کاهش ۴۸درصدی ارزش دلاری بازار سرمایه

در سال ۹۹ شاهد ورود سرمایه‌داران زیادی به بازار سرمایه بودیم و در نتیجه‌ی سرازیر شدن نقدینگی به بازارسرمایه، ارزش دلاری بورس رکورد شکنی کرد و در مرداد۹۹، به ۴۲۷ میلیارد دلار رسید.

به گزارش بیداربورس  در سال ۹۹ شاهد ورود سرمایه‌داران زیادی به بازار سرمایه بودیم و در نتیجه‌ی سرازیر شدن نقدینگی به بازارسرمایه، ارزش دلاری بورس رکورد شکنی کرد و در مرداد۹۹، به ۴۲۷ میلیارد دلار رسید. اما بعد از آن بود که ریزش‌های تاریخی بورس آغاز شد و تاکنون که دوسال از آن روزها می‌گذرد ادامه پیدا کرده است. در نتیجه این ریزش‌ها سهامداران دیگر امیدی به بهبود وضعیت بازار سرمایه ندارند و سرمایه‌های خود را از بورس خارج کرده و به بازارهای موازی کوچ می‌کنند، آمار مربوط به خروج نقدینگی این روزها از بازارسرمایه به وضوح گویای این موضوع است.

در نیمه دوم ۱۴۰۰ ارزش دلاری بازار در راستای ریزش حدود ۷۰ درصدی بازارسرمایه وارد کانال ۱۰۰ میلیارد دلاری شد و به پایین‌ترین حد خود از سال ۹۹ به بعد رسید اما در چهارماه ابتدایی سال جاری این رقم نسبت به نیمه دوم سال گذشته کمی افزایش یافته و توانسته در کانال ۲۱۹ میلیارد دلار بماند، یعنی ۴۸ درصد نسبت به زمان اوج خود، افت کرده است  

کاهش ۴۸درصدی ارزش دلاری بازار سرمایه

نحوه محاسبه ارزش دلاری بورس

در حال حاضر نرخ دلار نیمایی مبنای محاسبه ارزش دلاری بازارسرمایه است اما تا قبل از آن تا چندین سال پس از افزایش نرخ دلار از قیمت ۴۲۰۰ تومان ارزش دلاری بازار با همان نرخ محاسبه می‌شد که این موضوع موجب افزایش حباب‌گونه ارزش دلاری بازار شده بود.

برای محاسبه ارزش دلاری بازار کافی است ارزش ریالی بازار را بر قیمت دلار نیمایی تقسیم کنید.

با توجه به موارد گفته شده با افزایش قیمت دلار ارزش دلاری بازار نیز کاهش می‌یابد.

استفاده اصلی ارزش دلاری بازار سرمایه برای مقایسه آن با بازارهای جهانی است و برای مقایسه عملکرد بازار در سال‌های مختلف نیز استفاده می‌شود.

*سهام دلاری بخریم یا ریالی؟

در سال‌های اخیر شاهد افت ارزش ریال و در مقابل رشد دلار بوده‌ایم و با توجه به این موضوع کارشناسان معتقد بودند که سهام‌دلاری مانند صنایع فلزی، معدنی، پالایشی، پتروشیمی و... و. به دلیل اینکه هزینه‌شان با ریال است و درآمد دلاری دارند می‌توانند سودآور باشند.  

یکی دیگر از مواردی که تاثیر به‌سزایی بر سهام دلاری دارد کامودیتی‌ها هستند که به گفته کارشناسان نباید از آن‌ها غافل بود.

این روزها بانک‌های مرکزی جهان از جمله فدرال رزرو در حال افزایش نرخ بهره هستند که این مهم عاملی بر ریزش قیمت کامودیتی‌ها شده در همین راستا سهام دلارمحور نیز تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر تحریم‌ها موجب شده که شرکت‌های دلاری در صادرات خود با مشکل مواجه شوند و نتوانند آن مقداری که باید سود کسب کنند.

در مقابل سهم‌های ریالی این روزها با افزایش تورم که موجب افزایش قیمت‌ کالاهای داخلی می‌شود روبه رو هستند و به گفته کارشناسان می‌توانند از سود خوبی برخوردار شوند بنابراین گزینه کارشناسان در خصوص سهم‌های پرپتانسیل این روزها از سهم‌های دلاری به سهم‌های ریالی تغییر پیدا کرده است.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 19831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =