افزایش دامنه نوسان پویایی و عمیق شدن بازار سرمایه را در پی دارد 

بنا بر اعلام سازمان بورس از روز دوشنبه دامنه نوسان در بازار اول بورس و فرا بورس به ۷ درصد خواهد رسید. همچنین مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس عنوان کرده است که حذف کامل دامنه نوسان منوط به فراهم‌سازی زیرساخت‌هاست. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه به گفتگو نشسته ایم تا حذف دامنه نوسان را بررسی کنیم.

سینا سلیمانی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین، در گفتگو با بیداربورس با بیان اینکه اصل تصمیم گیری سازمان بورس بسیار تصمیم خوبی است و موجب افزایش عمق بازار سرمایه خواهد شد، که پویایی بازار را در بر خواهد داشت گفت: از نظر تئوریک دامنه نوسان باید حذف شود، اما حذف شدن دامنه نوسان شرایطی می خواهد که در حال حاضر آن شرایط فراهم نیست، به خصوص در بازار سرمایه کشورمان که سالیان سال است که با دامنه نوسان خود را وفق داده است.
این تحلیل گر بازارهای مالی بیان داشت: حذف دامنه نوسان خوب است، اما به شرطی که جریان نقدی بازار سرمایه شرایطی داشته باشد تا بتواند حذف یا افزایش دامنه نوسان را هضم کند تا بتوانیم ورود نقدینگی در بازار سرمایه داشته باشیم، تا زمانی که دامنه نوسان باز می شود، خریدار در بازارهای منفی و همچنین فروشنده در بازارهای مثبت وجود داشته باشد، تا بتواند بازار سهام را به تعادل برساند. 
سلیمانی گفت: در شرایطی کنونی که بازار سهام قرار دارد، افزایش یک درصدی دامنه نوسان یک شوکی را به بازار سهام می دهد، البته چون افزایش دامنه نوسان فقط در بازار اول بورس و فرابورس روی می دهد، بنابراین تبعات کمتری بر بازار سهام دارد.
این تحلیل گر خبره بنیادی بازار سرمایه عنوان کرد: اما اصل تصمیم گیری سازمان بورس بسیار تصمیم خوبی است و موجب افزایش عمق بازار سرمایه خواهد شد، که پویایی بازار را در بر خواهد داشت.
سینا سلیمانی در پایان گفت: بازار سرمایه در شرایطی قرار دارد که احتمال می دهد که برجام امضاء شود. به همین دلیل چند روزی است که شاخص کل بورس روند صعودی دارد و نقدینگی با بازار سرمایه ورود کرده است و شاخص کل بورس اماده رشد شده است. اما در زمان بندی اجرا اگر دامنه نوسان افزایش یابد، برای اهالی بازار سرمایه بهتر است. در این شرایط رشد شاخص کل بورس سریع تر و بهتر خواهد بود. زیرا دامنه نوسان افزایش یافته است و شاخص کل بورس می تواند بیشتر رشد کند.

خبرنگار: راضیه عموزاد 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 20889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =