فرایند پذیرش ایرانسل در بورس بعد از ۱۳ سال بلاتکلیفی

فرایند پذیرش ایرانسل در بورس بعد از ۱۳ سال بلاتکلیفی و چند وعده نافرجام، آغاز می شود تا شاید سهام این شرکت عرضه اولیه شود!

به گزارش بیدار بورس، محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران که اردیبهشت سال جاری از مذاکراه با ایرانسل برای پذیرش و عرضه اولیه خبر داد بود در بازدید از ساختمان مرکزی این شرکت باز هم وعده داد تمام امکانات برای تسهیل و انجام هر چه سریعتر فرایندهای پذیرش ایرانسل بکار گرفته خواهد شد!

بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل نیز با اعلام تاریخچه‌ای از تشکیل‌ ایرانسل، گزارشی از پذیرش در بورس ارائه کرد و گفت: حضور شرکت‌های فناور و کسب‌ و کارهای دانش‌ بنیان در بورس، موجب تعمق‌ و رونق این حوزه و اشتغال‌زایی دانش‌ بنیان بوده و تقویت تأمین مالی در بورس هم موجب تشویق شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به این عرصه می شود.

همچنین نقشه راه ورود ایرانسل به بورس به مدیرعامل بورس ارائه و مقرر شد پس از انجام فرایندهای مقدماتی در نیمه نخست سال، بررسی‌ها برای انجام پذیرش ایرانسل در بورس آغاز شود.

براساس این گزارش، طبق بند ۲-۲-۵ الحاقیه پروانه اپراتور دوم تلفن همراه (مصوب ۳۰ آبان‌ ۸۴ تحت عنوان تغییرات موثر بر سرمایه دارنده پروانه) " ایرانسل باید در انطباق با شرایط و روال مورد تایید وزارت ارتباطات، ۲۱ درصد کل سهام دارنده پروانه را طی سه سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن (قرارداد) از طریق بورس عرضه عمومی کند" اما مسئولان ایرانسل معتقدبودند الحاقیه پروانه و شرط مجلس مربوط به زمانی بود که ترکسل قرار بود اپراتور دوم را راه‌اندازی کند و بعد از آن دیگر ملغی است.

به همین دلیل مدیران شرکت در آن زمان الزامی برای ورود به بازار سرمایه قایل نبودند تا همچنان با گذشت ۱۳ سال از زمان مقرر برای این واگذاری، هنوز آماده‌سازی این میزان سهام برای عرضه در بورس نهایی نشده باشد.

۱۹ مهر ۹۴ هم محمود واعظی وزیر وقت ارتباطات دولت روحانی اعلام کرد: بورسی‌شدن ایرانسل لغو نشده اما زمانی که شرکت‌های بزرگ قصد ورود به بورس دارند باید آمادگی‌های لازم را ایجاد کنند. ایرانسل که ۴۹ درصد سهام آن متعلق به سرمایه‌گذار خارجی است باید از شرکتی که در شرایط سخت همکاری کرده و سرمایه‌گذاری در ایران را رها نکرده، حمایت کند و حال که اعلام می‌کند شرایط برای آن آماده نیست باید کمی انعطاف‌پذیری داشت.

اما علیرضا قلمبردزفولی مدیرعامل پیشین ایرانسل مهر ۹۴ با بیان اینکه برای پایان فرایند بورسی شدن ایرانسل زمانی مشخص نشده، گفته بود: آنهایی که خبر از اولتیماتوم اول و دوم و پایان مهلت می‌دهند به نظر می‌رسد حتی مصوبه را نخوانده‌اند!

سه سال بعد و آذر سال ۹۷ هم اسماعیل درگاهی مدیر پذیرش بورس تهران از منتفی شدن پذیرش سهام ایرانسل خبر داد که ناشی از اختلاف بر سر ترکیب سهامداری طرف ایرانی و آفریقای جنوبی بود.

استنکاف ایرانسل از ورود به بورس با تغییر مدیرعامل هم به نتیجه نرسید به طوری که مدیرعامل جدید شرکت ۱۸ آبان ۹۸ با بیان اینکه سهامدار خارجی این شرکت یعنی MTN آفریقای جنوبی شرکتی است که در بورس بین‌المللی حضور دارد، ایرانسل را بی‌نیاز  از بورسی شدن دانست!

کد خبر 19159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =