پیش نویس اصلاح قانون بورس با نظر متخصصان مغایرت دارد

فعال بازار سرمایه با اشاره به دلایل ضعف فرهنگ سازی در بورس، اعلام کرد: پیش نویس جدید اصلاح قانون بازار با نظر متخصصان مغایرت دارد.

به گزارش بیدار بورس، حسین خزلی با اشاره به ضعف های فعلی فرهنگ سازی در بازار سرمایه به مدار اقتصادی اعلام کرد: تغییرات متعدد  چند سال اخیر، مانع هرگونه برنامه ریزی منسجم و اجرای پروژه های دراز مدت آموزشی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شد. برای نمونه طی ۳ سال گذشته، سه بار رییس سازمان بورس و هیات مدیره سازمان و سایر ارکان بازار سرمایه تغییر کرد.

سال های گذشته کتاب ها و انیمیشن های مرتبط با بازار سرمایه و اخبار منظم منتشر و توزیع می شد. در کنار این موارد برنامه هایی در سیما و رادیو تولید می شدند که علاقه مندان را با بازار سرمایه و روش های مختلف سرمایه گذاری آشنا می کرد. مسابقات متعدد بر روی سبد سهام بین دانشگاه ها برگزار می شد. هر چند همان زمان هم حجم اقدامات، کافی نبود اما متاسفانه همان اقدامات هم در سال های اخیر متوقف شد.

زمینه تولید ابزارهای مالی جدید وجود ندارد

تولید ابزار جدید مالی و جا انداختن آن میان فعالان بازار سرمایه، پروژه فرهنگ سازی و آموزشی است. زمانی که مغز متفکر بازار با در اختیار داشتن بودجه مناسب به دفعات دستخوش تغییر می شود، نمی توان انتظار داشت ابزارهای مالی جدید توسعه یا حتی همان ابزارهای قدیمی نیز رشد یابند. به هر حال ابزارهای مالی جدید پیچیدگی داشته و تخصصی بوده و برای بسیاری از عموم مردم ناشناخته هستند.

حتی برخی از این ابزارها برای فردی با بیش از ۲۰ سال فعالیت در بازار سرمایه و تحصیلات و تخصص در همین زمینه، پیچیده به نظر می آید و گاهی نیاز است تا به زبان ساده توضیح داده شوند. بنابراین نمی توان انتظار داشت اختیار خرید و فروش، معاملات گواهی های سپرده، معاملات آتی و ... برای عموم مردم قابل درک باشد و در بازار ترویج یابد. در همه بورس ها چندین دهه طول کشیده تا انواع مشتقات و ابزارها جایگاه را در بازار پیدا کنند و مورد استفاده قرار بگیرند.

توسعه زیرساختارها پس رفت داشت

توسعه زیرساختارهای بازار بویژه ابزارهای جدید به یک مغز متفکر، با هوش، باسواد و ثبات مدیریتی و تخصیص بودجه های مناسب برای تولید این ابزارها و انتقال دانش مالی از جهان پیشرفته مالی به داخل و فرهنگ سازی و عمومی کردن و آموزش این ابزارها نیاز دارد. توسعه بازار سرمایه نه تنها روند رو به جلو ندارد بلکه پس رفت داشت. زیرساختارها، مجموعه ای از قوانین، مقررات، رویه ها، استانداردها، سخت افزارها و نرم افزارها، فرهنگ های سازمانی و نیروهای انسانی متخصص در کنار هم است که روند رو به رشد بازار را تشکیل می دهد و در تمامی این موارد توسعه جدیدی دیده نمی شود.

مغایرت پیش نویس قانون بازار با نظرات متخصصان

در پیش نویس جدید اصلاح قانون بازار سرمایه، نظرات متخصصان بازار مدنظر قرار نگرفت. روش شناسی تغییر قانون از اهمیت بالایی برخوردار است. پیش نویس های متعدد از مجلس و مرکز پژوهش های مجلس بیرون آمد و جمع بندی فعالان بازار بر روی پیش نویس سوم بصورت رسمی دوم خرداد به اطلاع کمیسیون اقتصادی مجلس رسید. اما به این جمع بندی ها، پیش نویس ها و اصلاحات بعدی توجهی نشد و مجددا پیش نویس چهارمی ارایه شد که با پیش نویس های قبلی مجلس مغایرت داشت و نظرات جمع بندی شده بازار سرمایه هم در آن لحاظ نشده بود.

فرایند اصلاح قانون جامع بازار بسیار سخت است. موارد فوق نشان می دهد فرایند فعلی، علمی و حرفه ای نیست. اما امید می رود تغییر قانون با تعامل و همگرایی عمومی و با مطالعات تطبیقی و نگاهی به قوانین پیشرفته مالی جهان و استانداردهای جهانی اتفاق بیفتد.

کد خبر 19107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =