زمینه عدم توافق یا تعویق را فراهم کنند اما اگر منافع ملی ایران مطرح باشد امکان احیای برجام در همان چارچوب قبلی وجود دارد.

کد خبر 18860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =