اولین افشا از رانت اطلاعاتی عرضه سهام با افزایش ۱۲۸ درصدی

سازمان بورس برای اولین بار جزئیات سوءاستفاده از رانت اطلاعات پنهان عرضه سهام توسط معاون سرمایه یک شرکت با جریمه ۱۶.۲ میلیارد تومانی و حبس تعزیری را اعلام کرد.

به گزارش بیدار بورس، سازمان بورس اعلام کرد: پس از وصول گزارش نظارت شرکت بورس تهران درباره افزایش ۱۲۸ درصدی قیمت سهام یکی از شرکت‌های بورسی، معاملات در بازه مذکور مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد، زمان عرضه سهام از طرف برخی کارگزاری‌ها، سهم‌ها به مبالغ قابل توجهی از سه شخص حقوقی مرتبط با سهامدار عمده شرکت منتقل شده است.

بر اساس این گزارش، ماجرا از این قرار بود که معاون وقت سرمایه‌گذاری شرکت که اطلاعات نهانی زمان عرضه سهام آن شرکت را در اختیار داشت، موجبات افشای اطلاعات نهانی را فراهم آورده و آن را در اختیار بستگان و دوستان قرار داد. سه شخص حقیقی نیز پس از افزایش قیمت سهم و اندکی قبل از فرو ریختن، سهام را به فروش رسانده و سودی بالغ بر ۵.۴ میلیارد تومان کسب کردند.

سازمان بورس بلافاصله پس از کشف این سوء استفاده به قوه قضاییه معرفی کرد. مراجع قضایی هم اقدام این اشخاص را منطبق بر جرم معامله متکی بر اطلاعات نهانی ارزیابی کردند.

دادگاه تجدید نظر استان تهران پس از بررسی پرونده درباره معاون وقت سرمایه‌گذاری شرکت به اتهام استفاده از اطلاعات نهانی پیش از انتشار در ۳۰ فروردین، حکم به یکسال حبس تعزیری و در مورد سه شخص حقیقی معامله کننده متهم به انجام معاملات متکی بر اطلاعات نهانی، حکم به پرداخت معادل سه برابر سود بدست آمده در مجموع به مبلغ ۱۶.۲ میلیارد تومان صادر و هر یک از چهار شخص حقیقی متهم با عنوان اتهامی معاونت در معاملات متکی بر اطلاعات نهانی به پرداخت ۶ میلیون تومان جزای نقدی بدل از چهار ماه حبس تعزیری محکوم شدند. اکنون پرونده در مرحله اجرای حکم قرار دارد.

کد خبر 19034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =